شناسهٔ خبر: 54929061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدرت پهپادی حزب الله بر فراز مدیترانه و ترسیم معادله جدید نظامی

حزب الله لبنان به تازگی عملیاتی را در عرصه پهپادی، در ادامه روند بازدارندگی فعال در برابر رژیم صهیونیستی با موفقیت به انجام رساند. رخدادی که مختصات یک معادله جدید نظامی را نمایان کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین در پی تحرکات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در اطراف آب‌های سرزمینی لبنان که با استقرار سکوی استخراج در میان گازی کاریش و رفت و آمد کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی در خط مرزی ۲۹ دنبال می‌شد، حزب الله لبنان نهایتاً دو روز پیش بخشی از تهدیدات مطرح شده از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل این جنبش را عملی کرد.

در جریان این رخداد سه پهپاد حزب الله لبنان بر فراز میدان گازی کاریش به پرواز درآمده و با موفقیت عملیات شناسایی خود را به انجام رسانده و بدون مواجه شدن با هرگونه آسیبی به آشیانه بازگشتند.

پس از این رخداد رسانه‌های صهیونیستی از توان پهپادی و موشکی حزب الله لبنان ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند که این حادثه خواب از سر سران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی ربوده است. همچنین منابع نزدیک به دوایر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی عنوان کردند که تل آویو از تکرار حملات پهپادی حزب الله لبنان در مقیاس بزرگ‌تر وحشت دارد.

اما نخستین تأثیر عملی این رخداد، که آن را می‌توان در راستای اثرگذاری عرصه میدانی بر مسائل دیپلماتیک توصیف کرد، نیز روز گذشته در صحنه عملی رصد شد. در همین رابطه روز گذشته (یکشنبه) عبدالله بوحبیب وزیرخارجه لبنان در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد: من پیش بینی می‌کنم که موضوع ترسیم مرزهای دریایی با حزب الله نهایتاً تا ماه سپتامبر آینده، حل شده و توافق در این پرونده حاصل شود.اطلاعاتی که از آمریکایی‌ها و سازمان ملل دریافت کردیم نشان می‌دهد که در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، پیشرفتی حاصل شده است.

این سخنان را می‌توان نخستین تأثیر عملیات موفق پهپادی حزب الله لبنان بر فراز میدان گازی کاریش که در مناطق مورد منازعه و تعیین تکلیف نشده دریای مدیترانه میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار دارد، توصیف کرد. اما سوال اساسی در اینجا، این است که آیا پیامدهای این عملیات پهپادی فقط به همین رخداد منحصر می‌شود، پاسخ منفی است؛ اقدام اخیر حزب الله لبنان بر فراز دریای مدیترانه علاوه بر تأثیرات کوتاه مدتی که در بالا به آن اشاره شد، اثرات راهبردی بلندمدتی دارد که در سطور ذیل به توضیح آن پرداخته‌ایم؛

آیا معادله جدید نظامی برقرار شده است؟

براین اساس، به نظر می‌رسد حزب الله لبنان در ادامه روند بازدارندگی فعال در برابر رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۰۰ با فرار نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان آغاز شد و در سال ۲۰۰۶ در جریان جنگ ۳۳ روزه نیز باعث پایان تجاوز نظامی از سوی تل‌آویو بدون دستاورد مشخص نظامی شد، این بار توانایی خود را در بخش هوایی به رژیم صهیونیستی دیکته کرده است.

پرواز پهپادهای حزب الله بر فراز تأسیسات حساس رژیم صهیونیستی در شرایطی رقم خورد که امروز رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که پس از حادثه اخیر ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقاتی را درباره علت عدم انهدام پهپادهای حزب الله بر فراز میدان گازی کاریش، آغاز کرده و در نتایج اولیه در ارتباط با این رخداد مشخص شده که نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن پهپادهای مذکور دچار مشکل شده و حتی با پرتاب چندین موشک نتوانسته است، پهپادهای حزب الله را هدف قرار دهد.

در واقع در اینجا به نظر می‌رسد، مساله مهم و اساسی که رژیم صهیونیستی را دچار نگرانی شدید کرده، نفوذ پهپادهای حزب الله و پرواز آنها بر فراز میدان گازی کاریش نبوده، بلکه انجام عملیات شناسایی موفق از سوی این سه فروند پهپاد و بازگشت موفق آنها به آشیانه بدون هر گونه آسیب وارده از سوی طرف متخاصم، مسأله‌ای است که باعث نگرانی بیشتر تل آویو شده است.

مختصات معادله جدید بازدارندگی حزب الله چیست؟

براین اساس، حزب الله لبنان با این اقدام توانست معادله جدیدی را در روند ادامه دار تقابل و بازدارندگی فعال برابر رژیم صهیونیستی ترسیم کند، مختصات این معادله جدید نیز از این قرار است که «تحرکات دریایی رژیم صهیونیستی در آب‌های سرزمینی لبنان از این پس بی پاسخ نخواهد ماند و حزب الله لبنان به سطحی از توانمندی در سطح هوایی به ویژه قدرت پهپادی رسیده که می‌تواند تأسیسات حیاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده و آنها را منهدم نماید».

بر مبنای این تحولات می‌توان گفت حزب الله لبنان پس از اثبات توانمندی‌هایش در عرصه جنگ زمینی و چریکی، همچنین اثبات توانایی اش در بخش دریایی پس از غرق کردن ناوچه متجاوز صهیونیستی در جریان جنگ ۳۳ روزه، این بار در حال ترسیم معادله جدیدی در عرصه تقابل هوایی با رژیم صهیونیستی است، معادله‌ای که هراس رژیم اشغالگر قدس را از هرگونه تجاوز و یا حتی دست اندازی به حریم لبنان بیشتر از قبل خواهد کرد.

این واقعیت‌ها را می‌توان در بیانیه کوتاه مقاومت لبنان در ارتباط با عملیات موفق پهپادی بر فراز میدان گازی کاریش، مشاهده کرد. حزب الله لبنان در این باره اعلام کرد که مأموریت شناسایی این پهپادها با موفقیت انجام شده و «پیام مطلوب» نیز به طرف مقابل مخابره شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما