شناسهٔ خبر: 54872593 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شمار موارد آبله میمونی در اروپا در دو هفته گذشته سه برابر شده است

رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشدار داد که موارد آبله میمونی در این منطقه در طول دو هفته گذشته سه برابر شده است و از کشورها خواست اقدامات بیشتری انجام دهند تا این بیماری قبلا نادر در این قاره استقرار پیدا نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسوشیتدپرس دکتر هانس کلوگ در بیانیه‌ای گفت با وجود تصمیم هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت در این باره که شیوع آبله میمونی هنوز به حد اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی نرسیده است، اما لازم است تلاش‌های برای کنترل این بیماری افزوده شود.

کلوگ گفت: «اگر قرار است که جلوی انتشار مداوم این بیماری را بگیریم، انجام اقدامات فوری و هماهنگ ضروری است.»

تا به حال، بیش از ۵۰۰۰ مورد بیماری آبله میمونی از ۵۱ کشور جهان گزارش شده است و به گفته کلوگ موارد عفونت در اروپا که در ۳۱ کشور این منطقه سازمان جهانی بهداشت شناسایی شده‌اند، ۹۰ درصد کل موارد جهانی بیماری را تشکیل می‌دهند.

کلوگ گفت داده‌های گزارش‌شده به سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که ۹۹ درصد موارد بیماری در مردان رخ داده است- و اکثریت این مردان هم آمیزش جنسی با مردان داشته‌اند. البته او گفت «شمار اندکی» از موارد بیماری در تماس‌های درون خانوارها از جمله در کودکان رخ داده است. اغلب افراد علائمی شامل دانه‌های پوستی، تب، خستگی، درد عضلانی، استفراغ، اسهال و لرز را گزارش کرده‌اند.

دانشمندان هشدار می‌دهند که هر کسی بدون توجه به گرایش جنسی‌اش که در تماس نزدیک جسمنی با فرد مبتلا به آبله میمونی یا لباس‌ها یا ملحفه‌هایش بوده است، در معرض خطر عفونت قرار دارد. تصور بر این است که جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان و زنان باردار دچار بیماری شدیدتری شوند.

به گفته کلوگ، حدود ۱۰ درصد بیماران برای درمان یا برای ایزوله شدن در بیمارستان بستری شده‌اند و یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه پذیرفته شده است. هیچ مرگی گزارش نشده است.

مقامات در بریتانیا که بزرگترین شیوع آبله میمونی در خارج از آفریقا در آن رخ داده است، یادآور شدند که بیماری در «شبکه‌های مشخص جنسی همجنسگرایان، دوجنسگرا یا مردان در آمیزش جنسی با مردان» در حال انتشار است. مقامات بهداشتی بریتانیا گفته‌اند هنوز هیچ نشانه‌ای از انتشار مداوم ویروس آبله میمونی فراتر از این جمعیت‌های مردان مشاهده نمی‌شود.

رئیس منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست که ظرفیت‌های نظارت و توالی‌یابی ژنتیکی ویروس آبله میمونی را افزایش دهند تا بتوان موارد بیماری را به سرعت شناسایی کرد و اقدامات برای پیشگیری از سرایت انجام داد. او گفت توزیع واکسن‌های آبله میمونی باید بر اساس اصول برابری انجام شود.

واکسن اصلی که برای پیشگیری از آبله میمونی مورد استفاده است در اصل برای بیماری آبله ساخته شده است و «آژانس دارویی اروپا» (EMA) قبلا در این هفته شروع به ارزیابی برای تایید این واکسن برای آبله میمونی کرده است. سازمان جهانی بهداشت گفته است که ذخایری از این واکسن ساخته‌شده بوسیله شرکت باوارین نوردیک که در اختیارش است، بسیار محدود هستند.

برخی از کشورها از جمله بریتانیا و آلمان از قبل واکسیناسیون افراد در معرض خطر برای آبله میمونی را آغاز کرده‌اند: بریتانیا اخیرا برنامه ایمن‌سازی‌اش را گسترش داده است تا این واکسن را به مردان عمدتا همجنسگرا و دوجنسگرا که شرکای جنسی متعدد دارند و تصور می‌شود که آسیب‌پذیرترین افراد به آبله میمونی باشند، ارائه کند.

آبله میمونی تا ماه مه (اردیبهشت) هرگز در خارج از آفریقا شیوع گسترده‌ای نداشته است؛ این بیماری در چند کشور آفریقایی شیوع بوم‌گیر یا آندمیک دارد و عمدتا به علت انتقال ویروس از حیوانات وحشی آلوده به انسان‌ها رخ می‌دهد.

تا کنون در سال جاری میلادی، حدود ۱۸۰۰ مورد مشکوک آبله میمونی در کشورهنای آفریقایی شامل بیش از ۷۰ مورد مرگ گزارش شده است. تا به حال هیچگاه از واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی در آفریقا استفاده نشده است.

نظر شما