شناسهٔ خبر: 54936053 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تاکید نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت بر تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در حج ۱۴۰۱

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین در حج ۱۴۰۱ تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» امروز دوشنبه ( 13 تیرماه ) در پیام تصویری به همایش سراسری خادمان فرهنگی، روحانیون، معین و معینه های کاروان های حج تمتع 1401 که در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد مسئولیت روحانیون و خادمان فرهنگی در ارشاد و راهنمایی زائران در حج را خطیر توصیف کرد.

وی با گرامیداشت یاد شهدای سرزمین وحی به ویژه سی و پنجمین سالگرد شهادت زائران ایرانی در حج سال 66 که در مراسم برائت از مشرکین به فیض شهادت نائل شدند، از روحانیون، معین و معینه های کاروان ها خواست که در این سفر معنوی امر جهاد تبیین در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب را مورد توجه قرار دهند و توصیه های هفت گانه رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با کارگزاران حج را به زائران یادآور شوند و با جدیت این توصیه ها را پیگیری کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با گرامیداشت یاد مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، آیت الله سید محمد سعید حکیم و آیت الله علوی گرگانی که در فاصله حج  گذشته تا حج 1401 در جوار رحمت الهی آرام گرفتند، خطاب به شرکت کنندگان در این همایش اظهار داشت: در این سفر به آنچه به دیگران می گویید، عمل کنید چون ضمانتی برای واقعی بودن سخن ما است.
وی با اشاره به اینکه در برخی از کاروان ها زائرانی حضور دارند که بیش از 16 سال در صف حج انتظار کشیده اند، خطاب به روحانیون این کاروان ها گفت: مسئولیت ما بسیار سنگین تر از گذشته است.
حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: ما دشمنان قسم خورده ای داریم که با نقشه و نیرنگ و شیوه های ادبیات مقبول در طول تاریخ بسیاری از افراد را فریب داده اند.
وی با بیان اینکه سخت ترین لحظه برای خادمین لحظه از دست دادن یکی از عزیزان است، افزود: سعی کنید پایان خدمتگذاری تان زمانی باشد که شرایط سنی به سراغ شما آمده و دیگر نمی توانید ادامه همکاری دهید نه اینکه در میانه راه از غافله خدمتگزاران خارج شوید.


حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار داشت: بسیاری از زائران یکبار در طول عمرشان به انجام این سفر بیادماندنی موفق می شوند و ما باید خاطرات خوشی برای آنها رقم بزنیم.
وی از روحانیون کاروان ها خواست تا آستانه تحمل خود را بالا ببرند و با زائران ارتباط دوستانه داشته باشند و برای موفقیت آمیز بودن این سفر به یکدیگر دعا کنند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به روحانیون کاروان ها توصیه کرد حجاج را برای فضای معنوی ایام تشریق آماده کنند و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که از حج به عنوان درس همزیستی و ساده زیستی یاد کردند، گفت: در ایام تشریق باید همدلی بین مدیران و روحانیون کاروان ها در اوج باشد.
وی به همزیستی مسالمت آمیز مذاهب در کشورمان به ویژه اهل تشیع  و اهل تسنن اشاره کرد و افزود: با ظهور وهابیت این فرقه سعی کرد این همزیستی را از بین ببرد اما موفق نشد و همزیستی مسالمت آمیز شیعه و اهل تسنن در جمهوری اسلامی ایران زبانزد است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: سعی کنیم در حج این الفت بیشتر و از فرصت حضور در مشاعر مقدسه برای انس بیشتر زائران با قرآن کریم استفاده شود.
در ادامه این همایش سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت زائران و اقدامات انجام شده برای اسکان، تغذیه و انتقال آنها به منا و عرفات گفت: عملیات انتقال زائران به عربستان شب گذشته با پرواز زاهدان به جده پایان یافت.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای اقامت زائران در منا گفت: باتوجه به افرایش دما،  تهمیدات لازم برای تامین تجهیزات برودتی در این منطقه اندیشیده شده است .
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تشکیل ستاد بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه حج یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال 98 بوده است، گفت: امسال با تشکیل این ستاد سعی کرده ایم مطالبه معظم له در این خصوص را  محقق سازیم.
وی گفت: بر اساس نظرسنجی های انجام شده 88 درصد زائران از خدمات و امکانات ارائه شده در حج 1401 ابراز رضایت کرده اند.
حسینی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی ها 35 درصد از زائران که بیشتر آنهااز بانوان هستند نسبت به برگزاری مناسک حج نگرانی دارند از روحانیون کاروان ها خواست تا با اقدامات فرهنگی نگرانی این عده را کاهش دهند تا زائران با آرامش مناسک حج را به جا آورند.
بر پایه این گزارش، جانشین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این همایش با اشاره به اینکه راهبردهای بعثه مقام معظم رهبری درخصوص اقامه نماز جماعت در ایام حج مطابق با فتوای امام راحل (ره ) و رهبر معظم انقلاب است، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری بر خواندن نماز جماعت در مسجدالحرام تاکید کرده اند.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین رکن الدینی از روحانیون کاروان ها خواست تا با توجه به نزدیک شدن به مناسک حج، احکام این مناسک را به زائران یادآوری و آنها را با انجام این فرایض آشنا کنند.
وی بر همراهی و همدلی بین مدیران کاروان ها و روحانیون بخصوص در ایام تشریق تاکید و به روحانیون کاروان ها توصیه کرد ضمن رعایت حال زائران، بگونه ای عمل کنند که ضمن تسهیل گری، اعمال زائران مطابق با فتوای مراجع عظام تقلید انجام شود.
وی تشکیل شورای فرهنگی کاروان ها پیش از عزیمت به مشاعر مقدسه را خواستار شد و گفت: روحانیون کاروان ها فلسفه برائت از مشرکین را برای حجاج تبیین کنند.
حجت الاسلام رکن الدینی ابراز امیدواری کرد که با همفکری و همکاری روحانیون و مدیران کاروان ها برنامه های فرهنگی به گونه ای اجرا شود که حجاج ایران با اطمینان خاطر و حجی مقبول که عنایت حضرت بقیه الله الاعظم ( عج ) و رضایت رهبر معظم انقلاب را در پی داشته باشد، به کشور بازگردند.
در این همایش، حجت الاسلام و المسلمین « علی پروانه » مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنکی بعثه مقام معظم رهبری نیز با ارائه گزارشی اظهار داشت: ۲۹۶ کاروان همراه با روحانی از جمهوری اسلامی ایران عازم سرزمین وحی شده اند و در مجموع 428 معین و معینه هم در این کاروان ها حضوردارند.

پایان پیام/47

نظر شما