شناسهٔ خبر: 54935520 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سود سهام عدالت | سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

سورپرایز رئیسی درباره سهام عدالت متوفیان/ زمان واریز سود میلیونی بحساب وراث

دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت ضمن تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان تاکید کرد که این فرایند تا پایان شهریورماه به نتیجه می‌رسد.

صاحب‌خبر -

سود سهام عدالت | سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. آخرین اخبار سود سهام عدالت را با هم در سایت فردا می خوانیم.

پیمان حدادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شرکت سپرده گذاری به صورت مرتب در حال پیگیری تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است، اظهار کرد: در فاز نخست باید یک لینک ارتباطی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود تا این شرکت بتواند به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا این شرکت قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال تهیه سامانه‌ای برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است و قطعا این فرایندها تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

واریز 1 میلیون بحساب سهام عدالتی ها

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت در اواخر تیر ماه انجام می شود.

سپرده‌گذاری مرکزی بعد از دریافت شماره شبای بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت در اواخر اردیبهشت ماه، سود این عده از جاماندگان را واریز کرد.

برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

براساس آخرین آمارها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشمولین سهام عدالت به دلیل عدم ارائه شماره شبا، سود دریافت نکرده اند که باید با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت در آن در فرایند دریافت سود سهام عدالت قرار بگیرند.

مشمولان سهام عدالت برای عملکرد سال ۹۹ برای سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و صد هزار تومان و برای سهام عدالت۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۸۰ هزار تومان سود دریافت کرده‌اند.

چه کسانی مشمول این سود سهام عدالت نمی شوند؟

قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سمات : دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که سجامی نشده اند سود سهام دریافت نخواهند کرد.

گروه دیگری که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی است که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.

سومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنش نداشته باشند، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب ها وجود ندارد.

منبع: اقتصادآنلاین

زمان و هزینه ثبت نام سهام عدالت؟

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت از شناسایی ۳,۵ میلیون جامانده سهام عدالت در نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی کشور خبر داد.

 علی اکبر حیدری در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه در حال حاضراجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله‌ای است، گفت: بعد از پیگیری‌هایی که مجلس شورای اسلامی داشت بالاخره در قانون بودجه سال جاری تکلیفی برای دولت تعیین شد مبنی بر تخصیص سهام عدالت به دهک‌های پائین درآمدی جامعه و سایر افرادی که این سهام را دریافت نکرده‌اند.

وی اظهارداشت: قرار شد عملیات اجرایی آن در سال جاری شروع شود چون در قانون بودجه تصریح شده که امسال باید این تکلیف قانونی بطور کامل اجرا شود.

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: ترتیبات اجرایی تا به اکنون در این زمینه بطور کامل نهایی نشده ولی در کلیات چه دهک‌هایی باید در اولویت باشند جمع بندی شده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر چه تعداد از جاماندگان سهام عدالت شناسایی شده‌اند، افزود: قانون بودجه بطور مشخص اولویت را به مددجویان نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی داده چون نزدیک به 3,5 میلیون نفر از جمعیت مشمول طرح افراد زیر پوشش در این دو نهاد حمایتی هستند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

حیدری بیان داشت: البته تکلیف اصلی قانون دو دهک پائین درآمدی جامعه است چون امکان دارد جمعیت زیادی در کشور باشند که زیر پوشش هیچ نهادهای حمایتی نباشند اما در گام نخست 3,5 میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت در کشور شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: یادآوری می‌شود در هیچ مرحله‌ای از سهام عدالت در دهک‌های پائین درآمدی جامعه حتی در گذشته فرآیند شناسایی اولیه و ثبت نام وجود نداشته به دلیل اینکه دستگاه مسئول مشخص و شناسایی اولیه بوسیله همان دستگاه انجام می‌شد پس در شناسایی اولیه این مرحله نیز هیچ نیازی به ثبت نام مقدماتی، پرداخت مبلغ و هزینه‌ای نیست.

سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: یک عده افرادی در کشور هستند که در واقع آن‌ها جاماندگان سهام عدالتند.

وی افزود: این افراد کسانی هستند که در سال‌های گذشته ضمن شناسایی و دریافت دعوت نامه، تکالیف قانونی خود را انجام داده‌اند ولی به دلیل اختلال سیستمی سهام دریافت نکرده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه تعداد این افراد نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر است، یادآورشد: انتظار می‌رود دبیرخانه مرکزی سهام عدالت سهام آن‌ها را با همان قراردادهای قبلی تخصیص دهد چون اولویت نخست و بهانه دهک‌های بعدی که اکنون مشمول هستند از جمله همین نهادهای حمایتی همان یک میلیون و 800 هزار نفر بودند.

منبع: تسنیم

نظر شما