شناسهٔ خبر: 54929112 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

روغن ارده کنجد دارویی برای درد گلو و آسم

صاحب‌خبر -
گروه علمی:روغن ارده کنجد که در دسته روغن‌های نیمه خشک شونده است علاوه بر خوراکی بودنش می‌تواند در زمینه‌های درمانی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مثل تولید کرم‌ها و صابون‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه روغن ارده از ارده کنجد گرفته می‌شود تقرییا بو و طعم ارده می‌دهد.

 روغن ارده کنجد با روغن کنجد تفاوت دارد چرا که روغن ارده از ارده بدست می‌آید، ولی برای بدست آوردن روغن کنجد خود کنجد را چرخ کرده و روغن آن را خارج می‌کنند. روغن ارده بو و طعم متفاوتی دارد، ولی روغن کنجد مانند روغن مایع است و طعم و بوی خاصی ندارد.

در طب سنتی روغن کنجد را برای خاصیت درمانی و ضماد استفاده می‌کنند و برای مصارف خوراکی مضر است، ولی روغن ارده کنجد برای مصارف خوراکی بهتر است. در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که بسیاری از عطاری‌ها روغن کنجد را بجای روغن ارده به فروش می‌رسانند در صورتی که روغن کنجد از کنجد و روغن ارده از ارده روغن کشی می‌شود. اطبای سنتی معتقدند که این روغن به خاطر داشتن پوسته کنجد که لزج است منجر به بروز برخی بیماری‌ها مثل کبد چرب می‌شود.

خاصیت‌های روغن ارده کنجد و تاثیراتی که بر بدن انسان می‌گذارد
• خواص روغن ارده کنجد برای مو: مواد مغذی موجود در روغن ارده برای بدن می‌تواند مفید واقع شود. برای مثال یکی از این ماده‌های مفید وجود امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد که می‌تواند در روزنه‌های سر نفوذ کند و خود را به ریشه مو برساند و آن را تغذیه کند. نتیجه این تغذیه می‌تواند بهبود رشد موی سر باشد. در ضمن از روغن ارده می‌توان برای درمان شپش در موی سر نیز استفاده نمود، چون با وجود خاصیت آروماتیکی این روغن برای درمان شپش می‌تواند موثر واقع شود. از دیگر مزایای استفاده از روغن کنجد برای مو کمک به از بین رفتن شوره و التهاب در پوست سر می‌باشد و همچنین می‌تواند برای داشتن مویی پرپشت و درخشان مفید واقع شود.

کمک به بهبود بیماری دیابت نوع دو: منیزیم موجود در روغن ارده کنجد برای دیابت نوع دو بسیار مفید است و همچنین روند اثربخشی دارویی که برای کنترل این بیماری به بیماران تجزیه می‌شود یعنی گلی بن کلامید را بیشتر می‌کند.

استفاده از روغن ارده برای سلامت دهان و دندان: در طب سنتی روغن‌ها برای مراقبت از دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند و روغن ارده نیز به خاطر خواصی که دارد می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های دهان کمک کند و در طب سنتتی حتی به عنوان دهان شویه نیز تجویز می‌گردد.

خاصیت روغن ارده کنجد برای درمان پوکی استخوان و تقویت مفاصل: روغن ارده حاوی عناصری مانند کلسیم و روی و مس می‌باشد که روی و کلسیم برای داشتن استخوان‌هایی محکم و استوار لازم است. در نتیجه این روغن می‌تواند در بهبود پوکی استخوان مفید باشد. وجود عنصر مس نیز بخاطر داشتن خواص ضد التهابی به درد‌هایی که در مفاصل بروز می‌یابد تسکین می‌بخشد. همچنین مس برای تقویت مفاصل بدن نیز بسیار مفید است و از اینرو روغن ارده موثر است.

روغن ارده برای رفلاکس معده: روغن ارده می‌تواند در صورت استفاده مداوم برای رفلاکس معده خاصیت درمانی داشته باشد و افراد را از شر این مشکل گوارشی خلاص کند.

خواص روغن ارده کنجد برای پوست: روغن ارده کنجد با توجه به طبیعی و مجاز بودن استفاده در محصولات ارایشی و بهداشتی برای انواع پوست‌های خشک و چرب و مختلط البته برای پوست چرب با احتیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت استفاده از این روغن برای پوست داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی برای شادابی و سلامت پوست بسیار موثر است. این روغن برای از بین بردن ضایعات قارچی و درمان زخم ها، سم زدایی پوست و در کشور‌های آفریقایی به عنوان ضد افتاب و محافظ در برابر نیش حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاقی صورت با روغن ارده کنجد: صورت پر و غیر استخوانی می‌تواند ملاک بسیاری از افراد برای زیبایی باشد. یکی از خواص روغن ارده حجم دهندگی آن است، به همین جهت از آن با توجه به داشتن ترکیبات پروتئینی و ویتامین‌ها به عنوان یک حجم دهنده طبیعی به جای انواع ژل و فیلر‌ها می‌توند بهره برد. برای این امر لازم است صورت را بصورت کامل شستشو داده و قبل از مالیدن روغن به پوست ماساژ و سپس پوست را آغشته به روغن نموده و دوباره ماساژ داده شود. برای اثر بخشی بهتر می‌توان آن را با روغن‌های دیگری مثل روغن زالو ترکیب کرده و سپس استفاده کرد.

روغن ارده کنجد دارویی برای درد گلو و آسم: اسپاسم و گرفتگی مجاری تنفسی می‌تواند باعث بروز آسم و تنگی نفس بین افراد شود و مصرف منیزیم می‌تواند به درمان آن کمک کند، روغن ارده کنجد با دارا بودن منیزیم برای آسم مفید است و همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن برای گلودرد می‌تواند اثر مثبت داشته باشد.

• افزایش قدرت بدنی با روغن ارده کنجد: این روغن به دلیل مغذی بودن می‌تواند در فعالیت‌های بدنی عامل نیروزای طبیعی محسوب شود و از این رو بین ورزشکاران بسیار محبوب باشد.

افسردگی: آروماتراپی و بو درمانی روشی است که در بسیاری از کشور‌ها و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن ارده کنجد نیز به دلیل داشتن بوی خوب و مطبوع البته به شرطی که به روش صحیح روغن گیری شده باشد برای آروماتراپی و درمان افسردگی و ایجاد حس آرامش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاهش احتمال مبتلاشدن به سرطان روده: تحقیقات نشان داده است که روغن ارده کنجد در صورتی که بطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۰ درصد کاهش دهد، علت این خاصیت وجود منیزیم و خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که برای بهبود عملکرد روده و کنترل سرطان موثر است.

جمع بندی
در زندگی امروزی انواع روغن‌ها برای مصارف مختلف وجود دارند که ممکن است به دلیل وجود چربی‌های اشباع و غیر اشباع در دسته روغن‌های مفید و یا مضر قرار بگیرند. روغن ارده کنجد به دلیل داشتن چربی‌های غیر اشباع و مواد مغذی موجود برای بدن مناسب باشد، همچنین این روغن به دلیل داشششتن طبع گرم از نظر طب سنتی برای جلوگیری از چاقی نیز مفید است.

برچسب‌ها:

نظر شما