شناسهٔ خبر: 54873094 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار مسکو به بلغارستان درباره اخراج دیپلمات‌های روس

فارس

معاون وزارت خارجه روسیه هشدار داد در صورتی که بلغارستان در خصوص تصمیم خود برای اخراج دیپلمات‌های روس تجدید نظر نکند، فعالیت دیپلماتیک روسیه در بلغارستان متوقف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه بر ایجاد راه حل منطقی در خصوص انتقال کالا به کالینیگراد ازطریق لیتوانی تاکید کرد.

وی در سخنانی گفت: «مسکو بر روی یافتن راه حل منطقی درباره انتقال کالا به کالینینگراد از طریق لیتوانی حساب می‌کند».

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «ما از گفت‌وگو با اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم و نگرانی‌های خود را درباره وضعیت کالینینگراد به بروکسل اعلام کرده‌ایم».

گروشکو هشدار داد در صورتی که بلغارستان در تصمیم خود در اخراج دیپلمات‌های روس تجدید نظر نکند، فعالیت نمایندگی دیپلماتیک در صوفیا را متوقف خواهیم کرد».

«کرل پتکوف» نخست وزیر بلغارستان روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که این کشور ۷۰ دیپلمات روس را که علیه منافع بلغارستان فعالیت داشتند اخراج می‌کند.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «سرویس‌های (امنیتی) ما، دریافته‌اند که این افراد به طور گسترده با سرویس‌هایشان در ارتباط بوده و علیه منافع کشور ما فعالیت داشته‌اند.

بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست و  پایتخت  آن شهر «صوفیه» است. جمعیت این کشور حدود هشت میلیون  نفر است. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد. این کشور از کم درآمدترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

بلغارستان با وجود آنکه به ناتو و اتحادیه اروپا تعلق دارد، اما بسیاری از بلغارها حس قرابت فرهنگی و تاریخی با روسیه دارند. این کشور واقع در حوزه دریای سیاه اتکای سنگینی از بابت تامین انرژی به روسیه داشته و در معرض تنشهای فزاینده بین روسیه و غرب قرار دارد.

رئیس جمهور بلغارستان بارها خواستار لغو تحریم‌ها علیه روسیه شده و اخیرا  در یک مناظره تلویزیونی  با بیان مخالف خود با تحریم‌های روسیه تکرار کرد که شبه جزیره کریمه  متعلق به روسیه است.

به دنبال این اظهارات، سفارت آمریکا در «صوفیه» پایتخت بلغارستان  اعلام کرد که ایالات متحده عمیقاً از اظهارات اخیر «رومن رادف»، رئیس جمهور بلغارستان که در آن کریمه را متعلق به روسیه نامیده، نگران است.

نظر شما