شناسهٔ خبر: 54936685 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تولید کالای باکیفیت داخلی مانع رشد قاچاق می‌شود

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تولید کالای کیفی در مبارزه با قاچاق بسیار موثر است، گفت: اگر تولید با کیفیت باشد کالاهای بی‌کیفیت در سطح عرضه جایی نخواهد داشت و خوشبختانه وزارت صمت نیز به این سمت در حال حرکت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علی مؤیدی خرم آبادی امروز در نشست مشترک دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور رؤسای سازمان‌های صمت استان‌های سراسر کشور در تهران برگزار شد اظهار داشت: بخشی از پدیده قاچاق حاصل قوانین کهنه و غیر کارآمد و قوانینی است که زمینه را برای قاچاقچیان ایجاد می‌کند.

وی افزود: امروز با استقرار دولت سیزدهم شخص آقای رئیسی مباحث مبارزه با قاچاق را پیگیری می‌کنند و به طور اساسی و بنیادی می‌خواهند که این مسئله آنگونه که مستحق کشور و مردم است حل شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با کالای قاچاق گفت: اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما این به معنای آن نیست که قاچاق در کشور صفر می‌شود و هیچ جای دنیا نیز قاچاق صفر نشده اما نکته حائز اهمیت آن است که در هیچ جای دنیا قاچاق به مانند کشور ما بخش‌های مختلف اقتصادی  را درگیر نکرده است.

وی اظهار داشت: امروز در کشور آمادگی برای عملیاتی شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز وجود دارد دارد.

مؤیدی خرم‌آبادی گفت: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌ها تکمیل شود و متأسفانه گیر سامانه‌ها بین گمرک و وزارت صنعت معدن و تجارت است.

وی افزود: امروز در سطح عرضه بعد از شکل‌گیری جلسات مبارزه با قاچاق شاهد تشکیل تیم‌هایی برای مبارزه با قاچاق هستیم که اگر به صورت برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق را در سطح عرضه انجام دهیم مطمئناً موفق خواهیم شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در خیابان امین حضور اظهار داشت: متأسفانه باوجود اقدامات بسیار زیادی که برای مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود وقتی به این خیابان مراجعه می‌کنید احساس نمی‌شود که اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام شده است و این مسأله برای ما معضل است بنابراین باید قاچاق در این منطقه و خیابان‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود.

وی با اشاره به اینکه تولید کالای کیفی در مبارزه با قاچاق بسیار موثر است، گفت: زیرا اگر تولید با کیفیت باشد کالاهای بنجل در سطح عرضه جایی نخواهد داشت و خوشبختانه وزارت صمت نیز به این سمت در حال حرکت است.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در بازار اظهار داشت: اگر کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود دارای شناسه کالا کد رهگیری و قبض انبار باشد بسیاری از هزینه‌های تکراری در بحث مبارزه با قاچاق را نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ما قرار دهد اما ستاد معطل ارائه این آمار از سوی وزارت صمت است.

مؤیدی خرم‌آبادی  با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چهار وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت را برعهده دارد، گفت: با قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این بخش ۲۹ نهاد باید برای اجرای این برنامه با یکدیگر همسو شوند و وزارت صمت از وزارتخانه‌هایی است که بیشترین تکلیف را برعهده دارد.

وی افزود: اگر در ادوار گذشته مانند امروز تفکر، رویکرد و برنامه‌ای در وزارت صمت شکل گرفته بود شاید مبارزه تا این میزان سخت نمی‌شد؛ مسأله قاچاق با فکر و اندیشه قابل حل است و با مرزبانی نمی‌توان آن را مهار کرد.

انتهای پیام/

نظر شما