شناسهٔ خبر: 54899282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

پشت صحنه لو رفتن سؤالات کنکور

کنکور ۱۴۰۱ با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجه به پایان رسید. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، سؤالات آزمون گروه تحصیلی تجربی، حین برگزاری این آزمون در فضای مجازی قرارگرفته است.

صاحب‌خبر -

پشت صحنه لو رفتن سؤالات کنکور

روز نو :یک‌میلیون و ۴۹۰ هزار نفر در کنکور سال 1401 شرکت ‌کردند. کنکوری که تنها 100 هزار نفر در رشته‌های عالی و روزانه که بدون پرداخت هزینه است قبول می‌شوند و بقیه داوطلبان یا باید ترک تحصیل ‌کنند یا به دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و دوره‌های شبانه بروند، این گروه باید پول برای دوره تحصیل خود پرداخت کنند. 4 ساعت کنکور سرنوشت‌ساز که مخالفانی هم دارد و هر سال مسئولان وعده می‌دهند که کنکور حذف خواهد شد و نمرات تحصیلی دوران دبیرستان ملاک ورود به دانشگاه خواهد بود، اما به نظر می رسد مافیای ثروت پشت صحنه کنکور نگذاشته که سد کنکور شکسته شود. وزارت علوم هم همواره یکی از مخالفان خاموش حذف کنکور بوده است؛ چرا‌که در صورت حذف این آزمون استرس‌زا، بسیاری از ابزار‌های سرنوشت‌ساز نسل‌های آینده را از دست خواهد داد. متأسفانه هر سال این آزمون به رغم سختگیری‌ها بعضاً با تقلب برگزار می‌شود. امسال سؤالات کنکور سراسری آزمون تجربی در حین برگزاری آزمون در فضای مجازی منتشر شد که نشان‌دهنده وجود دست‌های سو استفاده‌گر در بدنه سازمان سنجش است. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان با ابزار الکترونیکی اقدام به تقلب هنگام برگزاری کنکور کرده‌اند که عده‌ای از آنها توسط مراقبان شناسایی و بازداشت‌شده‌اند.اگر فردی با تقلب از سد کنکور بگذرد در بلند مدت نتیجه‌اش به دلیل بی سوادی متوجه فرد تقلب کننده و مردم خواهد شد.گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد.

کنکور ۱۴۰۱ با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجه به پایان رسید. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، سؤالات آزمون گروه تحصیلی تجربی، حین برگزاری این آزمون در فضای مجازی قرارگرفته است. بر اساس گزارش‌ها در کنکور امسال، ۷۰ مورد تخلف سر جلسه امتحان ثبت‌شده است. اما در موردی عجیب‌ و بی‌سابقه، سؤالات کنکور تجربی حوالی ساعت ۱۰ صبح، یعنی حین برگزاری این آزمون، در فضای مجازی قرارگرفته است.
به گفته هامون سبزی، رئیس کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، ماجرای تقلب حین جلسه موضوع جدیدی نیست و ماجرایی است که در سال‌های گذشته همواره مطرح‌شده و با وجود تذکراتی که از سوی دیده‌بان شفافیت و عدالت در این چند سال، آن همت و جدیت لازم برای جلوگیری از این مسئله دیده نشده است. برخی مدعی هستند کل سؤالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی، در ساعت ۹.۴۹، یعنی چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره ۲، روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره ۳ که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود نیز وجود داشته است. البته چنین ادعاهایی از سوی سازمان سنجش تکذیب شده است. عبدالرسول پور عباس، رئیس سازمان سنجش بابیان اینکه موبایل در همه حوزه‌ها با دستگاه‌ها پیدا می‌شود و کسی نمی‌تواند موبایل را داخل حوزه بیاورد، تأکید کرد که این اطمینان را به داوطلبان می‌دهیم که هر تقلبی پیدا می‌شود.

انتشار سؤالات کنکور جرم است

معین شرقی، حقوقدان در گفتگو با اقتصاد آنلاین بابیان اینکه از قدیم‌الایام سودجویان در پی سوءاستفاده از کنکورهای ورودی مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها بوده و هستند، بیان کرد: افشای سؤالات کنکور که باعث تضییع حق بسیاری از داوطلبان خواهد شد، جرم شناخته‌شده است و برای آن مجازات در نظر گرفته‌شده است. شرقی با اشاره به ‌ماده واحده قانون مجازات افشای سؤالات امتحانی افزود: هر کس سؤالات امتحانات نهایی و یا سؤالات امتحانات مسابقه ورودی مؤسسات آموزشی را افشاء کند اعم از اینکه مورداستفاده ‌قرارگرفته یا نگرفته باشد به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب از کارکنان دولت باشد علاوه بر مجازات ‌مذکور به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم می‌گردد. این حقوقدان گفت: با توجه به وضعیت فعلی جامعه و سازمان سنجش و سخت‌گیری‌های امنیتی در خصوص جلوگیری از تقلب و فروش سؤالات کنکور به نظر می‌رسد در فرض صحت ادعای اعلام‌شده، قطعاً عوامل پشت پرده که احتمالاً از کارکنان بخش دولتی می‌باشند هادی جریان مذکور است چراکه افشای سؤالات به حصر عقلی بدون همکاری عوامل ذی سمت در نهاد برگزاری کنکور ممکن نیست.

۲ باند تقلب و افشای سؤالات کنکور منهدم شدند

باندهای تقلب و افشای سؤالات کنکور در آذربایجان غربی دستگیر شدند. این باندها داوطلبان را به تجهیزات فنی مجهز کرده و با به‌کارگیری افرادی به عنوان کلید زن درصدد بودند که افراد فاقد صلاحیت را در رشته‌های پرطرفدار به دانشگاه برسانند. به گزارش تجارت نیوز، باند‌های تقلب و افشای سؤالات کنکور به صورت سازمان‌یافته در راستای تقلب در آزمون سراسر سال ۱۴۰۱ ضمن عقد قرارداد با داوطلبین کنکور و تجهیز داوطلبان به تجهیزات فنی و استخدام افرادی به عنوان کلید زن، درصدد بودند زمینه ورود افراد فاقد صلاحیت به دانشگاه‌های کشور را در رشته‌های پرطرفدار فراهم کنند. این افراد با اقدام قضایی و اطلاعاتی دستگیر شدند. فرار به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان گزارش داد، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان، از کشف باند‌های مجرمین تقلب و افشای سؤالات آزمون سراسر در دو شهرستان این استان خبر داد. وی عنوان کرد: متهمین دستگیرشده ضمن قبول اتهامات وارده مطالبی را در خصوص نحوه فعالیت شبکه مجرمانه ارائه نموده و پرونده جهت رسیدگی و تحقیقات تکمیلی و همچنین شناسایی سایر عوامل و همدستان به مراجع قضایی ارجاع و متهمین با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند. ایلنا نوشت: از روز چهارشنبه هشتم تا روز یازدهم تیرماه و هم‌زمان با سراسر کشور، 104 حوزه آزمونی در استان کهکیلویه و بویراحمدی پذیرای حدود 16 هزار داوطلب در رشته‌های مختلف تحصیلی بوده است. اخبار دریافتی حکایت از کشف و ضبط پنج دستگاه تقلبی از داوطلبان کنکور در استان کهکیلویه و بویراحمد تا امروز که روز آخر برگزاری این آزمون است می‌دهد. در روز برگزاری آزمون رشته تجربی هم شایعاتی از قبیل فروش سؤالات کنکور و کشف دستگاه‌های گیرنده از سوی داوطلبان شنیده‌شده است. از کشفیات تقلبی کنکور 1401 در استان کهکیلویه و بویراحمد، 2 مورد در یاسوج، یک مورد در گچساران، یک مورد در ده دشت و یک مورد هم در چُرام به ثبت رسیده است.

نظر شما