شناسهٔ خبر: 54938844 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

با گیاه ختمی ورم معده و سرفه را درمان کنید

صاحب‌خبر -
گروه سلامت: گیاه ختمی یک گیاه پایا سبز رنگ با ساقه نسبتاً ضخیم پوشیده از کرکهای زبر، منتهی به یک خوشه طویل و کم گل است که گلها تقریباً بزرگ، به رنگ صورتی – بنفش و دارای دمگل کوتاه هستند.قسمت های مختلف این گیاه شامل برگ، ریشه و گل به عنوان دارو به کار می رود.

کاربردهای درمانی گیاه ختمی عبارتند از:
ختمی دارای خواص ضد سرفه، ضد سوزش سینه، ضد ورم معده، ضد تومور و ضد ویروس می باشد.فعالیت ضد باکتریایی، ضد التهابی، جذب پلی ساکاریدها به دیواره های غشایی و کاهش سرفه از خواص دیگر آن است.
ریشه ختمی دارای اثر نرم کننده و آرام کننده است و در رفع تحریکات جلدی و سرفه های شدید استفاده می شود (5).بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است که این خاصیت مربوط به لعاب گیاه است.همچنین عصاره ریشه ختمی برای درمان سوختگی ها و زخم های پوستی مناسب است.

از این گیاه برای سوزش معده، سوء هاضمه، زخم معده، آنژین، سنگ کلیه، یبوست و دل پیچه نیز استفاده می شود ریشه گیاه ختمی دارای موسیلاژ، فلاونوئید و گلیکوسایدها بوده و برگ آن حاوی کومارین اسکوپولتین است.
همچنین ریشه این گیاه حاوی ترکیبات دیگر از جمله آنتوسیانین، آلتین،دی اکسی بنزوئیک اسید و سیانیدین می باشد.از جمله ترکیبات دیگر ریشه ختمی می توان کوئرستین، کامپفرول، تانن، لسیتین، پکتین و استریول را نام برد.

برچسب‌ها:

نظر شما