شناسهٔ خبر: 54938934 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ: نگاه جزیره‌ای به فرهنگ نداریم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عدالت فرهنگی را شعار و از برنامه‌های اصلی و مبنای عمل دولت مردمی دانست و تاکید کرد: نگاه جزیره‌ای و بخشی به امور نداریم چراکه معتقدیم همه در کنار هم مسئولیت و وظیفه عمل داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز سه شنب- ۱۳ تیرماه - در مراسم شایستگان تقدیر سی‌ونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تبریک فرا رسیدن ماه ذی الحجه و قدردانی از دست اندرکاران سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به برگزاری بخش اول این رویداد بزرگ فرهنگی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: امروز نیز بخش تکمیلی  آن را برگزار می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه حوزه کتاب را از حوزه ها و بخش‌های افتخار آمیز جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: برغم این همه افتخارات بزرگ در این حوزه متاسفانه برخی رسانه‌های سیاه و معاند در صدد هستند کشور ما را در زمینه فرهنگی و کتاب ضعیف جلوه دهند.

به گفته اسماعیلی گاهی اوقات زمانیکه می خواهیم از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه فرهنگی و هنری صحبت کنیم، رسانه‌ها طوری سیاه نمایی می کنند تا حتی کشور ما را زیر سوال ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین تاکید کرد: مصمم هستیم تا نهضت بزرگ کتابخوانی را بنا بر فرمایشات رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی ایران در دستور کار داده و خودمان را متعهد می دانیم تا این مسیر پر رونق پیش رود و همواره علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد افزایش میزان سرانه مطالعه در سراسر کشور باشیم.

وی همچنین به موضوع لزوم پیوست فرهنگی در ساخت و سازهای بناها و ساختمان های نهادها و دستگاهها و موسسات و نهادها و ... اشاره کرد و گفت: شرط حمایت و اختصاص بودجه به اینگونه مکان ها و بناها این است که در کنار هر ساختمان و مجموعه ای یک کتابخانه عمومی نیز ساخته و در نظر گرفته شود.

عضو کابینه دولت مردمی در عین حال تاکید کرد: رویکرد این دولت این است که با همه توان و قوت ماموریت های محوله را به سرانجام و نتیجه برساند تا مردم بدون کمترین دغدغه ای بتوانند به نیازها و خواسته های فرهنگی و هنری خود برسند.

اسماعیلی در عین حال تصریح کرد: ما وظیفه خود می دانیم تا حمایت های لازم را در راستای نهادینه شدن عدالت فرهنگی و همچنین عملی کردن این مهم به کار گرفته و آن را در سراسر کشور انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین عدالت فرهنگی را مبنای عمل دولت دانست و گفت: هر عضو از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید از چتر حمایتی برخورد و عدالت فرهنگی را به نوعی احساس کند از این رو تمام تلاش و توان خود را به کار خواهیم گرفت تا این مهم در کشور نهادینه و اجرایی شود.

ایران رتبه برتر نشر کتاب در منطقه را دارد

اسماعیلی همچنین با بیان این‌که حوزه نشر، فرهنگ و کتاب در طول عمر با برکت جمهوری اسلامی ایران به یک بلوغ و رشد خیرکننده‌ای رسیده است، اظهار داشت: امروز اگر دوستان عدد و رقم‌های حوزه نشر کتاب در ایران و کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، مشاهده خواهند کرد که جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه و دیگر مناطق رتبه قابل قبولی و دارای رتبه برتر است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه در کشور ما، سالانه بیش از۱۰۰ هزارعنوان کتاب منتشر می‌شود، گفت: دراین آمار، بیشتر کتاب‌ها چاپ اولی هستند و با وجود همه مشکلاتی که در حوزه صنعت چاپ و نشر کتاب وجود دارد، تولید کتاب در کشور رشد خوبی شاهد بوده است.
 
فروش بیش از ۲۰۰ میلیاردتومانی کتاب در نمایشگاه کتاب امسال

وزیر فرهنگ و ارشاد سالامی با اشاره به برگزاری سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که پس از ۲ سال وقفه و تعطیلی برگزار شد، اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران میزان فروش کتاب به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

 اسماعیلی همچنین به شعارمهم دولت در اجرای عدالت فرهنگی اشاره کرد و افزود: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب تهران، نمایشگاه مجازی را نیز برگزار کردیم و همه دسترسی‌هایی که در بخش حضوری برای مراجعان با صرف وقت، هزینه و مشقت فراهم می‌شد با یک گوشی همراه و استفاده از فضای مجازی برای کاربران نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کل کشور فراهم شد.
 
فروش یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب از طریق سامانه
اسماعیلی با اشاره به اینکه رقم فروش کتاب در دو بخش مجازی و حضوری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقریبا برابر بود، عنوان کرد: در بهمن‌ماه نیز نمایشگاه مجازی کتاب تهران را برگزار کردیم و در این نمایشگاه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب از طریق این سامانه به فروش رفت. در این نمایشگاه، ۱۲۹۰ شهر و بیش از ۲۸۰۰ روستا  از سامانه فروش مجازی، کتاب خریداری کردند.
 
وی افزود: در نقاط محروم مردم با پست رایگان کتاب‌های خود را دریافت کردند؛ به‌عبارت دیگر افراد در سیستان و بلوچستان، سرخس و مریوان کتاب را با تخفیف خریداری می‌کردند و کتاب‌ها به صورت رایگان از طریق پست در منزل آن‌ها تحویل داده می‌شد. این اتفاقات و اعداد خلق شده  بسیار مهم هستند و کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است.
 
حمایت دولت سیزدهم از زنجیره تولید کتاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یبان اینکه خدمات بزرگی برای حمایت از مولفان، مترجمان، ناشران و به‌طور کلی همه زنجیره موثر در تولید کتاب تا بخش فروشگاهی و خرید اثر در این سال‌ها صورت گرفته است، اظهار کرد: دولت سیزدهم قصد دارد در یک برنامه متراکم از کل حلقه و زنجیره تولید کتاب حمایت کند تا موضوع پشتیبانی از آثار فرهنگی، چاپ کتاب و کتابخوانی محقق شود، زیرا گاهی کتاب چاپ می‌شود اما گران است پس باید برای بخش دسترسی مردم به آن نیز فکری کرد.
 
تصویب ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای ارتقاء وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان همدان
عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه گسترش و افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی امروز با همین رویکرد دسترسی مردم به کتاب در حال پیگیری است، عنوان کرد: رئیس جمهور در دو هفته‌آینده سفری به استان همدان خواهند داشت و در جلسه پیش سفر؛ نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای ارتقاء وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان بودجه مصوب کردیم.
 
وی با بیان این‌که دولت با همه مشکلات اقتصادی برای بخش فرهنگ هزینه می‌کند، گفت: در کنار هر مجموعه فرهنگی که در کشور افتتاح می‌شود باید یک کتابفروشی هم تاسیس شود. در ارومیه با یک فعالیت جهادی، مجموعه بزرگی را ماه گذشته افتتاح کردیم.
 حمایت از نهضت کتابخوانی در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای این مجموعه در  طول ۱۵ سال ۸۰ میلیارد تومان هزینه صرف شده بود اما دولت جدید؛ در طول ۹ ماه، ۸۵ میلیارد تومان هزینه کرد و مجموعه را افتتاح کرد؛ مجموعه ای که شبیه تالار وحدت در تهران است و دارای تالارهای موسیقی و تئاتر است. در این مجموعه گفتم سریعا کتابفروشی و کتابخانه نیز تاسیس شود.
 
وی با بیان این‌که شرط حمایت از مصلی‌ها در کشور را حمایت از فعالیت‌های فرهنگی گذاشتیم، اظهار کرد: امسال مصلی ها قرار است به صورت متمرکز ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند و این وزارتخانه شرط  حمایت از ساخت این مراکز را  توجه به دایر کردن اماکن فرهنگی از جمله ایجاد کتابخانه قرار داده است.
 
وزارت فرهنگ متعهد به حمایت همه بخش‌ها از نهضت کتابخوانی است
اسماعیلی با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش نهضت کتابخوانی را بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب در دستور کار خود قرار داده است، گفت‌: این وزارتخانه خود را متعهد می‌داند در همه بخش‌ها از نهضت کتابخوانی حمایت کند تا این مسیر اعتلا پیدا کند و بازارش پررونق شود.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دایر کردن کارگروه حمایت از  تولید کاغذ داخلی را با حضور معاون اول رئیس جمهور،خاطرنشان کرد: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی  گزارش پیشرفت کار را  به من ارائه می‌کند و ۵ مجموعه داخلی تولید کاغذ اکنون مورد حمایت قرار گرفتند. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند تا به شعار راهبردی که در ابتدای دولت از آن صحبت شده جامع عمل بپوشاند شعاری که محتوای آن ملی شدن صنعت نشر است.

مصمم به تامین کاغذ حوزه نشر و مطبوعات هستیم 
اسماعیلی با بیان این‌که درهمین وضعیت اقتصادی و در شرایط حذف ارز ترجیحی با عنایت شخص رئیس جمهوربحث واردات کاغذ با نرخ ارز تبدیلی را در آخرین روزها و ساعات پایانی حذف ارز ترجیحی انجام دادیم. گفت: اکنون واردات کاغذ برای یک دوره کوتاه مدت در حال انجام است زیرا نمی توان یکسال صبر کرد و نیاز امروز  صنعت تولید کتاب و نشریات در حوزه کاغذ باید تامین شود.
 
لزوم ارتقای جریان فرهنگی کشوراز نظر کمی و کیفی
وی با اشاره به لزوم ارتقای جریان فرهنگی کشور از نظر کمی و کیفی اظهار کرد: سخنان من به معنای نفی مشکلات حوزه فرهنگ کتاب و نشر نیست اما یادگرفته ایم همیشه از امید صحبت کنیم و توانمان را صرف حل مشکلات کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ من در جریان سفرم به استان همدان از یک کتابگرد دوره ای که با موتور به روستاها کتاب می‌رساند، تجلیل و تاکید کردم  این سربازان گمنام فرهنگی باید یک به یک پیدا شوند زیرا آن‌ها شایسته تجلیل هستند.
به گفته وی، باید بدانید عدالت فرهنگی؛ شعار و مبنای دستورالعمل دولت است و همه هنرمندان و اهالی فرهنگ در کل کشور باید زیر چتر این حمایت همه جانبه قرار بگیرند.

آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز قلم (چهاردهم تیرماه ۱۴۰۱) با حضور محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اعضای هیأت علمی، داوران، پدیدآورندگان و ناشران آثار شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، اندیشمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار شد.

نظر شما