شناسهٔ خبر: 54867770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مقام آمریکایی: مذاکرات دوحه هیچ پیشرفتی نداشت

یک مقام آمریکایی ادعا کرد که مذاکرات توافق هسته‌ای ایران در دوحه پیشرفتی نداشته است.

صاحب‌خبر -

یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با رویترز ادعا کرد که مذاکرات توافق هسته‌ای ایران، در دوحه، پایتخت قطر بدون هیچ پیشرفتی پایان یافته و اکنون احتمال احیای این توافق کمرنگ‌تر شده است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، در ادامه با ادعای اینکه چشم انداز دستیابی به توافق با ایران پس از مذاکرات دوحه، از قبل بدتر شده و روز به روز نیز بدتر خواهد شد، گفت: «شما می‌توانید مذاکرات دوحه را در بهترین حالت تزلزل و در بدترین حالت یک پسرفت توصیف کنید.»

او همچنین با انداختن توپ به زمین ایران و نادیده گرفتن بدقولی‌های مقامات غربی و آمریکایی در مذاکرات مدعی شد: «درخواست‌های آن‌ها مبهم بود و مسائلی که قبلا حل و فصل شده بود را پیش کشیدند. من مطمئن نیستم ایرانی‌ها در این مرحله بدانند که چه میخ واهند و با برنامه و جزئیات خاصی به مذاکرات دوحه نیامدند. تیم مذاکره کننده ایران باید می دانست که برخی از درخواست‌های آن ها، برای ما و اروپایی‌ها کاملا پذیرفتنی نیست.»

پیش از این نیز وزارت خارجه آمریکا مدعی شکست مذاکرات دوحه برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام شد و گفت که واشنگتن از آن‌که نتوانسته علی‌رغم ابتکارات اتحادیه اروپا مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برساند ناامید شده‌است.  

روز گذشته نیز۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از نشست شورای امنیت با هدف بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای صادر و مواضع و ادعا‌های خود درباره ایران را تکرار کردند. تروئیکای اروپایی در ابتدا با ادعای آن‌که روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد، مدعی شدند که تلاش‌های فشرده دیپلماتیک با هدف احیای توافق هسته‌ای به توافقی منجر شد که از اوایل ماه مارس آماده است، اما متأسفانه ایران نتوانست از این فرصت بهره‌گیرد.

نظر شما