شناسهٔ خبر: 54873460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش تولیدات کارخانه‌ای آمریکا رکورد دوره کرونا را هم شکست

داده‌ها نشان می‌دهد درپی افزایش نرخ بهره بانکی در راستای مهار تورم در آمریکا، تقاضا و تولیدات کارخانه‌ای در این کشور کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

فعالیت‌های تولیدی آمریکا در ماه ژوئن بیش از حد انتظار کاهش یافته و برای اولین بار در دو سال گذشته میزان ثبت سفارش‌ها در این کشور کاهش یافته است.

به گزارش رویترز، مؤسسه مدیریت عرضه (ISM) آمریکا اعلام کرد شاخص ملی فعالیت کارخانه‌ای ماه گذشته تا ۵۳ درصد افت کرده که پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۰ است. اقتصاددانان پیش از این تخمین زده بودند این شاخص تا ۵۴.۹ افت پیدا کند.

همچنین داده‌های این مؤسسه نشان می‌دهد شاخص ثبت سفارش‌ها که در ماه مه ۵۵.۱ درصد بوده، در ماه ژوئن تا ۴۹.۲ درصد افت داشته است. این اولین‌بار از سال ۲۰۲۰ است که شاخص ثبت سفارش‌ها به زیر ۵۰ درصد سقوط می‌کند.

کاهش تولیدات و سفارش‌ها به سطوح سال ۲۰۲۰ میلادی در حالی است که در آن زمان کشور‌ها درگیر قرنطینه‌های سراسری و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بودند.  

از سوی دیگر داده‌ها نشان می‌دهد آنچه باعث کاهش تقاضا می‌شود افزایش نرخ‌ بهره بانکی است. بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته نرخ بهره خود را سه چهارم درصد افزایش داد که بیشترین میزان افزایش از سال ۱۹۹۴ محسوب می‌شود. گفتنی است، افزایش نرخ بهره یکی از اقداماتی است که برای مهار تورم اتخاذ می‌شود.

هزینه‌های بنزین، غذا و سایر ملزومات در ماه مه افزایش یافت و تورم در آمریکا را به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رساند.کارشناسان یکی از دلایل اصلی تورم را بحران انرژی می‌دانند که در کنار عواملی، چون همه‌گیری کووید به اقتصاد کشور‌ها آسیب زده است.

نظر شما