شناسهٔ خبر: 54942416 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران:

سفر زمینی ارزان به کشورهای همسایه شمالی ‌ایجاد خواهد شد/ اعطای تسهیلات به مراکز اقامتی ارزان 

تهران- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: سفر زمینی ارزان به ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان به زودی برای ‌ایرانیان ایجاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا ، سیدعزت‌ الله ضرغامی روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش بنیان در دانشگاه علم و فرهنگ اظهارداشت: کار جهاد دانشگاهی در حوزه میراث فرهنگی گردشگری در راه‌اندازی پارک علم و فناوری ایده ارزشمندی است. صاحبان ایده و فعالان این بخش مرتبط تولیدات دانش بنیان و صنایع خلاق در این مرکز مستقر شدند. 

وزیر میراث‌ فرهنگی افزود: از نمایشگاه شرکت‌های فعال دانش بنیان در حوزه گردشگری دومین بار است بازدید می‌کنم و برای حوزه های دیگر هم بازدید خواهم کرد.

‌رونمایی از سامانه «بزنیم بیرون» 

ضرغامی گفت: امروز از یک سرویس ارزشمندی در حوزه گردشگری به نام بزنیم بیرون رونمایی می‌کنیم که می‌تواند بسیاری از نیازهای کاربران را در حوزه گردشگری به صورت یکپارچه با شروع ١۴ هزار نقطه در کشور تامین کند و خدمات دهد. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بیان کرد: تقویت حوزه دانش‌بنیان مردمی کردن اقتصاد است اگر می‌خواهیم همه در این حوزه نقش داشته باشند مسیر همین رویدادها در حوزه صنایع خلاق فناورانه است. البته با یک مقدار آموزش بخش بزرگی از نیازهای مردم در بخش گردشگری تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درکنار بخش فناوری و نوین البته سرویس‌های سنتی خدمات گردشگری با قوت به کار خود ادامه می دهند این دو بخش مکمل یکدیگرند ظرفیت جدید بهترین پشتیبان برای اکوسیستم قبلی و سنتی گردشگری هستند. 

ضرغامی اظهارداشت: باید بخش‌های دانش بنیان در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی را هم در کنار صنعت گردشگری معرفی کنیم. ظرفیت‌های فناورانه گردشگری را باید تبیین کنیم مردم چه فردی و چه جمعی چه از طریق دفاتر خدمات گردشگری می‌توانند به نحو مطلوب استفاده کنند. 

حل مشکلات سفر زمینی به ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سفر ارزان داخلی و خارجی راهبرد اصلی وزارت میراث فرهنگی دانست و گفت: البته سفر ارزان برای گردشگران خارجی به ایران را هم مد نظر داریم. در چند روز اخیر با همتایان تاجیک و ازبک مذاکراتی انجام شد و به زودی سفر زمینی ارزان به تاشکند، مرو، سمرقند، بخارا و دوشنبه ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان برای مردم‌ ایجاد خواهد شد. جاذبه‌های این شهرها به جهان اسلام و منطقه فارسی زبان تعلق دارد. البته مشکلات روادید و حمل‌ و نقل وجود دارد که باید حل شود. 

وی افزود: عراق ظرفیت اول گردشگری ماست، گردشگری ارزان در کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم، اقداماتی در دست انجام است سیاستگذاری اعطای وام و تبصره ١٨ تغییرات به سمت مراکز اقامتی ارزان‌تر داریم.

ارایه تسهیلات ارزان به اقامتگاه های ارزان قیمت

ضرغامی بیان کرد: اولویت ما و سهم بیشتر تسهیلات ارزان قیمت ما برای هتل‌های چهار و پنج ستاره نخواهد بود ضمن اینکه به آنها هم استفاده لازم را خواهند کرد اما هدف ما تقویت بوم‌گردی‌ها، میهمان‌پذیرها و مراکز ارزان‌تر است که با این تسهیلات رونق بگیرند. 

وی گفت: ظرفیتی که پلتفرم جدید «بزنیم بیرون» با ارتباط با سایر سرویس ها ، دسترسی انتخاب و تصمیم گیری و تنوع و مقایسه را افزایش می دهد هزینه و زمان کاهش می یابد که به سفر ارزان کمک می کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بیان کرد: جام جهانی یک رویداد است که از همه ظرفیت‌های سنتی و مدرن که برای بهره‌برداری حداکثری استفاده خواهد شد.

حذف روادید با روسیه تصویب نشد/با وزیر خارجه در حال بررسی هستیم 

ضرغامی درباره لغو روادید گروهی اظهارداشت: بازار گردشگری روس‌ها برای ما ارزشمند است، در شرایطی قرار داریم که می‌توان از گردشگران روس بیشتر استفاده کنیم. درباره حذف روادید پیشنهادی را به دولت دادیم البته نکاتی داشت که به تصویب دولت نرسید. 

وی افزود: پیشنهاد را مجدد بررسی و نکات آن رفع خواهد شد. با حسین امیر عباللهیان وزیر امورخارجه مسئولیت داریم حذف روادید از دو طرف به جمع‌بندی نهایی برسانیم که امیدوارم مورد تصویب دولت قرار گیرد تا بتوانیم گردشگری بین ایران و روسیه تقویت شود.

نظر شما