شناسهٔ خبر: 54895234 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

رقابت جالب باشگاه‌های عربستانی برای استخدام مربیان بزرگ

هجوم به چاه‌های نفت سعودی

صاحب‌خبر -
هجوم به چاه‌های نفت سعودی

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: لیگ فوتبال عربستان یکی از مقاصد محبوب مربیان اروپایی است که به راحتی می‌توانند پول‌های خوبی از تیم‌های این کشور به جیب بزنند. اگرچه مربیان در باشگاه‌های سعودی ثبات کاری ندارند و حتی اگر تیم‌شان در بهترین شرایط هم باشد این احتمال وجود دارد که کار خود را از دست بدهند اما حداقل برای دریافت دستمزد و غرامت فسخ قرارداد خود به دردسر نمی‌افتند و مدیران این کشور به کمک چاه‌های نفتی این کشور حقوق آنها را پرداخت می‌کنند. همین اوضاع باعث شد تا بارها شاهد حضور مربیان نامدار فوتبال اروپا و دنیا در این کشور باشیم. اگرچه این رفت‌وآمدها کمتر به حال فوتبال این کشور به‌خصوص در رده ملی مفید بوده است و به جز الهلال که با وجود هزینه‌های سرسام‌آور در استخدام مربی و بازیکن توانسته حتی در لیگ قهرمانان آسیا هم به موفقیت‌های متعدد برسد سایر باشگاه‌های این کشور معمولا خیلی زود به سراغ کادرفنی جدیدی می‌روند اما لیگ این کشور برای فصل جدید شاهد حضور چند مربی نام‌آشنا و شناخته شده در دنیا خواهد بود. حضور نفراتی چون رودی گارسیا، کیکه ستین و نونو اسپریتو سانتو می‌تواند جذابیت لیگ این کشور را به مراتب بالا ببرد. البته مشخص نیست این مربیان شناخته شده چند ماه یا حتی شاید چند هفته می‌توانند روی نیمکت‌های داغ و به‌شدت لرزان باشگاه‌های خود دوام بیاورند.

فقط یک تیم بدون تغییر سرمربی
فصل قبل هم داستان برکناری‌ها و جدایی‌های مربیان در فوتبال عربستان ادامه داشت و در طول فصل شاهد جابه‌جایی 21 مربی در لیگی 16 تیمی بودیم که آماری بسیار بد محسوب می‌شود. جدایی این مربیان هم از نظر مالی باری روی دوش باشگاه‌ها قرار می‌دهد و هم باعث می‌شود تا آنها ثبات لازم را در تیم خود نداشته باشند و تغییرات مداوم یکی از دلایل اصلی عدم نتیجه‌گیری آنها محسوب می‌شود. جالب اینکه در فصل قبل تنها تیم ضمک بود که نه در پیش‌فصل و نه در طول مسابقات سرمربی خود را تغییر نداد و با کراسیمیر رزیچ کروات که در میانه‌های دو فصل قبل هدایت این تیم را برعهده گرفته کار را آغاز کرد و درنهایت با این مربی 40 ساله رتبه پنجم مسابقات را به دست آورد. حتی الهلال که سابقه قهرمانی در آسیا با لئوناردو ژاردیم را در ابتدای فصل داشت در میانه‌های مسابقات تصمیم گرفت این مربی پرتغالی را از کار برکنار کرده و رامون دیاز آرژانتینی را به جای وی منصوب کرد.
هر سه تیمی هم که در انتهای مسابقات به دسته پایین‌تر سقوط کردند در طول فصل سرمربیان خود را حداقل یکبار تغییر دادند اما درنهایت این جابه‌جایی‌ها تاثیری در سقوط آنها نداشت. الفیصلی پیش از شروع بازی‌ها پائولو ترامزانی ایتالیایی را به‌جای چاموسکا برزیلی انتخاب کرد اما آمدن دانیل راموس پرتغالی و در ادامه مارینوس اوزوندیس یونانی هم نتوانست مانع از سقوط آنها به دسته یک شود. الاهلی یکبار و الحزم دو بار در طول مسابقات به امید ایجاد شوک در تیم خود دست به تغییر سرمربی زدند اما این رفت‌وآمد‌ها بی‌نتیجه بود و این دو تیم هم سرنوشتی بهتر از سقوط نداشتند. رکورددار تغییر در طول فصل هم التعاون بود که در این فصل ژوزه گومس(پرتغال)، نستور ال‌میسترو(انگلیس)، جان فن‌دن‌بروم(هلند) و محمد العبدالی(عربستان) را در مقاطع مختلف روی نیمکت خود داشت و البته درنهایت با رتبه دوازدهمی کارش را به پایان رساند.
این جابه‌جایی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که دست این مربیان برای خرید بازیکنان خارجی نیز بازتر است و براساس قوانین لیگ این کشور هر تیم می‌تواند 7 بازیکن از سایر کشورها را در ترکیب خود داشته باشد. در چنین شرایطی آنها می‌توانند نفرات مدنظر خود را به خدمت گرفته و به این ترتیب بیش از 60 درصد تیم را بازیکنان لژیونر تشکیل می‌دهند. فصل قبل در لیگ عربستان الهلال موفق شد در دو هفته پایانی صدر جدول را از الاتحاد پس گرفته و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. الاتحاد که در طول فصل یک بار دست به تغییر سرمربی زد در سکوی دوم قرار گرفت و النصر با دو بار اخراج سرمربی عنوان سومی را به دست آورد.

قاتل سیتی در النصر
حالا در آستانه شروع فصل جدید هواداران فوتبال این کشور منتظر حضور مربیان نام‌آشنایی در تیم‌های باشگاهی عربستان هستند و در این شرایط باید منتظر جدال سرمربیان سابق تیم‌هایی چون رم، بارسلونا، تاتنهام و مارسی در این کشور آسیایی باشیم. یکی از قراردادهای هیجان‌انگیز را النصر با رودی گارسیا امضا کرد و همین چند روز پیش این مربی فرانسوی را به‌عنوان جانشین میگوئل آنخل روسوی آرژانتینی منصوب کرد. قرارداد روسو در پایان فصل قبل خاتمه یافت و النصر که تمایلی به تمدید آن نداشت به سراغ گارسیا رفت تا این مربی را برای دو سال آینده روی نیمکت خود داشته باشد. البته بعید است گارسیا بتواند تا پایان قراردادش روی نیمکت این تیم دوام بیاورد مگر اینکه همان‌طور که قول داده بتواند در این تیم موفق باشد. گارسیا در مورد حضور در النصر می‌گوید: «من از همان آغاز دوران مربیگری‌ام به دنبال موفقیت و کسب جام بوده‌ام و چه در تیم‌های بزرگ و مدعی و چه در سخت‌ترین شرایط هیچ‌گاه از این هدفم عقب‌نشینی نکرده‌ام. حالا هم به عربستان آمده‌ام تا برنده باشیم و همانند معنای نام باشگاه بتوانیم به پیروزی برسیم. هدفم در این چالش تازه فقط رسیدن به‌عنوان قهرمانی لیگ است.»
مسلی آل‌معمر، مدیر باشگاه هم دلیل به خدمت گرفتن این مربی را این‌گونه شرح می‌دهد: «نخستین قدم برای آماده‌سازی تیم برای فصل جدید انتخاب سرمربی و بستن قرارداد با او بود. مذاکرات ما با گارسیا بسیار طولانی بود اما درنهایت توانستیم رضایت او را برای حضور در این سمت به دست آوریم.» این مربی فرانسوی قرار است در این هفته راهی ریاض شود تا کارش را به‌عنوان سرمربی جدید تیم رسما آغاز کند.
گارسیای 58 ساله سابقه کار در باشگاه‌های متعددی در فوتبال فرانسه دارد و روی نیمکت سن‌اتین، ژیون، لومان، لیل، مارسی و لیون حضور داشته و در ایتالیا نیز مدتی سرمربی تیم رم بوده است. او تاکنون در 785 بازی روی نیمکت تیم‌های مختلف نشسته که حاصل آن 381 برد، 201 تساوی و 203 شکست بوده است. گارسیا در این مدت سه بار در سال‌های 2011، 2013 و 2014 به‌عنوان بهترین مربی فوتبال فرانسه انتخاب شده است در فصل 2011-2010 نیز عنوان بهترین مربی لیگ را به دست آورده است. دلیل این انتخاب هم فتح دوگانه توسط او با لیل بود که فصلی رویایی را با این باشگاه رقم زد و نامش را در آن زمان به‌عنوان یک مربی خوب مطرح ساخت. نایب‌قهرمانی در لیگ اروپا به همراه مارسی در فصل 2018-2017 که با شکست برابر اتلتیکو مادرید در فینال آن سال اتفاق افتاد هم مهم‌ترین دستاورد او در رقابت‌های اروپایی محسوب می‌شود. گارسیا همچنین در لیگ قهرمانان 2020 پس از اینکه با لیون از سد یوونتوس و منچسترسیتی گذشت در نیمه‌نهایی به بایرن مونیخ باخت و از رسیدن به فینال بازماند.

سرمربی پیشین بارسلونا هم هست
گارسیا البته تنها مربی معروفی نیست که فصل بعد در لیگ عربستان خواهیم دید؛ چراکه کیکه ستین که سابقه هدایت بارسلونا را در کارنامه دارد قرار است به‌جای مائوریس سومودیکا رومانیایی که الشباب را فصل قبل در رتبه چهارم جدول قرار داد روی نیمکت این تیم بنشیند. خالد البلطان، رئیس هیات‌مدیره این باشگاه که مدت‌ها به دنبال به خدمت گرفتن یک مربی نامدار خارجی بود درنهایت توانست سرمربی سابق کاتالان‌ها را برای امضای قرارداد و حضور در عربستان متقاعد کند. به نوشته رسانه‌های عربستانی، قرارداد ستین دو ساله و به ارزش 7.3 میلیون یورو خواهد بود که البته شامل 5 دستیارش که قرار است با خود به این تیم ببرد، نیز می‌شود.
این درحالی است که الشباب در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نمایش بسیار خوبی داشت و با 5 برد و یک تساوی مقتدرانه در گروهی که مومبای هند، نیروی هوایی عراق و الجزیره امارات نیز در آن حضور داشتند راهی مرحله بعد شد. عملکرد خوب شاگردان سومودیکا در این تورنمنت سبب شده بود تا گمانه‌زنی‌ها از ابقای او در فصل جدید حکایت داشته باشد اما مدیران باشگاه که افکار بلندپروازانه‌ای در سر دارند و حتی به قهرمانی در آسیا نیز فکر می‌کنند به سراغ ستین رفتند تا شاید به کمک او بتوانند رویای خود را محقق کنند. ستین که سابقه مربیگری در ریسینگ سانتاندر، تیم‌ملی گینه استوایی، لوگرونس، لوگو، لاس پالماس و بتیس اسپانیا را در کارنامه دارد در ژانویه سال 2020 ناگهان به‌عنوان سرمربی جدید بارسا جانشین ارنستو والورده شد اما حضورش تنها 6 ماه دوام داشت و پس از شکست عجیب و تحقیرآمیز 8 بر 2 برابر بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان از سمتش برکنار شد و از آن زمان هم بدون تیم بوده است.

8 میلیون یورو برای مربی سابق تاتنهام
روز گذشته نیز باشگاه الاتحاد این کشور رسما اعلام کرد که نونو اسپریتو سانتوی پرتغالی که پیش از این هدایت تیم‌های مطرحی چون والنسیا، پورتو، ولورهمپتون و تاتنهام را در کارنامه دارد از فصل بعد با قراردادی دوساله روی نیمکت این تیم خواهد نشست. سانتو البته هزینه زیادی روی دست مدیران باشگاه گذاشته است؛ چراکه امضای قرارداد او پس از مدتی چانه‌زنی در ازای 8 میلیون یورو ممکن شد که پرداخت چنین ارقامی در فوتبال آسیا بسیار نادر است و بیشتر باشگاه‌های عربستانی قادر به تامین چنین هزینه‌هایی هستند. هدایت نایب‌قهرمان فصل پیش این کشور را کاسمین کونترا رومانیایی برعهده داشت و پس از جدایی او حالا مدیران باشگاه به سراغ گزینه‌ نامداری رفته‌اند تا شاید به کمک او بتوانند عنوان قهرمانی را از الهلال پس بگیرند. این تیم در نقل‌وانتقالات تابستانی اولویت خود را خرید یک مدافع چپ و همچنین یک وینگر قرار داده است و احتمالا چند خرید خارجی نیز با نظر سرمربی پرتغالی خود خواهد داشت تا تیمی پرقدرت را روانه مسابقات کند.
سانتو که تنها افتخار مهمش در دوران مربیگری قهرمانی در دسته چمپیونشیپ فوتبال انگلیس با ولوز و رساندن این تیم به لیگ برتر است در ابتدای فصل قبل به‌عنوان سرمربی جدید تاتنهام منصوب شد و شروع خوبی در این تیم داشت اما در ادامه با نتایج ناامیدکننده‌ای که در این تیم گرفت از سمتش برکنار شد و جایش را به آنتونیو کونته ایتالیایی داد.

 

نظر شما