شناسهٔ خبر: 54909133 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

رئیس اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت:

روزانه ۳ تا ۵ نوزاد با کم شنوایی شدید متولد می شوند

رئیس اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت گفت:با تولد روزانه ۳ تا ۵ نوزاد با کم شنوایی شدید در کشور مواجه هستیم؛بنابراین غربالگری نوزادان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز، سعید محمودیان درمورد غربالگری‌های گوش کودکان به سیناپرس گفت: وزارت بهداشت و درمان به منظور پیشگیری از شیوع عفونت گوش کودکان، بسته های خدمتی غربالگری را تسریع بخشیده و در سطح کشور در حال اجرا است. یعنی نوزدان بعد از تولد و کودکان پیش از دبستانی تحت پوشش غربالگری گوش قرار می گیرند.

وی تاکید کرد:غربالگری نوزادان کم شنوا در زمینه درجه کم شنوایی، نوع و سمت کم شنوایی باید زیر یکماه انجام شود. تشخیص به موقع کم شنوایی و ناشنوایی یکطرفه یا دوطرفه باید پیش از سه ماهگی انجام شود.

محمودیان افزود: غربالگری گوش کودکان به این صورت است که گوش با دستگاه های ویژه ای معاینه می‌ شوند که اگر اختلالی در شنوایی فرد ایجاد شده، به سطح تشخیص قطعی ارجاع داده شود و در نهایت آزمایشات تشخیصی گوش انجام و میزان کم شنوایی مشخص شود.

رئیس اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت، دلیل بخشی از کم شنوایی کودکان را حسی-عصبی اعلام کرد که ممکن است به عفونت مرتبط نباشد.

محمودیان در ادامه شیردهی نامناسب مادر به نوزاد و تورم لوزه سوم را از دیگر عوامل عفونت گوش کودکان عنوان کرد و گفت: اگرروش شیردهی مادر به کودک نامناسب باشد، ممکن است شیر وارد گوش کودک شود و عفونت های گوشی رخ دهد و همچنین بزرگی لوزه سوم، جلوی تهویه گوش میانی را گرفته و کودک منجر به التهابات گوش و کم شنوایی می شود.

وی افزود: تنها راه شناسایی زودهنگام اختلالات شنوایی کودکاان غربالگری و مداخله درمانی به موقع است که  اگر این مهم پیگیری نشود، مدرسه رفتن کودک به تاخیر می افتد.


 حدود 83 درصد جمعیت نوزادان تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند

رئیس اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طبق آمار حدود 3 تا 5 درصد کودکان قبل از دبستان دچار کم شنوایی و اختلالات شنوایی هستند، اظهار کرد: این عدد در دوره ابتدایی به 10 تا 12 درصد می رسد که خوشبختانه غربالگری های گوش کودکان توسط وزارت آموزش و پرورش با تعیین استانداردها از سوی وزارت بهداشت در سطح کشور در حال انجام است.

به گفته محمودیان، سالانه شاهد تولد 5000 نوزاد کم شنوا در ایران هستیم که ۶۰ درصد از این موارد در نوزادی قابل پیشگیری هستند و می توان جلوی معلولیت این افراد را در آینده گرفت. حدود 83 درصد جمعیت نوزاد تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند و حدود 7/2 در هزارتولد، سه نوزاد کم شنوا در کشور داریم.


درمان خانگی عفونت گوش کودکان خطرناک است

وی درمان خانگی عفونت گوش کودکان را خطرناک دانست و گفت: گوش سیستم بسیارحساسی است که اگر سلول شنوایی از بین رود، قابل جبران نیست. بنابراین لزوم غربالگری و شناسایی زودهنگام و درمان های مداخله صحیح و به موقع گوش کودکان مهم است.

رئیس اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت در مورد پیشگیری ازعفونت های گوش کودکان اظهارکرد: والدین برای پیشگیری از اختلالات شنوایی در کودک باید به علایمی چون گلودرد بیشتر توجه کنند؛ همچنین برای کودکانی که دچارعفونت گوش نیستند اما شنوایی شان افت کرده، حتما مداخله درمانی انجام شود. درغیراینصورت این کودکان معلولیت های اجتماعی پیدا می کنند و  دچار افت تحصیلی می شوند.
علائم عفونت گوش در کودکان

محمودیان در ادامه علائم عفونت گوش در کودکان را شامل درد گوش (به خصوص هنگام خوابیدن)،احساس تیر کشیدن، مشکل خواب،گریه بیش از حد معمول، سر و صدا، مشکل در شنیدن یا پاسخ دادن به صدا، از دست دادن تعادل، تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر، تخلیه مایعات از گوش ،سردرد ،از دست دادن اشتها دانست و تاکید کرد:علائم و نشانه های عفونت گوش می تواند نشان دهنده نوع بیماری باشد. به همین دلیل تشخیص دقیق و درمان سریع بسیار اهمیت دارد و  در صورت بروز علائم  باید به پزشک مراجعه شود.

نظر شما