شناسهٔ خبر: 54941114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

با حضور زلفی گل صورت گرفت؛

بررسی راهکارهای تقویت همکاری‌های علمی بین ایران و مالی

وزرای علوم ایران و مالی، راهکارهای تقویت همکاری‌های علمی و پژوهشی دو کشور و کمک ایران به پیشرفت علمی کشور مالی را مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ آمادو کیتا، وزیر علوم جمهوری مالی شامگاه روز دوشنبه (۱۳ تیر) در رأس هیاتی ۵ نفره در محل سالن دیدارهای خارجی وزارت علوم حضور یافت و با محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

زلفی‌گل در آغاز این نشست گفت: ما تقویت دیپلماسی علمی را مکمل دیپلماسی عمومی می‌دانیم و برای افزایش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی با کشورهای مختلف به ویژه تعامل هم‌افزا با کشورهایی که دنبال استقلال خود هستند برنامه داریم.

وی با اشاره به اهمیت علم و فناوری در توسعه کشورها گفت: کشور ما در ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های علمی زیادی داشته است و هم اکنون رتبه ۱۵ دنیا و اول منطقه را دارد. آمادگی داریم تجربیات علمی خود را در کسب این موفقیت‌ها در اختیار کشور دوست و برادر مالی قرار دهیم.

وزیر علوم گفت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد اما بیش از ۲ درصد تولیدات علمی دنیا را در اختیار دارد و در بسیاری از رشته‌های علمی مانند علوم هسته‌ای، صنایع دفاعی، نانو فناوری، بیو فناوری، شیمی و ... رتبه‌های نخست دنیا را کسب کرده است. همچنین در زمینه پزشکی و سلامت هم پیشرفت های زیادی داشته ایم.

زلفی‌گل گفت: رسیدن به استقلال سیاسی و حفظ آن هزینه دارد ولی بسیار ارزشمند است، کشور ما در آخرین سال قبل از انقلاب ۱۷۰هزار دانشجو دارد ولی هم اکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو دارد، در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو داریم و بیش از ۸۰ هزار عضو هئیت علمی مشغول فعالیت علمی و پژوهشی هستند.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از ۱۴۰ دانشگاه و ده‌ها موسسه پژوهش و فناوری در کشورمان گفت: آمادگی داریم در زمینه تاسیس دانشگاه، پارک علم و فناوری و مرکز رشد به کشور مالی کمک کنیم و در سفر آتی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و معاون فناوری و نوآوری این وزارت به کشور مالی، زمینه های همکاری بررسی خواهد شد.

زلفی‌گل تاکید کرد: اگر دانشجویان کشور مالی علاقمند به تحصیل در دانشگاهای ایران باشند، اطمینان داشته باشند نگاه ما به آنان مثل فرزندان خودمان خواهد بود و سعی می کنیم شرایط استاندارد و مطلوبی برای تحصیل آنان فراهم کنیم.

وزیر علوم مالی: همکاری علمی با ایران برای ما مهم است

وزیر علوم کشور مالی نیز در این دیدار گفت: ما به توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی ایران آگاهی داریم و بر همین اساس، همکاری علمی با ایران برای ما مهم است.

وی با قدردانی از دعوت وزیر علوم از او برای سفر به ایران گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه مالی به ایران، صحبت‌هایی در خصوص همکاری هعای علمی دو کشور شده بود و امیدوارم با سفر من، مقدمات اجرایی شدن همکاری علمی دو کشور فراهم شود.

آمادو کیتا با اشاره به فعالیت ۵ دانشگاه در کشور مالی گفت: مایل هستیم از تجربیات ایران در تمامی زمیننه‌های علمی از جمله ایجاد دانشگاه و مراکز فناوری استفاده کنیم. در سفر وزیر امور خارجه مالی به ایران برای اعطای ۲۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان مالی صحبت شده بود که تقاضا دارم این همکاری عملیاتی شود.

وی با اشاره به بازدید خود از دانشگاه صنعتی شریف گفت: دستاوردهای علمی و فناوری ایران در حد بالایی است و برای کشور مالی که سرمایه‌گذاری برای علم و فناوری را آغاز کرده است آشنایی با فرآیند کسب این دستاوردهای علمی اهمیت زیادی دارد.

در ادامه این نشست، حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به تاکیدات وزیر علوم بر همکاری با مالی گفتند: آمادگی کامل برای رشد همکاری‌های علمی میان دو کشور وجود دارد و پس از تشکیل کارگروه های تخصصی، اقدامات عملی افزایش تعاملات آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما