شناسهٔ خبر: 54939087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سردار زهرایی:

مخالف دولتی شدن جریان جهادی هستیم/ اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را به مجلس فرستادیم اما هنوز تصویب نشده

رییس سازمان بسیج سازندگی گفت: نیروهای جهادی که اکنون درحال خدمت هستند، اگر دچار مجروحیت و مصدومیت شوند نه ایثارگر محسوب می‌شوند نه اگر در این راه شهید شوند شهید خدمت محسوب می‌شوند. ما اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را به مجلس فرستادیم اما پس از گذشت یک سال و نیم هنوز تصویب نشده و درخواست دوفوریتی آن هم روی میز هیات رییسه مجلس است و درصورت تصویب این اصلاحیه‌ گروه‌های جهادی در دستگاه‌های اجرایی به رسمیت شناخته می‌شوند و اگر کسی از جهادگران شهید شد، شهید خدمت محسوب می‌شود و بار مالی برای دولت ندارد چون طبق دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح، بار مالی شهید خدمت را سپاه پذیرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمد زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی صبح امروز در نشست خبری خود با عنوان «عزمیت گروه‌های جهادی در تابستان ۱۴۰۱» طی سخنانی با اشاره به تشکیل نهادهای انقلابی، گفت: انقلاب اسلامی برای اینکه مبانی انقلاب خود را جلو ببرد فقط خود را وابسته به دستگاه‌های اجرایی نمی‌داند، چون برخی از دستگاه‌های اجرایی قبل از انقلاب بنا گذاشته شده است. ما هنوز در حال دولت‌سازی اسلامی هستیم و حضرت آقا هم فرمودند تا دولت‌سازی کامل نشود، جامعه‌پردازی اسلامی محقق نخواهد شد. به همین خاطر و از آنجا که برخی نهادها نمی‌توانند بار انقلاب را از زمین بردارند، از ابتدای انقلاب شاهد شکل‌گیری نهادهایی هستیم که چنین کارهایی را برعهده می‌گیرند. برای مثال بنیاد مسکن برای پر کردن مسکن‌سازی در روستاها تشکیل شد. یکی از این نهادها بسیج است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت و اقدامات عزیزان جهادگر در سال ۷۹ که جهادسازندگی ادغام شد و روستاها پخش شد در نهادهای مختلف اما حضرت آقا حکم فرمودند جهادی‌ها بسیج سازندگی را تشکیل دهند.

رییس سازمان بسیج سازندگی در ادامه عنوان کرد: ما برای سازماندهی گروه‌های جهادی این نیرو‌ها را در قالب شوراهای شهرستانی سامان دادیم، از میان نمایندگان شوراهای شهرستانی، مجامع استانی تشکیل شده است و هر دو سال یکبار با گردهمایی نیروهای جهادی مجامع استانی شورای مرکزی تشکیل می‌شود که امسال به مناسبت سوم خرداد در خرمشهر انجام شد و ۱۱۳۰ نفر نیروهای جهادی در کنار هم آمدند و ۷ نفر را انتخاب کردند. اساس و بنای این کار هم بر پایه انتخابات است و در همه سطوح با انتخابات شوراها و مجامع شهرستانی و استانی انتخاب می‌شوند. علت اینکه گردهمایی امسال در خرمشهر برگزار شد، این بود که بگوییم همانطور که آقا فرمودند خرمشهرها در پیش است، برای خرمشهرها در حوزه اقتصاد، سفره‌های مردم، جهاد تبیین و ... هم نیروهای جهادی باید پای کار بیایند و فتح کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای دیگر ما تشکیل قرارگاه بود، در سرپل ذهاب آنقدر نیروهای جهادی زیاد آمدند و جمعیت زیاد شد که مدیریت کار سخت بود، لذا یک قرارگاه تشکیل دادیم و این تجربه در نقاط دیگر به کار آمد. برای مثال اکنون در هرمزگان قرارگاه مستقر شد و ۵۰ گروه جهادی رفتند و درحال خدمت هستند و بیش از این نیاز نیست. اکنون ۱۶۵ قرارگاه داریم و در نظر داریم تا ۵ سال آینده به ۱۰۰۰ قرارگاه محله‌ای، منطقه‌ای و ملی برسیم.

زهرایی در ادامه درخصوص برنامه‌های تابستان ۱۴۰۱ نیرو‌های جهادی، اظهار داشت: هر سال ۱۰ مرداد سالروز دیدار جهادگران با حضرت آقا است و هر سال تلاش می‌کنیم برنامه‌های مرتبط با فعالیت‌های جهادگران را داشته باشیم. در تابستان امسال ما یک رزمایش بسیجیان و فعالان فضای مجازی و گروه‌های جهادی داریم احتمال زیاد این رزمایش در حرم مطهر امام خمینی(ره) با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر برگزار خواهد شد. ما در نظر داریم امسال رزمایش‌های تخصصی با فعالان آن حوزه را برگزار کنیم. برای مثال در مرداد ماه رزمایش تخصصی جهادگران حوزه عشایر، در شهریور ماه رزمایش تخصصی دانش‌آموزان و تا پایان سال هر ماه این رزمایش‌ها را خواهیم داشت از جمله حوزه‌های کشاورزی، دانش بنیان و حوزه‌های دیگر.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که جا دارد اشاره کنم این است که نیروهای جهادی که اکنون درحال خدمت هستند، اگر دچار مجروحیت و مصدومیت شوند نه ایثارگر محسوب می‌شوند نه اگر در این راه شهید شوند شهید خدمت محسوب می‌شوند. ما اصلاحیه قانون بسیج سازندگی را به مجلس فرستادیم اما پس از گذشت یک سال و نیم هنوز تصویب نشده و درخواست دوفوریتی آن هم روی میز هیات رییسه مجلس است و درصورت تصویب این اصلاحیه‌ گروه‌های جهادی در دستگاه‌های اجرایی به رسمیت شناخته می‌شوند و اگر کسی از جهادگران شهید شد، شهید خدمت محسوب می‌شود و بار مالی برای دولت ندارد چون طبق دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح، بار مالی شهید خدمت را سپاه پذیرفته است.

رییس سازمان بسیج سازندگی در ادامه خاطرنشان کرد: از حمایت دولت‌ها استقبال می‌کنیم اما مخالف دولتی شدن جریان جهادی هستیم. اما یکی از حمایت‌های خوب تصویب این اصلاحیه‌ است.

وی افزود: در ۱۰ مرداد امسال سالروز یادواره جهادگران آسمانی را داریم با حضور خانواده ۵۶ جهادگر آسمانی که چون از نظر قانونی شهید محسوب نمی‌شوند ما این عزیزان را جهادگران آسمانی نام گذاشتیم. همچنین در تاریخ ۱۰ مرداد امسال افتتاح پروژه‌های جهادی مختلف در سطح کشور را خواهیم داشت.

نظر شما