شناسهٔ خبر: 54942309 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ در مراسم تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال مطرح کرد:

هدف دولت حمایت از همه زنجیره تولید کتاب است

محمد‌مهدی اسماعیلی در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال با تاکید بر حمایت دولت از همه حلقه‌های نشر گفت: دولت سیزدهم قصد دارد در یک برنامه متراکم از کل حلقه و زنجیره تولید کتاب حمایت کند؛ زیرا گاهی کتاب چاپ می‌شود اما گران است پس باید برای بخش دسترسی مردم به آن نیز فکری کرد.

صاحب‌خبر -
هدف دولت حمایت از همه زنجیره تولید کتاب است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و حمید‌ پارسا‌نیا، دبیر علمی سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال سه‌شنبه(14 تیر‌ماه) در تالار رودکی برگزار شد.
 
اسماعیلی با بیان این‌که حوزه نشر و کتاب از بخش‌های افتخارآمیز نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: گاهی اوقات، وقتی می‌خواهیم در یک فضای رسانه‌ای سیاه، درباره دستاوردها و افتخارات جمهوری اسلامی ایران صحبت کنیم، چنان موضوع و فضا تنگ می‌شود که زبان در بیان افتخارات بزرگ نهضت اسلامی مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران به لکنت می‌افتد.
 
وی با بیان این‌که حوزه نشر، فرهنگ و کتاب در طول عمر با برکت جمهوری اسلامی به یک بلوغ و رشد خیرکننده‌ای رسیده است، گفت: امروز اگر دوستان عدد و رقم‌های حوزه نشر کتاب در ایران و کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، ایران در میان کشورهای منطقه و دیگر مناطق رتبه قابل قبولی دارد. امروز کشور در میان کشورهای منطقه، یکی از رتبه‌های برتر در حوزه نشر کتاب است.

انتشار بیش از 100 هزار کتاب در سال 
اسماعیلی با بیان اینکه در ایران، سالیانه بیش از 100 هزار کتاب منتشر می‌شود، عنوان کرد: در این آمار، بیشتر کتاب‌ها چاپ اولی هستند و باوجود همه مشکلاتی که در حوزه صنعت چاپ و نشر کتاب داریم، تولید کتاب در کشور رشد خوبی داشته است.
 
وی با اشاره به برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بعد از دو سال وقفه برگزار شد، گفت: در این دوره از نماییشگاه کتاب تهران میزان فروش کتاب به بیش از 200 میلیارد تومان رسید.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار مهم دولت در اجرای عدالت فرهنگی، عنوان کرد: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب تهران نمایشگاه مجازی را نیز برگزار کردیم و همه دسترسی‌‌هایی که در بخش حضوری برای مراجعان با صرف وقت، هزینه و مشقت فراهم می‌شد با یک گوشی همراه و استفاده از فضای مجازی برای کاربران نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کل کشور فراهم کردیم.
 
اسماعیلی با اشاره به اینکه رقم فروش کتاب در دو بخش مجازی و حضوری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقریبا برابر بود، عنوان کرد: در بهمن‌ماه نیز نمایشگاه مجازی کتاب تهران را برگزار کردیم و در این نمایشگاه یک‌میلیون و 300 هزار جلد کتاب از طریق این سامانه به فروش رفت. در این نمایشگاه، 1290 شهر و بیش از 2800 روستا  از سامانه فروش مجازی، کتاب خریداری کردند.
 
وی افزود: در نقاط محروم مردم با پست رایگان کتاب‌های خود را دریافت کردند؛ به‌عبارت دیگر افراد در سیستان و بلوچستان، سرخس و مریوان کتاب را با تخفیف خریداری می‌کردند و کتاب‌ها به صورت رایگان از طریق پست در منزل آن‌ها تحویل داده می‌شد. این اتفاقات و اعداد خلق شده  بسیار مهم هستند و کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خدمات بزرگی برای حمایت از مولفان، مترجمان، ناشران و به‌طور کلی همه زنجیره موثر در تولید کتاب تا بخش فروشگاهی و خرید اثر در این سال‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: دولت سیزدهم قصد دارد در یک برنامه متراکم از کل حلقه و زنجیره تولید کتاب حمایت کند تا موضوع پشتیبانی از‌ آثار فرهنگی، چاپ کتاب و کتابخوانی محقق شود، زیرا گاهی کتاب چاپ می‌شود اما گران است پس باید برای بخش دسترسی مردم به آن نیز فکری کرد.
 
اسماعیلی با بیان اینکه گسترش و افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی امروز با همین رویکرد دسترسی مردم به کتاب در حال پیگیری است، عنوان کرد: رئیس جمهور در دو هفته‌آینده سفری به استان همدان خواهند داشت و در جلسه پیش سفر؛ نزدیک به 70 میلیارد تومان برای ارتقاء وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان بودجه مصوب کردیم.
 
وی با بیان این‌که دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه می‌کند، گفت: در کنار هر مجموعه فرهنگی که در کشور افتتاح می‌شود باید یک کتابفروشی هم تاسیس شود. در ارومیه با یک فعالیت جهادی، مجموعه بزرگی را ماه گذشته افتتاح کردیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای این مجموعه در  طول 15 سال 80 میلیارد تومان هزینه صرف شده بود اما دولت جدید؛ در طول 9 ماه، 85 میلیارد تومان هزینه کرد و مجموعه را افتتاح کرد؛ مجموعه ای که شبیه تالار وحدت در تهران است و دارای تالار‌های موسیقی و تئاتر است. در این مجموعه گفتم سریعا کتابفروشی و کتابخانه نیز تاسیس شود.
 
اسماعیلی با بیان این‌که شرط حمایت از مصلی‌ها در کشور را حمایت از فعالیت‌های فرهنگی گذاشتیم، اظهار کرد: امسال مصلی ها قرار است به صورت متمرکز ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند و این وزارتخانه شرط  حمایت از ساخت این مراکز را  توجه به دایر کردن اماکن فرهنگی از جمله ایجاد کتابخانه قرار داده است.

 حمایت از نهضت کتابخوانی در کشور
اسماعیلی با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش نهضت کتابخوانی را بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب در دستور کار خود قرار داده است، گفت‌: این وزارتخانه خود را متعهد می‌‌داند در همه بخش‌ها از نهضت کتابخوانی حمایت کند تا این مسیر اعتلا پیدا کند و بازارش پررونق شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دایر کردن کارگروه حمایت از  تولید کاغذ داخلی را با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی  گزارش پیشرفت کار را  به من ارائه می‌کند و 5 مجموعه داخلی تولید کاغذ اکنون مورد حمایت قرار گرفتند. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا به شعار راهبردی که در ابتدای دولت از آن صحبت شده جامع عمل بپوشاند شعاری که محتوای آن ملی شدن صنعت نشر است.

اسماعیلی با بیان این‌که  در همین وضعیت اقتصادی و در شرایط حذف ارز ترجیحی با عنایت شخص رئیس جمهوربحث واردات کاغذ با نرخ ارز ترجیحی را در آخرین روزها و ساعات پایانی حذف ارز ترجیحی انجام دادیم. گفت: اکنون واردات کاغذ برای یک دوره کوتاه مدت در حال انجام است زیرا نمی توان یکسال صبر کرد و نیاز امروز  صنعت تولید کتاب و نشریات در حوزه کاغذ باید تامین شود.
 
وی با بیان این‌که نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف دیدگاه حمایتی و پشتیبانی کامل است، گفت: دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور همه خودمان را موظف می‌‌دانیم ماموریت های فرهنگی خود به درستی انجام دهیم.
 
اسماعیلی گفت: امیدواریم با همکاری بخش‌های مختلف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، مجموعه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین بخش‌هایی که همکار این وزارتخانه هستند؛ بتوانیم این مسئولت فرهنگی را به درستی ایفا کنیم  زیرا این وزارتخانه نگاه جزیره ای ندارد و دیدگاهش حمایتی و همه جانبه است.  
 
وی با اشاره به لزوم ارتقای جریان فرهنگی کشور از نظر کمی و کیفی اظهار کرد: سخنان من به معنای نفی مشکلات حوزه فرهنگ کتاب و نشر نیست اما یادگرفته ایم همیشه از امید صحبت کنیم و توانمان را صرف حل مشکلات کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ من در جریان سفرم به استان همدان از یک کتابگرد دوره ای که با موتور به روستاها کتاب می‌رساند، تجلیل کردم و تاکید کردم  این سربازان گمنام فرهنگی باید یک به یک پیدا شوند زیرا آن‌ها شایسته تجلیل هستند. باید بدانید عدالت فرهنگی؛ شعار و مبنای دستورالعمل دولت است و همه هنرمندان و اهالی فرهنگ در کل کشور باید زیر چتر این حمایت همه جانبه قرار بگیرند.

نظر شما