شناسهٔ خبر: 54873584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر لبنانی که با فشار ریاض برکنار شد: مقاومت یمنی‌ها را می‌ستایم

جرج قرداحی وزیر مستعفی اطلاع‌رسانی لبنان، در مصاحبه‌ای به ستایش مقاومت هفت ساله یمنی‌ها در برابر تهاجم ائتلاف سعودی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جرج قرداحی» وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنانی در پیامی به فداکاری و پایداری مردم یمن در برابر جنگی که بیش از هفت سال به طول انجامیده است، تبریک گفت.

به نوشته خبرگزاری سبأ نت، قرداحی در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «عهد الاحرار باقی» در رادیو صنعاء ابراز امیدواری کرد که آتش بس اعلام شده در یمن ادامه یابد و صلح و ثبات در منطقه حاکم شود. او همچنین پیام عشق و همبستگی به تمام مردم یمن فرستاد و یمن را یک کشور، یک ملت و یک سرزمین دانست.

وزیر سابق اطلاع رسانی یمن افزود: «من یمنی‌ها را می‌شناسم و هرگز از یمنی‌ها نپرسیدم که فرقه و انتساب شما چیست و از کدام منطقه هستید، در چهره آنها، تمامی یمن و صبری طولانی دیده می‌شود و من فکر می‌کنم که سحر نزدیک است و ما در نزدیکی سحر هستیم و امیدوارم که آتش‌بس برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.»

وی ضمن تبریک به همه طرف‌ها جهت موافقت با آتش‌بس، ابراز امیدواری کرد که  آتش‌بس پایدار بماند و همه به این آتش بس احترام بگذارند و به آن پایبند باشند، چرا که این آتش‌بس برای مردم یمن مفید است.

قرداحی سپس گفت: «قلب ما با یمن و مردم آن است و زمان روشن شدن این شب فرا رسیده و اگر سخنی برای مردم یمن دارم، سخنی محبت آمیز، قدردانی و تحسین از جانفشانی‌های آنان است. آرزوهای بزرگ برای تثبیت وضعیت آن‌ها دارم، بازگشت یمنی‌ها به زندگی عادی خود، بازگشت کودکان به مدارس و بهبود وضعیت بیمارستان‌ها چیزهایی است که برای یمن می‌خواهم.»

وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان بار دیگر گفت که جنگ یمن بیهوده است، همان سخنی که موجب خشم سعودی‌ها شده بود تا جایی که سفیر خود را از بیروت فراخوانده و تنش دیپلماتیک با لبنان به وجود آوردند که قرداحی در نهایت مجبور به استعفا شد.

او به رادیو صنعاء گفت: «همانطور که گفتم همه جنگ‌ها بیهوده است و جنگ در یمن نیز بیهوده است و هر جنگ میان اعراب با یکدیگر و میان برادران پوچ و بیهوده است.»

قرداحی با بیان یانکه همه یمنی‌ها از همه مناطق آن از یک خون و ملیت واحد هستند، گفت که آرزو دارد به زودی به یمن سفر کند.

وزیر سابق اطلاع رسانی لبنان سپس گفت: «برخی از اینکه کلمه "بیهوده" را در خصوص جنگ یمن به کار بردم، عصبانی شدند؛ گمان نمی‌کردم که آن‌گونه واکنش شدید و سختی نشان دهند. این جنگ بیهوده است برای هر دو طرف هم بیهوده است و هیچ نتیجه‌ای ندارد و نتایج آن فقط ویرانی و کشتار و آوارگی و بیچارگی است. بیهوده بودن آن برای همه طرف‌هاست.»

تابستان سال گذشته قرداحی طی اظهاراتی اقدامات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن را «تجاوز» توصیف کرده بود و تاکید داشت که مردم یمن نه در حال جنگ، بلکه به دنبال «دفاع از خود» هستند.

در پی این مواضع وزیر سابق اطلاع‌رسانی لبنان، کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و کویت سُفرای خود را از بیروت فرا خواندند. برخی از این کشورها نیز قبل از استعفای قرداحی از دولت در ۱۲ آذر ۱۴۰۰، سُفرای لبنان را از کشورهای خود اخراج کردند.

انتهای پیام/

نظر شما