شناسهٔ خبر: 54933135 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کربکندی: ساکت باشگاه را رو به جلو برد/ کاری که فدراسیون نکرد را سپاهان انجام داد

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: محمدرضا ساکت با حرکت رو به جلویی که کرد وظیفه‌اش را در قبال باشگاه و هواداران انجام داد.

صاحب‌خبر -

رسول کربکندی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد معرفی کادر فنی تیم فوتبال سپاهان با حضور 3 مربی پرتغالی در کنار ژوزه مورایس که همگی دارای کارنامه قابل توجهی هستند، اظهار داشت: این واقعیت را باید بپذیریم که مربیان خارجی از نظر دانش و بروز بودن از مربیان داخلی جلوتر هستند. رزومه سرمربی سپاهان هم خوب است اما اینکه آن‌ها چقدر بتوانند مشکلات را برطرف کنند و چقدر می‌توانند در زمان کمتری فوتبال، بازیکنان و فرهنگ ما را بشناسند، در کار مشخص می‌شود.

سپاهان می‌خواهد بزرگی کند

وی افزود:‌ حق هر مربی است که دستیاران خودش را بیاورد و می‌بینیم که تمام کادرفنی پرتغالی است اما این مربیان الان شناختی از فوتبال ما ندارند و این شاید مشکلاتی ایجاد کند. ضمن اینکه سپاهان در یارگیری سپاهان نیاز به یک بررسی فنی خوب دارد خوب دارد که ببیند نقاط ضعف و قوت در سال گذشته چه بوده است. با توجه به اینکه چند بازیکن را از دست دادند، انتخاب جایگزین آن‌ها خیلی مهم است. هرچند سپاهان در هر پست حداقل 2 بازیکن خیلی خوب داشت اما اگر نگاه قهرمانی و بزرگ دارد حتما باید بازیکنانی را به خدمت بگیرد که بتوانند نقاط ضعف گذشته را پوشش بدهند.

کارشناس فوتبال در مورد اینکه دستیاران مورایس همگی مربیان رزومه دار و باتجربه‌ای هستند، گفت: سپاهان یکی از حرفه‌ای ترین باشگاه‌های کشور چه از نظر بودجه و چه از نظر سخت افزاری و امکانات است. تنها باشگاهی است که هیچ مشکلی مالی با بازیکنانش ندارد. به هرحال تیمی که می‌خواهد بزرگی کند و به جایگاه مورد نظرش برسد باید تدارک لازم را ببیند.

نباید مهره‌ها را بسوزانیم، محرم رفتاری حرفه‌ای داشت

وی با اشاره به جدایی محرم نویدکیا افزود: به یک مربی جوان دو سال فرصت دادند و می‌شد بیشتر هم وقت بدهند اما به دلیل اینکه نتایج مورد نظر را در سه تورنمنت نگرفتند این همکاری به پایان رسید. نمی‌دانم دلیلش چه بود اما نباید مهره‌هایمان را اینطور بسوزانیم. محرم نباید بسوزد. او رفتارهای حرفه‌ای داشت. نه یک مصاحبه بد کرد نه انتقادی از داوران داشت. این‌ها نکات مثبت خیلی خوبی بود اما به هرحال یک تیم پرطرفدار مثل سپاهان با هزینه‌ای که کرده نگاهش به قهرمانی است و پتانسیلش را هم داشت. اگر در چند موقعیت دچار لغزش و نوسان نشده بود می‌توانست به این عنوان برسد اما با اینحال سوم شد.

کربکندی در خصوص اینکه ممکن است یک دستیار ایرانی هم به کادرفنی سپاهان اضافه شود تا به سرمربی تیم کمک کند، اظهار داشت: امیدواریم ادامه حرکت سپاهان رو به جلو باشد. در جذب بازیکنان مورد نظر قطعا قرار گرفتن یک دستیار ایرانی در کنارش می‌تواند در چم و خم کار به او کمک کند. امیدواریم دیدگاه جدیدی را در فوتبال سپاهان ببینیم و این تیم به جایگاه مورد نظر و شایسته خودش برسد.

ساکت مدیر کاربلدی است

کارشناس فوتبال در مورد اینکه نویدکیا با وجود کم تجربگی نشان داد می‌تواند حرف‌های خوبی در بعد فنی داشته باشد و پس از رفتن او انتخاب مورایس یک حرکت رو به جلو بود در حالیکه تصور بر این بود باشگاه دچار عقب گرد می‌شود، گفت: مدیریت باشگاه‌های ما تغییرات زیادی دارند اما محمدرضا ساکت قبلا در سپاهان عناوین خوبی کسب و امکانات خوبی هم فراهم کرده بود. بعد از حضورش در فدراسیون و تیم‌ملی هم تجربه لازم را به دست آورد. همه این تجربیات به او در برگشت به سپاهان کمک کرد و طبیعی بود بتواند روند خوبی را برای باشگاه ایجاد کند. البته این روند با عدم نتیجه گیری مقداری زیر سوال رفت ولی با حرکت رو به جلویی که کرد وظیفه خودش را در قبال باشگاه و هواداران سپاهان انجام داد.

وی افزود: او مدیر کاربلدی است. امکاناتی را هم که لازم دارد در اختیارش قرار گرفته است. ممکن است مدیری خیلی قوی باشد اما به جایی برود و امکانات لازم برای پیاده کردن تفکراتش را نداشته باشد، در این صورت نمی‌تواند موفق باشد. ساکت تجربه لازم را دارد و از طرفی دغدغه مالی و امکاناتی هم ندارد. به همین خاطر مسیری که ایجاد شده می‌تواند منتهی به موفقیت شود.

کربکندی در مورد اینکه پس از معرفی کادرفنی جدید سپاهان، این تیم و مدیریتش با شرایط فعلی تیم ملی مقایسه می‌شود و برخی معتقدند این اتفاق نشان داد می‌توان مربیان خوب و رزومه دار را هم به فوتبال کشورمان آورد، گفت: یکی از مشکلات ما در فدراسیون یا باشگاه‌ها، نوع بستن قراردادها است. مربی می‌آوریم و او را استاد و همه کاره خودمان می‌کنیم. در حالیکه پول را می‌دهیم. این به دلیل ضعف در بستن قراردادهاست. اگر شیطنتی در بستن قرارداد نباشد، با توجه به وکلای قوی که آن‌ها دارند خیلی مهم است قراردادی با چارچوب حرفه‌ای بسته شود.

مربی خارجی می‌تواند روی مصاحبه‌های غیر حرفه‌ای هم تاثیرگذار باشد

وی افزود: این کار را باشگاه سپاهان کرد اما فدراسیون فوتبال نکرد. فقط کی‌روش از پس این شرایط فوتبال و فدراسیون ما برمی‌آمد. او ایستادگی کرد و با گردن کلفتی هرآنچه برای تیم می‌خواست از زمین تا هواپیمای اختصاصی را گرفت اما بازهم قراردادی که با او بسته شد خوب نبود. بعد از او با آمدن ویلموتس همه چیز زیر سوال رفت. پول هنگفتی هم از این ممکلت را دور ریختیم. اشکالات ما این مسائل است. وقتی روی پله برقی همه ما یکی یکی زمین می‌خوریم تا در عکس باشیم!

کربکندی تصریح کرد: فدراسیون با آوردن ویلموتس با این هجمه‌ای که درست شد و این خسارت مالی، طبیعی بود دست به عصا حرکت کند. در آن مقطع که رفتند و این سرمربی را برای تیم ملی آورند، آن موقع خیلی سخت بود برویم مربی را بیاوریم که فوتبال ما را نمی‌شناسد. آن موقع چاره‌ای جز این نداشتند. دیدشان هم درست بود. مربی که آوردند در آن شرایطی که داشتیم و در مخمصه گیر کرده بودیم توانست تیم را به جام جهانی برساند. آن موقع شرایط با الان که به اندازه یک نیم فصل زمان داریم. فرق می‌کرد. در واقع مقایسه‌ها هرکدام یک سری جواب و دلیل دارد.

وی افزود: آن موقع که تیم ملی شرایط بدی در جدول داشت تصمیم گیری خیلی سخت بود. شاید یک مربی بزرگ نمی‌توانست مانند این سرمربی نتیجه بگیرد چون او فوتبال ما را می شناخت و با فرهنگ فوتبال ما آشنا بود. به هرحال هدف این بود که تیم ملی به جام جهانی برود که رفت ولی این مقایسه‌ها هرکدام صحبت و دلیل خودش را دارد. در کل هر مربی خارجی که بیاید قطعا تاثیرات خودش را دارد. نظم و انضباط به باشگاه‌ها و به فوتبال ما می‌آید. شاید به تبعیت از آن‌ها مصاحبه‌های قبل و بعد از بازی‌های ما غیر حرفه‌ای نباشد. شاید فرهنگ آن‌ها روی مربیان داخلی ما هم اثر بگذارد.

انتهای پیام/

نظر شما