شناسهٔ خبر: 54861590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

تهران- ایرنا- تاکید رئیس جمهور بر تعاملات و مناسبات با روسیه، تاکید مرندی بر عدم شکست در مذاکرات دوحه، نقض ۱۴۶باره آتش‌بس یمن توسط ائتلاف سعودی، اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ترکیه وآغاز جلسه لویی جرگه درافغانستان مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**رئیس جمهور: تعاملات و مناسبات با روسیه را در چارچوب یک روابط راهبردی دنبال می‌کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران تعامل با روسیه را در چارچوب یک روابط راهبردی دنبال می‌کند، گفت: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در آخرین بخش از برنامه‌های سفر به ترکمنستان در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، افزود: پس از سفر بنده به روسیه، سفرهای متقابل متعددی از سوی مقام‌های مربوطه به منظور پیگیری توافق‌های دو کشور صورت گرفته و روند اجرای این توافق‌ها از سرعت مطلوبی برخوردار است.

رئیس جمهور در ادامه بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال - جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.

آیت الله رئیسی همچنین با تاکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به واسطه برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر فرصت دیدار مجدد با آیت‌الله رئیسی برای او فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد.

پوتین همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.

رئیس جمهور روسیه از آیت‌الله رئیسی درخواست کرد که سلام‌های گرم وی را به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب برساند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت «سردار محمد بردی‌اف» رئیس جمهور به ترکمنستان سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه عشق آباد مورد استقبال «رشید مردوف» رئیس کابینه وزرای ترکمنستان قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی علاوه بر حضور در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و دیدار با همتای ترکمنستانی خود، با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه دیدار کرد.

ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر با هدف بررسی رژیم حقوقی این دریا و نیز گسترش مناسبات اقتصادی و ترانزیتی ساعتی پیش به کار خود پایان داد.

irna.ir/xjJRrf

**گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات هسته‌ای

وزیر خارجه قطر شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌ وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه قطر در این تماس تلفنی با همتای ایرانی خود درباره روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد و به تبادل نظر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداخت.

جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و درخصوص همکاری‌های دو کشور و تحولات منطقه گفت وگو کرد.

در این دیدار باقری دوستی و برادری میان دو کشور را سرمایه ارزشمندی برای ارتقای مناسبات همه‌جانبه میان تهران و دوحه دانست و بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه قطر نیز با اشاره به سفرهای متقابل رئیس جمهور ایران و امیر قطر، اجرای توافق‌های بعمل آمده در این سفرها را نشان دهنده اراده جدی رهبران دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها دانست.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر حمایت ایران از نقش سازنده قطر در عرصه‌های  منطقه‌ای و بین‌المللی، میزبانی این دور از مذاکرات رفع تحریم‌ها توسط دولت قطر را نشانه حسن‌نیت این کشور در ترویج گفت وگو و تعامل دانست.

irna.ir/xjJRqm

**مرندی: مذاکرات دوحه شکست نخورده است

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

مرندی افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد، اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند.

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم.

وی گفت: پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود.

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد.

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

پیش تر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها با حضور «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از روز سه‌شنبه در پایتخت قطر آغاز شده است.

نمایندگان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم مذاکره و پیام‌ها میان دو طرف از طریق نماینده اتحادیه اروپا تبادل کردند.

پیش از این نیز ناصر کنعانی سخنگوی ‌وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد: گفت‌ وگوها در دوحه از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود و در طول رایزنی‌های دیروز و امروز طرف‌ها در مورد موضوعات باقی‌مانده به تبادل پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

کنعانی تاکید کرد مذاکرات دو روزه دوحه در فضایی حرفه‌ای و جدی در حال برگزاری است.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

irna.ir/xjJRr۴

**تخت‌روانچی: از کمک‌های فرامرزی با رعایت نگرانی‌های مشروع دولت سوریه حمایت می‌کنیم

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران از ارسال کمک های فرامرزی در سوریه مشروط بر اینکه حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه رعایت شده و نگرانی های مشروع دولت سوریه مد نظر قرار گیرد، حمایت می‌کند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم  ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست ماهانه شورای امنیت در مورد تحولات سیاسی سوریه افزود: در این زمینه، اجرای پروژه‌های بازیابی زودهنگام و اولیه با توجه به اهمیت ارائه خدمات ضروری به افراد نیازمند از اولویت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی نباید تأثیری بر اجرای پروژه‌های بازیابی اولیه داشته باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:  همانطور که ایران بارها تاکید کرده است، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد. حل این بحران بایستی مسالمت آمیز و مطابق با اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام کامل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها باشد. پایان اشغال و احیای کامل سوریه پیش نیازهای ضروری برای دستیابی به این هدف است.

تخت‌روانچی تصریح کرد: نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه از طریق اشغال برخی مناطق این کشور، تجاوزات اسرائیل و حملات تروریستی همچنان ادامه دارد.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: در سطح سیاسی، بر نقش حیاتی کمیته قانون اساسی در روند سیاسی بحران سوریه تاکید کرده و از تلاش های فرستاده ویژه سازمان ملل برای تسهیل هشتمین دور نشست کمیته قانون اساسی در ژنو قدردانی می کنیم. هیات جمهوری اسلامی ایران در آنجا حضور داشت و برای کمک به پیشرفت این روند فعالانه با همه طرف ها تعامل داشت.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: ما از اعلام نشست آتی کمیته قانون اساسی که از ۲۵ تا ۲۹ ژوئیه برگزار می شود، استقبال می کنیم.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر موضع همیشگی خود مبنی بر اینکه کمیته باید کاملاً مطابق با شرایط قواعد مرجع و مقررات داخلی آن و بدون  فشار و دخالت خارجی، ضرب‌الاجل‌های ساختگی، یا هر شرایط دیگر با ماهیت مشابه عمل کند تاکید دارد.

تخت روانچی ادامه داد: مشارکت سازمان ملل نیز  صرفا می بایست به تسهیل این روند محدود شود. در نهایت، این باید یک فرایند واقعاً تحت رهبری و تحت هدایت مردم سوریه باشد.

وی گفت: در اوایل ماه جاری، کشورهای ضامن فرمت آستانه بر تعهد خود به پیشبرد یک فرآیند سیاسی قابل اجرا و طولانی مدت که بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و تحت رهبری و هدایت مردم سوریه باشد، تاکید کردند.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کردک ایران به کمک جدی خود در تلاش‌های مرتبط با آزادی بازداشت‌شدگان ادامه خواهد داد و در این راستا از همه طرف‌ها می‌خواهد تا برای تحقق این تلاش انسان‌دوستانه همکاری کنند. فرمان اخیر عفو عمومی صادر شده توسط رئیس جمهوری سوریه کمک ارزشمندی به دستیابی به صلح در سوریه است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: با توجه به وضعیت وخیم سوریه، ارائه کمک های بشردوستانه ضروری است و شرایط سیاسی نباید مانع از رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم نیازمند شود. اما این امر باید با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه انجام شود.

وی تصریح کرد: ما از همکاری کامل دولت سوریه با سازمان ملل متحد و سازمان های بشردوستانه متعددی که در ارسال کمک های بین خطوط در سوریه دخیل هستند، حمایت می کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم اسرائیل، از جمله حملات تروریستی اخیر به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، به ویژه حملات به فرودگاه بین المللی دمشق در ۱۰ ژوئن، که منجر به لغو همه پروازها، از جمله پروازهای بشردوستانه شد، به شدت محکوم می کند.

تخت‌روانچی گفت: شورای امنیت باید تجاوزات و حملات تروریستی اسرائیل علیه سوریه را به صراحت محکوم کند. ما حق مشروع سوریه برای دفاع از خود را بر اساس حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل به رسمیت می‌شناسیم.

irna.ir/xjJRrp

**ائتلاف سعودی ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد

منابع خبری بامداد پنجشنبه گزارش دادند، نیروهای ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کردند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

ائتلاف سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های الجوف، البیضاء، مأرب، حجه، ضالع، بیضاء، صعده، تعز و محورهای مرزی آتش بس سازمان ملل متحد را نقض کردند.

همچنین هواپیماهای تجسسی مسلح ائتلاف سعودی منازل مسکونی شهروندان یمنی و مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی را در منطقه «البرح» استان تعز هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی و همچنین منازل مسکونی شهروندان یمنی در استان‌های مأرب، تعز، البیضاء، حجه، صعده، ضالع، عسیر و جیزان را هدف حملات سنگین توپخانه‌ای، راکتی و خمپاره قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، در نهایت حدود چهار هفته پیش برای دو ماه دیگر تمدید شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

irna.ir/xjJRrK

**انتقاد سوریه نسبت به جانبداری برخی کشورها از رژیم صهیونیستی

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی در شورای امنیت گفت که محکوم نکردن تجاوز رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق توسط برخی کشورها نشان دهنده جانبداری کور آن‌ها از این رژیم است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

«بسام صباغ» افزود: تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه و نیز حضور نیروهای آمریکایی و ترکیه در کشور ما برای طولانی شدن هرج و مرج است.

نماینده سوریه گفت: سوریه متاسف است که شورای امنیت نتوانست تجاوز اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق را محکوم کند.

وی افزود: ممانعت برخی کشورها در محکوم کردن تجاوزهای رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط شورای امنیت به وضوح نشان‌دهنده جانبداری کور آنها به نفع این رژیم است.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد همچنین گفت: کشورهایی که از بازگشت پناهجویان به سوریه جلوگیری می‌کنند باید این کار را متوقف کنند.

صباغ افزود: رویکرد سوریه کارایی خود را در توانمندسازی مردم سوریه برای بازگشت به زندگی عادی خود و هدایت ظرفیت‌ها و امکانات خود در جهت ساختن آینده، ثبات و پیشرفت سوریه ثابت کرده است.

وی همچنین گفت: اقدام‌های قهری مردم سوریه را می‌کشد و قابل توجیه نیست و مانع از بازگشت آوارگان می‌شود.

نماینده سوریه افزود که دمشق بر رد و محکومیت اظهارات ترکیه در خصوص ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن» تاکید می‌کند.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این جلسه گفته بود که ایران نقض مکرر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط رژیم صهیونیستی از جمله حملات تروریستی اخیر به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی به ویژه حملات به فرودگاه بین المللی دمشق در ۱۰ ژوئن، که منجر به لغو همه پروازها از جمله پروازهای بشردوستانه شد را به شدت محکوم می‌کند.

وی افزود: شورای امنیت باید تجاوزها و حملات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه سوریه را به صراحت محکوم کند. ما حق مشروع سوریه برای دفاع از خود را بر اساس حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل به رسمیت می‌شناسیم.

irna.ir/xjJRrJ

**روسیه خواستار توقف حملات رژیم صهیونیستی به سوریه شد

دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت خواستار توقف بدون شرط حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و پایان یافتن حضور غیر قانونی نظامیان خارجی در این کشور شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

وی چهارشنبه شب گفت: تهدیدهای اصلی امنیتی برای سوریه مراکز امن تروریست‌ها در مناطقی است که از کنترل دولت سوریه خارج است.  

وی با انتقاد از مخالفت کشورهای غربی با مطرح شدن بیانیه این کشور در شورای امنیت که حملات رژیم صهیونیستی در سوریه را محکوم می‌کند گفت: برای حل بحران سوریه، حضور نظامی غیرقانونی خارجی در این کشور باید پایان یابد. همچنین، حملات هوایی نیروی هوایی اسرائیل باید بدون قید و شرط متوقف شود.  

معاون سفیر روسیه ادامه داد، وضعیت وخیم اوضاع اقتصادی و انسانی در سوریه نتیجه مستقیم تحریم‌های مخرب یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا است.

فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه دوشنبه شب با بیان اینکه هر کس که به دنبال توجیهی برای حملات ترکیه و غرب به سوریه است باید به وجدان و احساس خود مراجعه کند، گفت: اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه و آمریکا، نقض حاکمیت دمشق است.  

در حالی سنتکام مدعی حمله به یکی از سرکرده‌های القاعده در سوریه شده است که این کشور در طی بحران سوریه از تروریست‌ها حمایت کرده و به آن‌ها در پایگاه‌های خود در جنوب و شمال شرق سوریه آموزش می‌دهد.  

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آن‌ها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه»  (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.  

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

irna.ir/xjJRrL

**۲۲ فلسطینی در حمله نظامیان صهیونیست به شمال کرانه باختری زخمی شدند

نظامیان صهیونیست چهارشنبه شب در یورش به شهر نابلس واقع در شمال کرانه باختری ۲۲ فلسطینی را زخمی کردند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

نظامیان صهیونیست در نابلس با فلسطینیان درگیر شدند که بر اثر آن ۲۲ فلسطینی از جمله شماری کودک زخمی شدند.

بر اساس این گزارش نظامیان صهیونیست با پرتاب گاز اشک آور و همچنین شلیک گلوله‌های فلزی به فلسطینیان حمله کردند.

این گزارش می‌افزاید، نظامیان صهیونیست برای حمایت از شهرک نشینان صهیونیست که به مقبره یوسف نبی (ع) یورش برده بودند، با فلسطینیان درگیر شدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی در ادامه موج خشونت شدید و جنایت‌های گسترده هفته‌های اخیر در حق فلسطین‌ ها، سحرگاه روز سه‌شنبه ۶ فلسطینی را در مناطق جداگانه کرانه باختری بازداشت کرده بودند.

روز دوشنبه نیز در جریان یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به مناطق جداگانه در کرانه باختری، دو فلسطینی زخمی و ۱۸ نفر دیگر بازداشت شدند.

از سوی دیگر هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل با ابراز نگرانی از خشونت‌های ماه‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی و بیت المقدس تاکید کرد که خشونت باید متوقف شود.

«تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل دوشنبه شب به وقت محلی نگرانی خود را به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص خشونت‌هایی که در ماه‌های گذشته در کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس مشاهده کرده است، ابراز کرد.

وی خاطرنشان کرد که افزایش خشونت با اقدامات و لفاظی‌های تحریک آمیز تشدید شده است.

ونسلند گفت که انجام گام‌های فوری برای کاهش تنش‌ها و معکوس کردن روندهای منفی که چشم‌انداز راهکار مسالمت‌آمیز دو کشوری با تشکیل یک کشور فلسطینی پیوسته، مستقل و بادوام را تضعیف می‌کند، بسیار مهم است.

وی افزود که به شدت نگران ادامه خشونت علیه غیرنظامیان است که بی اعتمادی را افزایش داده و راهکار مسالمت آمیز پایان درگیری را تضعیف می‌کند. خشونت باید متوقف شود و همه عاملان باید پاسخگو باشند.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، بسیاری از گروه‌ها و تشکل‌های فلسطینی در هفته‌های اخیر برای حضور عمومی گسترده مسلمانان در مسجدالاقصی و اقامه نماز با شعار «هدیه کرامت» فراخوان داده‌اند.

در این فراخوان‌ها بر لزوم تداوم حضور گسترده نمازگزاران دعوت شده و با تاکید بر اهمیت محافظت از کرامت مسجدالاقصی بر لزوم بسیج عمومی برای حضور دائمی مسلمانان در صحن‌های مقدس این مسجد تاکید شده است.

irna.ir/xjJRrD

**آمریکا: روسیه به دنبال تصرف مناطق بیشتر اوکراین است

آوریل هاینس رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همچنان به دنبال تصرف مناطق بیشتر اوکراین است اما توان نیروهای روسیه به قدری در نبرد کاهش یافته‌ است که در کوتاه مدت به دستاوردهای ضعیفی دست خواهند یافت.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

وی چهارشنبه شب در کنفرانسی در وزارت بازرگانی آمریکا ادعا کرد: ما نوعی عدم تطابق میان اهداف نظامی کوتاه مدت پوتین و ظرفیت نظامی و بلند پروازی‌های او و توان ارتش روسیه برای انجام آن، احساس می‌کنیم.  

وی افزود: به طور خلاصه، تصویر جنگ در اوکراین همچنان تاریک و نگرش روسیه نسبت به غرب نیز در حال سخت شدن است.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا گفت، ما فکر می‌کنیم پوتین عملاً به دنبال این است که بیشتر اوکراین را تصاحب کند.  

ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد که اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد.  

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کاخ سفید دیگر مطمئن نیست اوکراین بتواند مناطقی را که اکنون در کنترل نیروهای روسیه است، بازپس گیرد.  

گزارش‌ها نشان می‌دهد مشاوران «جو بایدن» بحث بر سر اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین باید تعریف خود را از "پیروزی" تغییر دهد، شروع کرده و معتقدند وی باید با کوچک‌شدن کشورش کنار بیاید.  

آمریکا در پی جنگ اوکراین، همزمان با ارسال تجهیزات نظامی سنگنین به کی‌یف فشارهای اقتصادی بی‌سابقه‌ای را همراه با متحدانش بر روسیه وارد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

وی سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

irna.ir/xjJRrM

**لهستان از افزایش حضور نظامی آمریکا در این کشور استقبال کرد

آندری دودا رئیس جمهور لهستان از افزایش حضور نظامی آمریکا و ایجاد پنجمین مرکز ارتش در این کشور استقبال کرد و گفت این اقدام امنیت لهستان را تقویت می‌کند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در نشست سران ناتو در مادرید گفت که واشنگتن نیروها و تجهیزات خود را در سراسر اروپا افزایش خواهد داد و در پاسخ به تهدیدات احتمالی روسیه پس از حمله آن به اوکراین، یک مرکز دائمی ارتش در لهستان ایجاد خواهد کرد.

دودا گفت: این خبری است که ما مدت‌ها در انتظار شنیدن آن بودیم. افزایش حضور نظامی آمریکا در واقع امنیت ما را افزایش می‌دهد.  

دولت بایدن قصد دارد حضور نیروهای مازادی را که در بحبوحه جنگ اوکراین به لهستان فرستاده بود تمدید کرده و تغییراتی را در اعزام نیروهایش به چندین کشور منطقه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) انجام دهد.

منطقه بالتیک شامل کشورهای دانمارک، استونی، لتونی، فنلاند، آلمان، لیتوانی، لهستان، روسیه و سوئد است که به اختصار توسط کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی شناخته می‌شود.

سی ان بی‌سی نیوز نوشت: تغییرات در اعزام نیروهای آمریکایی می‌تواند در کشورهایی مانند لیتوانی، لتونی و استونی تاثیر داشته باشد. به گفته مقام‌های مذکور نیروهای جدیدی که به طور دائم در این منطقه مستقر می‌شوند اندک خواهند بود اما چند صد نیرو می‌توانند به صورت دائمی در لهستان به حضور خود ادامه دهند.  

مقام‌های دولت آمریکا قبل از سفر بایدن به اروپا اعلام کرده بودند که آمریکا تغییراتی را در استقرار نیروهایش اعلام خواهد کرد و متحدان این کشور در ناتو نیز تغییراتی را در موضع نیروهای خود فاش خواهند کرد.  

تغییرات در محل استقرار نیروهای آمریکایی در شرق اروپا همچنین همزمان با طرح پرسش‌هایی درباره مدت زمان لازم تا قبل از تصمیم روسیه و اوکراین برای مذاکره جهت دستیابی به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها انجام خواهد شد.  

یک مقام ارشد دولت آمریکا این هفته گفت رهبران کشورهایی که بخشی از ناتو هستند تعهدات جدیدی را درباره موضع نیروهای خود اعلام خواهند کرد که هدف از آن تقویت موضع دفاعی و بازدارندگی ناتو است.

irna.ir/xjJRrC

**پاریس: فرانسه و ترکیه برای محافظت از مسیر صادرات غله اوکراین توافق کردند

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای همکاری با سازمان ملل به منظور محافظت از بندر اودسا در اوکراین و مسیر دریایی صادرات غلات این کشور به توافق رسیدند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

مکرون و اردوغان چهارشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در مادرید درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تقویت این ائتلاف در مناطق شرق اروپا و همچنین صادرات غلات از اوکراین گفت وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: روسای جمهور فرانسه و ترکیه اعلام کردند که به همکاری با سازمان ملل برای تضمین امنیت بندر اودسا و کشتی‌ها ادامه خواهند داد.  

مکرون همچنین از توافق فنلاند و سوئد با ترکیه در مورد عضویت در ناتو استقبال کرد و گفت که هلسینکی و استکهلم "نقش مهمی" در امنیت این ائتلاف ایفا خواهند کرد.  

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به "طوفان گرسنگی" در صورت عدم صادرات غلات اوکراین هشدار داد. محاصره دریایی اودسا در حالی است که ۴۱ کشور کمتر توسعه یافته جهان یک سوم گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می‌کنند.  

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی کند و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند.  

مقامات ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در چهارمین ماه خود به سر می‌برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.  

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با هشدار درباره طولانی شدن جنگ اوکراین گفت که در نشست هفته آینده ناتو در مادرید با متحدان آمریکا در مورد مسیر پیش رو گفت وگو خواهد کرد.  

این در حالی است که "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در گفت وگو با روزنامه آلمانی بیلد گفته است: ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ سال‌ها طول بکشد، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم.

irna.ir/xjJRrw

**زلنسکی دعوت اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ را پذیرفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از جوکو ویدودو، همتای اندونزیایی خود در کی‌یف استقبال کرد و دعوت وی برای شرکت در نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ در بالی را پذیرفت.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

زلنسکی چهارشنبه در جلسه مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور اندونزی گفت: شرکت اوکراین (در این نشست) به وضعیت امنیتی کشور و حضور افراد دیگر در این نشست بستگی دارد.

وی افزود: گفت‌وگوهای ما گامی مهم برای تقویت ائتلاف جهانی ضد جنگ کشورهایی است که می‌توانند ثبات را به جهان بازگردانند و آن را تضمین کنند.  

ویدودو نیز گفت که پیام صلح زلنسکی را در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در روز پنجشنبه، ابلاغ خواهد کرد. رئیس جمهور اندونزی همچنین پوتین را به نشست گروه ۲۰ دعوت کرد.  

رئیس‌جمهور اندونزی درباره اهمیت اوکراین برای زنجیره مواد غذایی جهان گفت: تمام تلاش‌ها برای بازگشت اوکراین به صادرات مواد غذایی باید انجام شود.  

پیش از این اولاف شولتس صدراعظم آلمان اعلام کرد که درصورت حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نشست آتی گروه ۲۰، برای شرکت در این نشست دچار تردید خواهد شد.  

ویدودو اولین رهبر آسیایی است که از زمان آغاز جنگ به هر دو کشور اوکراین و روسیه سفر می‌کند.  

اندونزی با جمعیت بیش از ۲۷۰ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا به شمار می‌آید که با شروع جنگ اوکراین با اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی روبه‌رو شده است.  

رئیس جمهور اندونزی تصمیم دارد در این دیدارها در خصوص پیامدهای اقتصادی و انسانی جنگ اوکراین و بحران مواد غذایی با مقامات ارشد روسیه و اوکراین گفت وگو کند.  

قرار است رئیس جمهوری اندونزی به طور جداگانه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جهموری اوکراین و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که از پیش هر دو را برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ ماه نوامبر (آبان-آذر) به جزیره «بالی» دعوت کرده بود، دیدار کند.  

گروه ۲۰ شامل قدرتمندترین کشورهای صنعتی و اقتصادهای نوظهور (G۲۰) جهان است که از همراهی ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا شامل آرژانتین، برزیل، استرالیا، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کانادا، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه و آمریکا تشکیل شده است.  

کشورهای وابسته به گروه ۲۰ حدود دو سوم کل جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند. افزون بر آن، این کشورها مجموعا ۸۰ درصد کل تولید ناخالص اقتصادی جهان را رقم می‌زنند.

irna.ir/xjJRrG

**ارتش سوریه از عبور کاروان نظامی آمریکا جلوگیری کرد

منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، نیروهای ارتش سوریه کاروان نیروهای نظامی آمریکا را در شمال شرق این کشور وادار به عقب نشینی کردند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

گروهی از نظامیان این کشور کاروان ارتش آمریکا در منطقه «القامشلی» را وادار به عقب‌نشینی کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای سوری، راه کاروان نظامی آمریکا را در پست ایست و بازرسی منطقه «تل سطیح» واقع در حومه شرقی قامشلی بستند و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

نیروهای ارتش سوریه تأکید کردند که به هیچ عنوان به کاروان‌های نظامی آمریکا اجازه عبور نخواهند داد و راه را بر آن‌ها خواهند بست.

طی ماه‌های گذشته روستاییان سوریه نیز با بستن راه و ایجاد زنجیره‌های انسانی و کمترین امکانات از جمله با ابزار کشاروزی و چوب و چماق از عبور کاروان‌های نظامی و لجستیکی آمریکایی‌ها جلوگیری کرده‌اند.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

irna.ir/xjJRrs

**مقام نظامی یمن: ائتلاف سعودی خواستار ادامه تنش در یمن است

معاون نخست وزیر در امور دفاعی و امنیتی یمن چهارشنبه شب گفت که ائتلاف سعودی می‌خواهد کانون تنش در یمن باقی بماند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

«جلال الرویشان» افزود: ائتلاف متجاوز آمریکایی - سعودی می‌خواهد کانون تنش در یمن را برای مدیریت پرونده یمن حفظ کند و به همین دلیل مزدوران آنها در تعز همه پیشنهادات در موضوع بازگشایی راه‌های ارتباطی را رد کردند.

الرویشان گفت: اگر طرف مقابل دارای استقلال در تصمیم گیری باشد، یمنی‌ها می‌توانند در تعز و بقیه استان‌ها به راه حل و تفاهم دست یابند.

وی تاکید کرد که بازگشایی بنادر، فرودگاه‌ها یا جاده‌ها دستاورد سیاسی به شمار نمی‌آید، بلکه درد و رنج یمنی‌ها را تسکین می‌دهد.

معاون نخست وزیر در امور دفاعی و امنیتی یمن در پایان گفت: ائتلاف متجاوز مانع از هرگونه تفاهمی می‌شود که شدت بحران انسانی در یمن را کاهش دهد و این امر در پرونده‌های اسرا، گشایش راه‌ها و چندین پرونده بشردوستانه دیگر در یمن مشهود است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

irna.ir/xjJRrh

**اوکراین روابط با سوریه را قطع کرد

ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهور اوکراین در پیامی که در کانال تلگرامی او منتشر شد، اعلام کرد این کشور روابط خود را با سوریه قطع کرده است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

زلنسکی چهارشنبه‌شب افزود: دیگر روابطی میان سوریه و اوکراین نخواهد بود.  

پیش از این، خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: سوریه تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت جمهوری مردمی لوهانسک و جمهوری مردمی دونتسک را به رسمیت بشناسد.  

وی افزود: ما با هر دو کشور برای توافق بر سر چارچوب‌های تقویت روابط از جمله برقراری روابط دیپلماتیک مطابق با قوانین ارتباط خواهیم داشت.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.  

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است.

irna.ir/xjJRr۲

**سوئیس به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوست

دولت سوئیس با اعلام اجرای کامل بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا سال ۲۰۲۳ به طور رسمی به تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه پیوست.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

دولت سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: با تصمیمی که در ۲۹ ژوئن (۸ تیر) اتخاذ شد، این کشور تدابیر جدیدی را که اتحادیه اروپا در ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) ۲۰۲۲ معرفی کرد، اجرایی می‌کند.

به گفته هیات حاکمه سوئیس، این تحریم‌ها شامل تحریم نفت خام و برخی فرآورده‌های نفتی کشور روسیه است.

در این بیانیه آمده است: همانند اقدام‌های اتحادیه اروپا، خرید، واردات، ترانزیت و حمل و نقل محصولات نفتی روسیه به داخل خاک سوئیس ممنوع است. بر اساس این بیانیه تحریم نفتی روسیه در سوئیس به تدریج در سوئیس اعمال خواهد شد و باید تا ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور کامل اجرا شود.

علاوه بر تحریم نفتی، سوئیس شرکت‌های این کشور را از ارائه خدمات حسابرسی و مشاوره به شرکت‌های روسی منع کرده و آنها را از تبلیغات محصولات سوئیسی در رسانه‌های دولت روسیه مثل راشاتودی و اسپوتنیک منع کرده است.

اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریم‌های مرتبط با اوکراین علیه روسیه را در ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) تصویب کرد. این بسته شامل تحریم نفت و محصولات نفتی روسیه از طریق دریا است. سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی اوایل ماه جاری از این بسته حمایت کرد.

irna.ir/xjJRqz

**دبیرکل ناتو: چالش با چین جدی است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت که چین دشمن ناتو نیست، اما چالش‌های جدی برای این ائتلاف ایجاد می‌کند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

وی چهارشنبه‌شب گفت: ما اکنون با عصر رقابت راهبردی مواجه هستیم.  

دبیرکل ناتو تصریح کرد: چین به طور قابل توجهی در حال افزایش نیروهای خود از جمله سلاح‌های هسته‌ای است و همسایگان خود مانند تایوان را مورد آزار قرار می‌دهد.  

استولتنبرگ تاکید کرد: چین دشمن ما نیست، اما ما باید در مورد چالش‌های جدی نشات گرفته از پکن آگاه باشیم.  

چین و جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی توافق امنیتی را امضا کرده‌اند که گفته می‌شود اجازه می‌دهد سربازان چینی در این منطقه مستقر شوند؛ تحولی که در صورت محقق شدن نگرانی‌هایی را در بین قدرت‌هایی شامل استرالیا، نیوزلند، آمریکا و ژاپن برخواهد انگیخت.  

ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند کشورهای عضو ناتو نیستند اما به عنوان کشورهای شریک در اجلاس ناتو در کشور اسپانیا شرکت کرده‌اند.  

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه و در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو در مادرید اسپانیا پیش‌بینی کرد، فنلاند و سوئد به سرعت عضو این سازمان نظامی خواهند شد.  

رئیس ناتو در ادامه سخنان خود بار دیگر چین را چالشی علیه ارزش‌ها و منافع ناتو خواند و گفت که این سازمان باید پیامدهای امنیتی سرمایه‌گذاری چین در سلاح‌های دور برد را لحاظ کند.  

به گفته استولتنبرگ، در پی جنگ اوکراین، ناتو با "بزرگترین چالش" از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شده و روسیه تهدیدی مستقیم علیه امنیت این پیمان به شمار می‌رود. وی اجلاس مادرید را "تاریخی و دگرگون کننده" دانست و خبر داد که کشورهای عضو با استقرار یگان‌های رزمی بیشتر در شرق اروپا موافقت خواهند کرد.

irna.ir/xjJRqR

**رژیم صهیونیستی در گردونه بی ثباتی و بحران / نفتالی بنت از سیاست کناره گیری کرد

نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب اعلام کرد که در انتخابات زودهنگام آتی نامزد نخواهد شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

کانال ۱۱ رژیم صهیونیستی گزارش داد که نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم اعلام کرده که قصد نامزد شدن در انتخابات زودهنگام آتی پارلمانی را ندارد.

براساس این گزارش، بنت تصمیم خود را به «آیلت شاکد» و «ماتان کاهانا» وزیران کابینه‌اش اطلاع داده است و انتظار می‌رود که شاکد وظایف ریاست حزب یامینا را بر عهده بگیرد.

این درحالی است که بعدظهر چهارشنبه جلسه انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی در کنست برگزار و قانون مربوط به آن در قرائت‌های دوم و سوم تصویب شد و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر قرائت سوم نیز تصویب شود تا «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه فعلی این رژیم تا برگزاری انتخابات زودهنگام نخست وزیر مرحله انتقالی شود.

بنت و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که مأمور تشکیل کابینه ائتلافی شده بودند، دوشنبه شب برای انحلال کنست و انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند.

براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، همچنین دو طرف بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر (۳ آبان) نیز توافق کردند.

پس از توافق لاپید و بنت بر سر ارائه لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، بنت نخست وزیر این رژیم را به شکست متهم کرد و متعهد شد که دوباره قدرت را به دست بگیرد.

با توجه به انحلال کنست و بر اساس توافق قبلی بنت و لاپید برای تشکیل کابینه مشترک، اکنون یائیر لاپید به صورت تناوبی جایگزین بنت می‌شود و سمت نخست‌ وزیری را تا برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در ۲۵ اکتبر (۳ آبان ماه ۱۴۰۱) در دست می‌گیرد.

درحالی که این رژیم وارد گردونه بی ثباتی و بحران شده است، مقام‌های آن از ترس خطرات خارجی، در روزهای گذشته تهدیدهای خود را نسبت به نوار غزه و لبنان افزایش داده‌اند.

irna.ir/xjJRqG

**هشدار پوتین به ناتو در مورد استقرار تجهیزات در فنلاند و سوئد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد، اگر ناتو پس از پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف، در این کشورها تجهیزات مستقر کند، روسیه نیز به شکل متقابل پاسخ خواهد داد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

خبرگزاری‌های روسیه چهارشنبه شب به نقل از پوتین اعلام کردند، رئیس جمهور این کشور احتمال بروز تنش در روابط مسکو با هلسینکی و استکهلم بر سر پیوستن آن‌ها به ناتو را رد نکرده است.  

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه تایید کرد که ترکیه مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.  

وی روز چهارشنبه نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در مادرید اسپانیا پیش‌بینی کرد، فنلاند و سوئد به سرعت عضو این سازمان نظامی خواهند شد.

آسوشیتدپرس نیز نوشت، در بحبوحه جنگ اوکراین و فشارهای فزاینده غرب بر روسیه، موافقت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را می‌توان بزرگ‌ترین پیشرفت اجلاس سران ناتو که این هفته در مادرید برگزار می‌شود، دانست.  

در این نشست، وزیران امورخارجه ترکیه، سوئد و فنلاند، در مادرید اسپانیا تفاهم نامه‌ای امضا کردند که بر مبنای آن ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف دفاعی ناتو موافقت می‌کند.  

استولتنبرگ پس از به نتیجه رسیدن این مذاکرات گفت: «ما اکنون به توافقی رسیده‌ایم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند». 

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، جنگ در اوکراین، سوئد و فنلاند را بر آن داشته است که وضعیت طولانی مدت غیر متعهد خود را کنار بگذارند و برای پیوستن به ناتو درخواست دهند.

irna.ir/xjJRrt

**فرافکنی آمریکا و تداوم بازی مقصرسازی درباره مذاکرات دوحه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم فرافکنی های این کشور و نیز تداوم بازی مقصرسازی تلاش کرد توپ مذاکرات دوحه را نیز همچنان به زمین ایران بیندازد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

شبکه خبری سی ان ان آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی به  نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور مدعی شد: همزمان که از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم اما از اینکه ایران باز هم نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و بنابراین هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید شده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن ادعا کرد: ما در دوحه همانند گذشته آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی مبنی بر بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس حدود یک سال و نیم مذاکرات، آشکارا اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود، توپ را همچون همیشه به زمین ایران انداخت و مدعی شد: با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملا غیرمرتبط با برجام بود و ظاهرا آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد توافق را احیا یا نابود کند، نبود.

سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت دموکرات جو بایدن نیز درباره مذاکرات دوحه مدعی شد: مذاکرات  دوحه که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا انجام شد، نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک نقطه راکد قرار گرفت، که در این مرحله به معنای عقب‌گرد است.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات دو روزه دوحه گفت که به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

این در حالی است که ناصر کنعانی  سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفتگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد. نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کردک در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفتگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

مرندی در این گفتگوی تلویزیونی  افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند. اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند.

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود.

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد.

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها با حضور «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از روز سه‌شنبه در پایتخت قطر برگزار شد. نمایندگان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم مذاکره و پیام‌ها میان دو طرف از طریق نماینده اتحادیه اروپا تبادل کردند.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

پیش از شروع مذاکرات دوحه نیز جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن بدون هیچ اشاره ای به نقش کشورش در نقض برجام و زیاده خواهی‌هایش در مذاکرات وین، توپ این مذاکرات را هم در زمین ایران انداخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات پیش رو در قطر با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد: در مورد ایران باید بگویم که دیدگاه  آمریکا از مدت ها پیش صریح بوده است، به این معنی که ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

این مقام دولت بایدن افزود: ما فکر می کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می کنیم که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای ما است.  

وی با ادعای اینکه " برای ایران یک توافق روی میز است" همچون گذشته مدعی شد تصمیم گیری در مورد پذیرفتن یا رد این توافق بر عهده ایران است.

همزمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران را درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

irna.ir/xjJRr۷

**دست برتر ایران در صنعت ریلی آسیا

موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و همچنین وجود شبکه‌های ارتباطی ریلی، جاده‌ای و هوایی ایران، ظرفیت های ارزشمند و یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می‌شوند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، می‌تواند ارزش راهبردی برای کشور داشته باشد زیرا موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران خواهد شد و کاهش تحریم پذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.

به باور کارشناسان، مسئولان کشور به دلایلی مانند تشدید تحریم‌های نفتی و وقوع بحران ارزی در این سال‌ها، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت های ربوده شده ترانزیتی کشور به عنوان راهبردی برای ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی سازی تحریم های ظالمانه را بیش از پیش درک کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که میزان توجه به این موضوع در آینده و بخصوص در دولت سیزدهم نیز افزایش یابد.

در سال های اخیر اقداماتی در جهت افزایش همکاری ریلی میان ایران شماری از کشورهای آسیایی از جمله تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان و چین صورت گرفته است.

دولت سیزدهم نیز از روز نخست فعالیت خود دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و بلوک شرق را در دستورکار خود قرار داد و تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک ریلی، جاده‌ای و دریایی را در راستای فعال‌کردن ظرفیت‌های ترانزیتی کشور امضا کرده است.

«شهریار افندی‌زاده»، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ۴ تیر در دیدار هیات تاجیکی، با اشاره به وجود مسیرهای مشترک میان دو کشور بر ضرورت افزایش ترانزیت و صادرات و واردات ایران  تاجیکستان تاکید کرد و گفت: ایران برای هرگونه همکاری در زمینه های مختلف حمل‌ونقل از جمله جاده‌ای، ‌ریلی، ‌ دریایی و هوایی آمادگی دارد.

وی افزود:‌ ایران مسیری به سمت دریای آزاد است و کشورهای آسیای میانه به راحتی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

این مقام مسوول اظهار داشت: بنادر ایران نیز آمادگی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور تاجیکستان را دارد و با توجه به وجود کریدورهای مشترک می‌توان همکاری‌های دو یا چند جانبه داشته باشیم.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد:‌ باید کریدورهای ترانزیت جاده‌ای و ریلی را افزایش دهیم  و در این مسیر سایر کشورها را نیز همراه کنیم.

افندی‌زاده با اشاره به رشد حمل و نقل ریلی ایران و تاجیکستان در سال گذشته و سال جاری پیشنهاد داد کمیته ریلی در اسرع وقت برگزار شود.

همچنین در این جلسه بر همکاری‌ها در خصوص حضور طرف تاجیکی در بنادر ایران به ویژه بنادر جنوبی (چابهار) برای دسترسی به آب‌های آزاد تاکید شد و افزایش حمل محصولات و بارها به صورت ریلی و جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

اعلام آمادگی برای بررسی حذف متقابل یا کاهش عوارض ناوگان جاده‌ای دو کشور از دیگر موضوعات مهمی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

در ۲۹ خرداد ماه سال جاری، ترانزیت تمام ریلی اولین قطار کانتینری قزاقستان از کریدور ایران، با صدور دستور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران و «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

این قطار (قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه) که در اواخر خرداد ماه سال جاری  با ۲۴ دستگاه واگن که ۴۸ کانتینر را حمل می‌کند، از قزاقستان به تهران رسیده بود، حرکت خود را در بخش ایرانی کریدور شرق به غرب به سوی ترکیه آغاز کرد.

در این مراسم همچنین تفاهم همکاری ریلی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن جمهوری قزاقستان به امضای مدیران عامل راه‌آهن دو کشور رسید که براساس هدف‌گذاری اولیه صورت گرفته در آن سالانه ۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد.

پیش تر در دوم خرداد، روسای راه‌آهن ایران و قزاقستان، تفاهم‌نامه افزایش همکاری‌های ریلی و تعیین تعرفه ترجیحی بین دو کشور را به منظور افزایش قابل توجه ترانزیت بار عبوری از ایران امضا کردند.

با اجرای این تفاهم‌نامه، بخشی از بار عبوری از کریدور ریلی چین - روسیه - اروپا از کریدور ریلی چین - قزاقستان - ایران - اروپا جابه‌جا خواهد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای قزاقستانی وی سال گذشته در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان با یکدیگر دیدار و گفت و کردند و دراین دیدار قرار شد تا همکاری‌های دو جانبه از جمله همکاری‌های ریلی افزایش یابد.
سه روز بعد از ورود قطار کانتیتربر قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به ایران، رسانه های چین در تاریخ یکم تیر از حرکت نخستین قطار باری بین المللی به سمت ایران خبر دادند؛ یک شریان بین المللی جدید که پس از عبور از دریای خزر، وارد ایران و سپس دیگر کشورهای حوزه خاورمیانه و غرب می شود.

 قطار باری بین المللی Trans-Caspian روز سه شنبه(۳۱ خرداد) از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شد و از طریق خاک قزاقستان و سپس عبور این محموله تجاری از دریای خزر، بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۵۰۰ کیلومتر، تا حدود ۲۰ روز دیگر وارد بندر انزلی می‌شود.

یکی از مزایای حمل کالا از طریق این مسیر که شامل خط آهن، دریا و جاده می شود، ارزان‌تر بودن هزینه حمل و کوتاه تر بودن زمان آن نسبت به مسیر دریایی است که زمان را به نصف (۲۰ روز کمتر از حمل دریایی) کاهش می‌دهد.

همچنین از طریق حمل کالا از این مسیر ریلی –دریایی – جاده ای، رقمی حدود ۹۰۰ دلار به ازای هر کانتینر، در هزینه حمل ونقل صرفه جویی می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه چینی سی سی تی وی، قطاری که از منطقه نینگشیا چین رهسپار ایران شده، حامل ۵۱ دستگاه کانتینر حاوی انواع کالا به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار است.

تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین نیز به نقل از کارشناسان نوشت که ایجاد این مسیر تجاری بین المللی کم هزینه، چین را از طریق ایران به منطقه خاورمیانه متصل می کند و مسیری تازه برای صادرات محصولات چین به این منطقه از جهان ایجاد می شود.

از آنجا که چین بزرگ ترین کشور وارد کننده مواد خام در جهان به شمار می‌رود، کارشناسان تاکید دارند که این مسیر تجاری برای کوتاه تر کردن و ارزان تر ساختن روند واردات انواع کالا از جمله مواد خام به چین، ارزش بسیار زیادی برای غول صنعتی و اقتصادی جهان دارد.

طرح ریلی اسلام‌آباد - تهران - استانبول موسوم به قطار کانتینربر اکو ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور وزیران امور خارجه، بازرگانی و راه آهن پاکستان و همچنین سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با حرکت نخستین قطار باری از سرگرفته شد.

طول خط راه آهن اکو ۶۵۰۰ کیلومتر است که ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲ هزار کیلومتر آن در ترکیه و حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است که زمان حرکت در این مسیر کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده‌ای امن‌تر و به صرفه نیز خواهد بود.

افزایش تردد قطار اکو بین اسلام‌آباد، تهران و استانبول نشان دهنده عملکرد موفقیت‌آمیز ارسال کالا از طریق حمل و نقل ریلی اسلام‌آباد-تهران است که پس از توقف یک دهه، دسامبر ۲۰۲۱ (سی‌ام آذرماه امسال) دوباره به حرکت درآمد.

یک مقام ارشد وزارت راه‌آهن پاکستان به روزنامه انگلیسی زبان   «داون» چاپ این کشور گفت که ارسال کالا با قطار اکو افزایش یافته و قرار است طی ۱۰ روز آینده چهارمین و پنجمین محموله از پاکستان به ایران و سپس ترکیه ارسال شود.

بارگیری برای ارسال محموله‌های جدیو در بندر خشک واقع در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان انجام خواهد شد.

راه‌آهن پاکستان در حال کار بر روی طرحی برای احداث اولین خط ریلی استاندارد این کشور از کویته تا تفتان (مرز مشترک با ایران در گذرگاه میرجاوه) است تا زیرساخت‌ها را با استانداردهای بین‌المللی سازگار کرده و بتواند کالاهای با ارزش را از طریق ایران در کوتاه‌ترین زمان به کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی منتقل کند.

روزنامه پاکستانی داون در این زمینه نوشت: انتظار می رود سرمایه ای بالغ بر۵۰۰ میلیون دلار در این مسیر به طول ۶۳۵ کیلومتر هزینه شود. این طرح مشروط به موافقت فوری وزارت راه‌آهن است و پس از آن امکان سنجی پروژه آغاز خواهد شد.

راه‌آهن پاکستان به محض اینکه تصمیم به ایجاد خط ریلی در قلمرو خود از کویته تا تفتان بگیرد، ممکن است از ایران بخواهد تا خط ریلی استاندارد به طول ۹۵ کیلومتر را از مرز تفتان تا زاهدان احداث  کند.
بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل‌ونقل، طی چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان انجام شده است.

در ۲۴ خرداد، دیدار «بخت الرحمان شرافت» رئیس راه آهن افغانستان با «سید میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گفت‌وگو درباره از سرگیری روند بازسازی و تکمیل قطعه سوم خط آهن خواف-هرات و آماده‌سازی این مسیر برای تردد قطار انجام شد.

مدیرعامل راه‌آهن در این دیدار اظهار کرد: بر مبنای سیاست‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی حمل‌ونقل که در این دولت اتفاق افتاده است، طی چند ماه اخیر، تفاهم‌های بسیار خوبی با کشورهای همسایه انجام شده است.

وی با بیان اینکه از همکاری با کشور افغانستان استقبال می‌کنیم، افزود: اگر کشور افغانستان آماده همکاری بلندمدت و تفاهم عملی با کشورمان باشد ما نیز آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین بر وجود عزم و اراده برای راه‌اندازی خط آهن خواف-هرات، برداشتن گام‌های عملیاتی، مشخص کردن الزامات و نحوه بهره‌برداری از این مسیر و نیز تضمین امنیت سیر در این مسیر از سوی کشور افغانستان تاکید کرد.

احداث قطعه سوم خط آهن خواف-هرات از ایستگاه مرزی شمتیغ تا روزنک به طول ۷۲ کیلومتر، بر عهده کشور ایران بود که پس از افتتاح این خط، در جریان تحولات سیاسی در کشور افغانستان، بخش زیادی از ساختمان و علائم و تجهیزات این مسیر تخریب شده است.
در پایان می توان گفت امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار می‌رود و ایران از این نظر در منطقه‌ای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد. در واقع ایران در یک چهارراه  ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) می‌رسد؛ همچنین از سوی دیگر به اروپا و آفریقا مسیر دارد که این موقعیت ویژه در نقشه جهان می‌تواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند.

از دیگر سو، ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران می‌گذرد. مسیر اول از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد. مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوب‌شرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیج‌فارس می‌گذرد.

همچنین ایران به تمام راه‌های حمل‌ونقلی اعم از دریا، جاده، ریل و آسمان دسترسی دارد. برآورد شده که اگر کشور به درآمد ترانزیت ٥٠‌ میلیون تن کالا دست پیدا کند، می‌تواند از درآمدهای نفت بی‌نیاز شود.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی در بیان اهمیت ظرفیتهای ترانزیتی ایران می‌نویسد بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، در صورت تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و پیوستن به ابتکار کمربند و راه چین، روان سازی رویه ها در تبادلات مرزی و بره گیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حمل و نقل، ظرفیت ترانزیتی کشور سالانه به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

بر این اساس، با در نظر گرفتن درآمد حداقل ۱۰۰ دلاری به ازای هر تن بار ترانزیتی، ایران می تواند سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از ترانزیت داشته باشد. در این حالت درآمد سالانه ایران، به تنهایی بیش از یک چهارم کل صادرات غیرنفتی خواهد بود.

همچنین بدون اضافه کردن زیرساخت جدید به شبکه حمل و نقل کشور و صرفا از طریق برخی اقدامهای مدیریتی مانند تسهیلگری و روانسازی رویه‌ها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهره گیری از دیپلماسی حمل و نقل می توان ظرفیت ترانزیت کشور را به ۲۰ میلیون تن با درآمد ارزی بیش از ۲ میلیارد دلار رساند.

بدون شک تهیه یک نقشه راه یا برنامه ملی برای توسعه کوریدورهای تزانزیتی است که در آن از طریق مطالعات کلان نگر با استفاده از ابزارهای ارزیابی به روز و کارآمد، ظرفیتها و مزیتهای ترانزیتی کشور بر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده برآورد شده باشد.

irna.ir/xjJQCq

**پاکستان خواستار کاهش تحریم‌های غرب علیه افغانستان شد

وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان با بیان اینکه کارکرد بنیادین اقتصاد افغانستان نباید به خطر بیفتد، خواستار کاهش تحریم‌های اعمال شده کشورهای غربی علیه حکومت طالبان شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

"حنا ربانی" در گفت‌ وگو با مجله آلمانی "دی ولت" که امروز منتشر شد، هشدار داد منزوی کردن افغانستان از نظر اقتصادی منجر به سقوط اقتصاد این کشور خواهد شد.

وی افزود: اگر افغانستان همچنان خارج از سیستم بانکی بین‌المللی باقی مانده و منابع مالی آن بلوکه باشند، آن وقت همین اتفاق خواهد افتاد؛ ما نباید قحطی را تروجی دهیم.

وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان ضمن درخواست از آلمان برای ایفای نقش فعال در زمینه کاهش تحریم‌های افغانستان تصریح کرد: خروج نیروهای غربی از افغانستان که آلمان نیز در آنجا حضور داشت، عواقبی جدی داشت، زیرا قبل از خروج، هیچ راه‌حلی از طریق مذاکره (برای افغانستان) حاصل نشده بود.

ربانی گفت: در شرایط فعلی، ایده خوبی نیست تا به ادامه گرسنگی افغان‌ها کمک کرده و خطر انفجار اقتصادی در این کشور را بپذیریم؛ کمک اقتصادی به مردم افغانستان در شرایط فعلی ضروری است.

وی اظهار داشت: چگونه ممکن است که سه تریلیون دلار صرف جنگ در افغانستان شود، اما امروز حتی ۱۰ میلیارد دلار برای نجات آنها هزینه نشود؟ من این رفتار را درک نمی‌کنم.

irna.ir/xjJRvM

**تاکید رییس جمهور کره‌جنوبی بر همکاری سئول، واشنگتن و توکیو برای مقابله با پیونگ‌یانگ

"یون سوک یئول" رییس جمهور کره‌جنوبی بر اهمیت همکاری سه جانبه بین این کشور با آمریکا و ژاپن برای فائق آمدن بر سر تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی و بی‌ثباتی فزاینده در جهان تاکید کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

یون سوک یئول در آغاز نشست سه جانبه با "جو بایدن" رییس جمهور آمریکا و "فومیا کیشیدا" نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی و بی ثباتی فزاینده در روابط بین‌المللی، اهمیت همکاری بین کره جنوبی، آمریکا و ژاپن حتی بیشتر از قبل شده است.

یئول این همکاری سه جانبه را «محور صلح و ثبات جهانی» توصیف کرد.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا نیز در سخنان آغازین خود در این نشست سه جانبه بر اهمیت حیاتی این همکاری برای دستیابی به هدف خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره تاکید کرد.

وی همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به آزمایش احتمالی بعدی هسته‌ای کره‌شمالی اعلام کرد.

این نشست سه جانبه، اولین نشست از این نوع بعد از اجلاس پنج سال پیش سه کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۷ بود.

irna.ir/xjJRtm

**هشدار بانک مرکزی انگلیس درباره تداوم بحران انرژی

رئیس بانک مرکزی انگلیس (بانک آو انگلند) هشدار داد بحران انرژی طولانی تر خواهد شد و فشار بیشتری را بر خانواده های انگلیسی وارد خواهد کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

تارنمای بیزنس استاندارد به نقل  آندروی بِیلی نوشت: اقتصاد انگلیس احتمالا ضعیف تر خواهد شد و این ضعف اقتصادی بیشتر از کشورهای دیگر اقتصادی خواهد بود که به دلیل شوک ناشی از قیمت انرژی است که اقتصادی اروپایی با آن مواجه هستند.

بیلی در کنفرانس بانک مرکزی اروپا سینرای پرتغال اظهار داشت: «میراث ساختاری» به جا مانده از کووید در بازار کار و در شرایطی که شرکت ها با فقدان نیروی کار دست وپنجه نرم می کنند، تاثیر شدیدتری در انگلیس گذاشته است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس گفت: متاسفانه تورم در انگلیس در ماه های آخر سال جاری بالاتر خواهد رفت زیرا این محصول بحران انرژی است.

وی توضیح داد که در تازه ترین آمار تورم در کشورش او شاهد تغییر در دلایل افزایش تورم در کشورش بوده است.  افزایش تورم به دلیل کاهش عرضه کالا در دوران پس ازکووید به  تاثیر جنگ اوکراین بر بخش خدمات و کالاها تغییر پیدا کرده است.

برای مقابله با تورم، بانک مرکزی انگلیس به گزینه افزایش نیم واحدی نرخ بهره نیاز داشت. این بانک تاکنون پنج بار نرخ بهره را از دسامبر گذشته تاکنون افزایش داده است.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا با انتشار ارقام جدید تورم گفت این بانک از رویکردی دوگانه استفاده می کند تا بتواند به عدم اطمینان اقتصادی پاسخ دهد.

وی  گفت: جنگ روسیه در اوکراین منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی شده است که بالاتر از قیمت‌های دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ است و «با توجه به وابستگی به انرژی، منطقه یورو این شوک‌ها را به شدت تجربه می‌کند اندازه و پیچیدگی این شوک‌ها همچنین باعث ایجاد ابهام در مورد احتمال پایداری این تورم می‌شود.»

طبق داده‌های منتشر شده توسط منابع دولتی، افزایش تورم در ماه می به ۹.۱ درصد رسید که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود که عامل اصلی این تورم بالا رفتن قیمت سوخت و مواد غذایی اعلام شده است. افزایش قیمت ها درانگلیس باعث روی اوردن مردم این کشور به خرید غذاهای منجمد و ارزان شده و در عین حال اعتراضاتی را برانگیخته است.

irna.ir/xjJRvg


**زخمی شدن فرمانده ارشد صهیونیست در درگیری‌های نابلس/ واکنش حماس

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «روعی تزاویگ" فرمانده منطقه نابلس در درگیری‌های بامداد امروز (پنجشنبه) با مقاومت فلسطین در شرق نابلس زخمی شده است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

در جریان تعرض شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به مقبره حضرت یوسف (ع) مبارزان مقاومت فلسطین با آنان وارد درگیری مسلحانه شدند که در این درگیری این فرمانده ارشد اسرائیلی و چند شهرک‌نشین زخمی شدند.

از سوی دیگر، «ایتمار بن غفیر»، عضو تندرو کنست در واکنش به زخمی شدن این فرمانده اسرائیلی عنوان کرد که ارتش اسراییل باید به تلافی آن، حداقل ۱۰ فلسطینی را ترور می‌کرد.

بر اثر یورش چهارشنبه شب نظامیان صهیونیست و شهرک نشینان تندرو به فلسطینیان در مقبره یوسف نبی در نابلس ۶۴ فلسطینی از جمله شماری کودک زخمی شدند.

خبرگزاری «معا»، نظامیان صهیونیست با پرتاب گاز اشک آور و همچنین شلیک گلوله‌های جنگی به فلسطینیان حمله کردند.

نظامیان صهیونیست برای حمایت از شهرک نشینان صهیونیست که به مقبره حضرت یوسف (ع) یورش برده بودند، با فلسطینیان درگیر شدند
رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد (پنجشنبه) گزارش دادند که در واکنش به یورش ارتش و شهرک نشینان افراطی یهودی به مقبره حضرت یوسف (ع) در شهر نابلس واقع در کرانه باختری و تیراندازی، سه شهرک نشین نیز زخمی شدند.

نظامیان رژیم صهیونیستی در پی این اقدام متقابل فلسطینی ها مقبره حضرت یوسف (ع) را از شهرک نشینان مهاجم تخلیه و ۳ شهرک نشین مجروح را برای مداوا منتقل کردند.

خبرگزاری «معا» گزارش داد که افراد مسلح فلسطینی پس از یورش نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان افراطی به نابلس و مقبره حضرت یوسف (ع) در پاسخ متقابل به تیراندازی صهیونیست ها، با شلیک گلوله سه تن از مهاجمان شهرک نشین را زخمی کردند.

واکنش حماس به زخمی شدن نظامی ارشد صهیونیست در نابلس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در پی زخمی شدن فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی در درگیری‌های بامداد امروز نابلس، از مبارزان مقاومت در این شهر قدردانی کرد.

«فوزی برهوم»، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای نوشت: سلام و درود به مردم نابلس و مبارزان قهرمان آن که در مقابل نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر اسرائیلی که به مقبره حضرت یوسف (ع) یورش برده بودند، ایستاده و با آنان مقابله کردند.

برهوم افزود: اذعان دشمن صهیونیستی به زخمی شدن فرمانده ارشد خود و شماری از شهرک‌نشینان به ضرب گلوله مجاهدان مقاومت، بیانگر توان و قدرت مقاومت در کرانه باختری برای وارد کردن ضرباتی سخت به دشمن و ایجاد قواعد درگیری جدید در این منطقه است.

وی تاکید کرد که خط مقاومت مسلحانه از جنین تا نابلس تاکیدی است بر اینکه رویارویی همه جانبه و فراگیر با دشمن باید در همه شهرها و روستاهای کرانه باختری تداوم داشته باشد تا طرح‌های دشمن به شکست کشیده شود و این رژیم به هیچ یک از اهداف خود دست نیابد و در نهایت سرزمین فلسطین از لوث اشغالگران پاکسازی شود.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «روعی تزاویگ» فرمانده منطقه نابلس در درگیری‌های بامداد امروز با مقاومت فلسطین در شرق نابلس زخمی شده است.

در جریان تعرض چهارشنبه شب شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به مقبره حضرت یوسف (ع) که تا بامداد پنجشنبه ادامه داشت، مبارزان مقاومت فلسطین با آنان وارد درگیری مسلحانه شدند که در این درگیری فرمانده ارشد صهیونیست و چند شهرک‌نشینان افراطی زخمی شدند.

بر اثر یورش نظامیان صهیونیست و شهرک نشینان تندرو به فلسطینیان در نابلس به مقبره حضرت یوسف (ع) ۶۴ فلسطینی از جمله شماری کودک نیز زخمی شدند.

irna.ir/xjJRwj

**سوریه خواستار لغو تحریم های یکجانبه و پایان اشغالگری آمریکا و ترکیه شد

سوریه بار دیگر خواستار رفع فوری و بدون پیش شرط تحریم های یک جانبه تحمیلی و خروج نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه از خاک خود شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

«حسام الدین آلا»، نماینده دائم سوریه در دفتر سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی در ژنو، در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر، مخالفت دمشق با گفت وگوهای این شورا درباره سوریه را اعلام کرد و گفت که این گفت وگوها جانبدارانه و ناشی از مداخله ها و تصمیم های نادرست آمریکا و اتحادیه اروپا است.  

آلا بر به رسمیت نشناختن صلاحیت کمیته تحقیقات بین المللی شورای حقوق بشر، گزارش ها و بیانیه های غیر واقعی آن درباره وضعیت سوریه تاکید کرد.

وی افزود: همزمان با ادامه تلاش های دولت سوریه برای تحکیم امنیت، ثبات و بهبود اقتصاد کشور و اوضاع معیشت ملت و تسهیل بازگشت آوارگان به وطن، سوریه با اشغال بخشی از خاک خود توسط ترکیه، اسرائیل و آمریکا و ادامه حمایت های آنان از گروه های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب و غارت نفت و گاز و گندم و قاچاق آن علاوه بر اقدامات یک جانبه مواجه است.

آلا همچنین نسبت به نقض های حقوق بشر در مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه ناشی از سیاست های ترکی سازی و تغییرات جمعیتی رژیم ترکیه و تجاوزات تروریست ها مزدور آنکارا به زندگی و املاک شهروندان سوری هشدار داد.

نماینده سوریه در سازمان های بین المللی گفت که تهدیدهای رئیس رژیم ترکیه برای ایجاد منطقه موسوم به «منطقه امن» در شمال سوریه در راستای نقشه های خرابکارانه و تجاوزات رژیم آنکارا به خاک و مردم سوریه است.

وی بر مسئولیت شورای حقوق بشر در رصد و مستندسازی جنایات اشغالگران ترکیه در خاک سوریه و پاسخگو کردن رژیم آنکارا در برابر این جنایات تاکید کرد.

نماینده دایم سوریه در سازمان های بین المللی در ژنو ادامه داد: دولت دمشق در راستای تلاش های خود برای فراهم سازی شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان و پناهندگان به ایجاد فرصت های شغلی و بازسازی زیرساخت ها که توسط تروریست ها تخریب شدند، توجه ویژه دارد، اما این تلاش ها با موانع ناشی از سیاست زدگی و پیش شرط ها مواجه است.

آلا با رد اتهام ها و اطلاعات نادرست گزارش های کمیته تحقیقات حقوق بشر و کشورهای حامی صلاحیت آن تاکید کرد: ادعاهای توجه به حقوق بشر در سوریه و حمایت از راهکار حل سیاسی و پایان دادن به درد و رنج پناهندگان با ترویج اتهامات و گزارش های جعلی محقق نمی شود، اما مستلزم رفع فوری و بدون هرگونه پیش شرط همه تحریم ها و خروج نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه و احترام به حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود بدون هرگونه دخالت خارجی است.

کاخ سفید اواخر اردیبهشت گذشته اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا تحریم های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

این تحریم ها شامل اقدامات مختلف واشنگتن علیه دمشق بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ است. این محدودیت‌ها به‌ویژه، دارایی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی خاص سوریه را در آمریکا مسدود می کند و همچنین صادرات کالاهای خاص و خدمات آمریکایی به سوریه را ممنوع می کند.

irna.ir/xjJRw۴
 

**انگلیس مدعی پیشروی محدود روسیه در جنگ اوکراین شد

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین مدعی پیشروی محدود روسیه شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای اوکراینی پس از عقب نشینی از "سیورودونتسک"، به حفظ مواضع خود در شهر "لیشانسک" ادامه می دهند.

این بیانیه می‌افزاید؛ نیروهای روسی هم به دنبال رویکرد پیشروی نامحسوس در جهت "پوپاسنا" هستند تا نیازی به عبور اجباری از رودخانه سیورسکی دونتس نباشد.

طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، نبرد کنونی (نیروهای اوکراینی و روسی) احتمالاً در اطراف پالایشگاه نفت لیشانسک در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر متمرکز است.

در بیانیه صادر شده ادعا شده است: نیروهای روسی در سطح عملیاتی همچنان پیشروی محدودی داشته و تلاش می کنند نیروهای اوکراینی را در شمال استان دونتسک از طریق پیشروی از ایزیوم محاصره کنند.

این بیانیه می‌افزاید: توانایی نیروهای اوکراینی برای مبارزات با تاخیر و سپس عقب نشینی قبل از محاصره، همچنان یک عامل کلیدی در نتیجه جنگ باشد.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس دیروز (چهارشنبه) تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه وضع کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJRyv

**ریابکوف: روسیه به دنبال خریداران جایگزین برای طلا است

"سرگئی ریابکوف" وزیر خارجه روسیه گفت: کشورش به دنبال ممنوعیت های اعمال شده از سوی آمریکا به دنبال گزینه های دیگری برای خرید طلای این کشور خواهد بود.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

خبرگزاری تاس این خبر را به نقل از ریابکوف منتشر کرد و نوشت: به دنبال ممنوعیت آمریکا علیه صادرات طلای روسیه، مسکو به دنبال صادرات طلا به کشورهای دیگری است.

آمریکا سه شنبه همین هفته تحریم هایی را علیه بیش از ۱۰۰ هدف روسی اعمال  و واردات جدید طلا از این کشور را منع کرد.

این اقدام واشنگتن در راستای تعهدات رهبران گروه هفت در این هفته برای مجازات بیشتر روسیه به بهانه اقداماتش در اوکراین بوده است.

 انگلیس، کانادا، ژاپن و آمریکا روز یکشنبه به طور مشترک اعلام کردند که خرید طلا از روسیه را منع می کنند تا به این کشور و ثروتمندان آن اجازه ندهند از این فلز گرانبها برای اجتناب از تحریم ها استفاده کنند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت در سال ۲۰۲۱، درآمد روسیه از صادرات طلا حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته مقام های دولت بایدن، پس از صادرات انرژی، طلا بیشترین درآمد را نصیب مسکو می کند و تحریم این فلز گرانبها مشارکت روسیه در بازارهای جهانی را دشوارتر خواهد ساخت.

تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکنون مستقیما طلای این کشور را هدف قرار نداده، اما بسیاری از بانک‌ها، شرکت‌های حمل‌ ونقل و پالایشگاه‌ها پس از آغاز درگیری در اوکراین خرید فلزات از روسیه را متوقف کردند.

irna.ir/xjJRyM
 

**شنیده شدن صدای چندین انفجار در "خمیس مشیط" عربستان

منابع سعودی امروز (پنجشنبه) از شنیده شدن صدای چندین انفجارها در «خمیس مشیط» عربستان خبر دادند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

منابع سعودی تاکنون به علت و ماهیت این انفجارها اشاره نکرده اند.  

فعالان توییتر در عربستان گفتند که صدای انفجارها در نقاط مختلف خمیس مشیط شنیده شده و این صداها شدید بوده و صدای آن در بسیاری از مناطق شنیده شده است.

تاکنون هیچ بیانیه رسمی از سوی مقام های سعودی درباره این انفجارها منتشر نشده است.  

خمیس مشیط در جنوب عربستان قرار دارد.

پایگاه هوایی «ملک خالد» در منطقه خمیس مشیط قرار دارد که پیش از این بارها هدف حملات تلافی جویانه نیروهای یمنی قرار گرفته است.

irna.ir/xjJRzR

**موج جدید ابتلا به کرونا در انتظار فرانسه

مشاور ارشد علمی دولت فرانسه امروز پنجشنبه هشدار داد که موج جدید ابتلا به کووید-۱۹ که در نتیجه انواع جدید این بیماری بروز کرده ممکن است در اواخر ماه ژوئیه (تیر-مرداد) افزایش یابد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

خبرگزاری رویترز نوشت: ژان فرانسوا دِلفراسی (Jean-Francois Delfraissy)  در مصاحبه با رادیو «آر. تی. ال» فرانسه گفت گونه «BA۵» در اواخر ماه پاییز ظهورخواهد کرد.  

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۴ هزار و ۷۲۴ مورد جدید ابتلا در فرانسه به ثبت رسیده است. هفته پیش ۷۷ هزار و ۹۶۷ نفر به کرونا مبتلا شده بودند.

دولت فرانسه همچنین این هفته به مردم توصیه کرد که برای مقابله با افزایش جدید شمار مبتلایان،  باید در مناطق شلوغ از ماسک استفاده کنند.     

فرانسه در آغاز تابستان همچون سایر کشورهای اروپایی وارد موج جدید این بیماری توسط زیرسویه های ویروس کرونا شده است.

پیشتر ژیل پیالو  رئیس بخش بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان تنون پاریس،  گفته بود ما با یک موج هفتم مواجه هستیم سرایت پذیری بالایی دارد.

شبکه بهداشت عمومی فرانسه نیز در گزارش هفتگی خود تاکید کرده است که گردش کرونا در سراسر کلان شهرهای فرانسه، با افزایش تعداد بستری‌های جدید همراه است.

irna.ir/xjJRzS
 

**نخستین کشتی حامل غلات، اوکراین را ترک کرد

پس از ماه‌ها توقف به دلیل حملات روسیه، نخستین کشتی حامل ۷ هزار تن غلات، امروز - پنجشنبه - بندر «بردیانسک» در جنوب شرقی اوکراین را که هم اینک تحت اشغال نیروهای روسیه قرار دارد، برای تامین نیاز «کشورهای دوست» ترک کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

به گفته «اوگنی بالتسکی - Evguéni Balitski» رئیس اداره حامی روسیه در منطقه، ایمنی این کشتی و محموله آن که توسط نیروی دریایی روسیه محافظت می‌شود، توسط مرکز و کشتی های پایگاه نظامی دریایی ناوگان دریای سیاه در «نووروسیسک» تامین شده است.
ادعا شده که نیروهای روسیه در پی حملات خود به اوکراین، از چند هفته پیش به تدریج کنترل ذخایر غلات اوکراین را به دست گرفته و صادرات این محصولات را فلج کرده‌اند که این مساله نگرانی از بحران جهانی غذا را افزایش داده است.
به تازگی کشورهای عضو گروه ۷ در برلین نسبت به همکاری نزدیک با هم برای اجازه صادرات غلات از اوکراین وعده داده و روسیه را نسبت به تشدید عمدی بحران جهانی غذا و انرژی متهم کردند.

چندی پیش، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هشدار داد که به دلیل محاصره روسیه، تا پاییز امسال ذخایر غلات در انبارهای این کشور به ۷۵ میلیون تن خواهد رسید.

چندی پیش، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هشدار داد که به دلیل محاصره روسیه، تا پاییز امسال ذخایر غلات در انبارهای این کشور به ۷۵ میلیون تن خواهد رسید.

irna.ir/xjJRBn

**کنست منحل شد؛ اعلام زمان انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) امروز (پنجشنبه) با اعلام انحلال خود، تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی را مشخص کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

کنست در پی برکناری "نفتالین بنت" از سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی در جلسه انحلال خود روز اول نوامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آبان آینده) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم اعلام کرد.

کنست قرار بود دیروز چهارشنبه منحل شود، اما با یک روز تاخیر به کار خود پایان داد و اول نوامبر را موعد برگزاری انتخابات اعلام کرد.

طبق توافق بنت و «یائیر لاپید»، پس از انحلال کنست تا زمان برگزاری انتخابات در سرزمین های اشغالی که قرار است تا ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان برگزار شود، لاپید نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را بر عهده خواهد گرفت.

irna.ir/xjJRBj

**جلسه لویی جرگه افغانستان آغاز شد

جلسه بزرگ لویی جرگه (علمای افغانستان)، امروز-پنجشنبه- با سخنرانی "ملا حسن آخوند"، رییس الوزرای حکومت طالبان رسما آغاز به کار کرد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

در جلسه ای که بیش ۳ هزار تن از علمای دین و متتفذین قومی از ۳۴ ولایت افغانستان شرکت کرده اند، قرار است درباره مسایل امنیتی، سیاسی، اجتماعی، وحدت ملی، پشتیبانی مردم از امارت اسلامی و... بحث و گفت وگو شود.
نخست وزیر طالبان خطاب به علمای افغان: از نظام حمایت کنید

 ملاحسن آخوند نخست‌وزیر طالبان در گردهمایی لویی جرگه (علمای دین) و بزرگان قومی در کابل تأکید کرد: علما و سران قبایل باید از نظام طالبان حمایت کنند و این وظیفه‌ آنان است.
ملاحسن آخوند در در این نشست که از سوی طالبان در کابل برنامه‌ریزی شده، افزود: در رژیم این گروه ممکن است «کسی اشتباه کند؛ اما تقصیر یک نفر را نباید به کل نظام نسبت داد».

او از حاضرین نشست پرسیده که موضع آنان در قبال کسانی که با طالبان مخالف هستند، چیست؟

 رییس‌الوزرای طالبان افزود: «کسانی‌که در ۲۰ سال گذشته مردم را دربدر کردند، وطن را برباد دادند؛ حالا که بیرون از کشور رفتند و از طرف ما مشکلی متوجه آنان نبوده، بازهم در پی خلق مشکل هستند و ملت را به نارضایتی تشویش می‌کنند.»

وی همچنین خطاب به علما و بزرگان قومی افغانستان گفت که نظام موجود «مثل خانه شماست که در صورت مشکل مثل خانه خود به حل آن بپردازید».

مولوی "حبیب‌الله حقانی"، رییس نشست علمای افغانستان نیز گفت: نظام اسلامی برای مردم مخلصانه خدمت کند. منصب، معاش و دیگر مسائل مادی نباید برای مسئولان نظام هدف باشد.

قرار بود این جلسه روز گذشته برگزار شود، اما به دلیل نرسیدن برخی نمایندگان مردم از ولایات دیگر به کابل، یک روز به تاخیر افتاد.

مخالفان طالبان برگزاری نشست علما در کابل را تلاش این گروه برای کسب مشروعیت خوانده‌اند.

هم‌چنین عدم حضور زنان در این نشست انتقاد برانگیز شده؛ اما طالبان می‌گویند که مردان از زنان نمایندگی می‌کنند، زیرا آنان فرزندان زنان هستند.

به گفته‌ طالبان، در این نشست که پشت درهای بسته و بدون حضور رسانه ها برگزار می شود بیش از سه هزار و ۵۰۰ عالم و بزرگ قومی افغانستان شرکت دارند.

خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان است، نکات سخنرانی ملاحسن آخوند را در توییتر منتشر کرده است.

irna.ir/xjJRyw
 

**اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ترکیه

وزیر بهداشت ترکیه امروز پنجشنبه اعلام کرد اولین مورد ابتلای به آبلای میمون در یک بیمار ۳۷ ساله، شناسایی شده است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

خبرگزای رویترز به نقل از فخرالدین کوجا نوشت: فردی که در او آبله میمون شناسایی شده است دچار نقص سیستم ایمنی بوده است.

وی همچنین گفت فرد مورد نظر در فرنطینه بسر می برد و مورد دیگری کشف نشده است.

ویروس آبله میمون در بیش از ۵۰ کشور در خارج از آفریقا که در این قاره یک بیماری بومی محسوب می شود، شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید موارد ابتلا همچنین در خود کشورهای آفریقایی نیز افزایش یافته و نیاز به افزایش آزمایشات را تقویت کرده است.  

از ابتدای شیوع آبله میمون در ماه مه (اردیبهشت) بیش از ۳ هزار ۴۰۰ مورد ابتلا و یک مورد مرگ ثبت شده است. این ویروس بیشتر مردان اروپایی همجنس گرا را مبتلا کرده است.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که شیوع این بیماری هنوز یک اضطرار بهداشت عمومی را ایجاد نکرده است.

اولین مورد شناخته شده ویروس آبله میمونی در سال ۱۹۵۸ در بین میمون‌هایی که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری شدند، مشاهده شد. ولی اولین مورد انسانی این بیماری در سال ۱۹۷۰ در آفریقا و در یک کودک شناسایی شد. زادگاه آبله میمونی در کشورهای مرکزی و غرب آفریقا و در مناطقی پوشیده شده از جنگل‌های بارانی استوایی است چرا که مخزن این ویروس علاوه بر میمون‌ها برخی از جوندگان نیز هستند که البته هنوز به صورت دقیق و کامل مخزن این ویروس شناسایی نشده است. اما به  علت تماس بین انسان و حیوانات در این مناطق این بیماری به انسان سرایت کرده است.

به طور معمول از زمانی که علائم بالینی آبله میمون در فرد ایجاد شده تا زمانی که تاول‌ها کاملا برطرف شود، فرد می‌تواند ناقل بیماری باشد و اگر در تماس نزدیک با یک فرد سالم قرار بگیرد می‌تواند این بیماری را انتقال دهد.

بیشترین راه انتقال بیماری آبله میمونی، تماس نزدیک از جمله تماس پوست به پوست است. اما انتقال قطره‌ای از طریق تنفس، تماس انسان با حیوانات آلوده و خوردن گوشت آلوده نیز از دیگر راه‌های ابتلا به آبله میمون است. انتقال بیماری از طریق مادر به جنین نیز راه دیگر انتقال این ویروس است.

irna.ir/xjJRBQ

**پکن خواستار توقف تحریم شرکت‌های چینی از سوی آمریکا شد

وزارت بازرگانی چین خواستار توقف قرار دادن نام شرکت‌های چینی در فهرست سیاه دولت آمریکا به دلیل حمایت از روسیه در جنگ اوکراین شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: پکن مخالف قرار دادن نام شرکت‌های چینی از سوی آمریکا در فهرست سیاه است و اقدامات لازم را برای حمایت و حفاظت از آنها انجام خواهد داد.

دولت جو بایدن روز سه‌شنبه پنج شرکت دیگر چینی را به فهرست ممنوع تجاری وارد و دلیل این کار را حمایت از پایگاه‌های نظامی و صنایع دفاعی روسیه اعلام کرد.

آمریکا مدعی است که تجارت این شرکت‌ها با روسیه موجب می‌شود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین کم اثر شود.

"شو جوتینگ" در جریان نشست خبری معمول هفتگی خود اظهار داشت: چین امیدوار است که آمریکا به سرعت اقدامات اشتباه خود را تصحیح کرده و تحریم شرکت‌های چینی را متوقف کند.

irna.ir/xjJRCY

**انگلیس دومین کشور ارائه دهنده کمک نظامی به اوکراین/ تقلای جانسون برای بقا در قدرت

دولت انگلیس درحالی که مردم این کشور از افزایش هزینه‌های زندگی و تورم بی‌سابقه در این کشور رنج می‌برند و تداوم این وضع منجر به اعتراضات گسترده برگزاری اعتصاب در بخش‌های عمومی کشور شده است، از اختصاص یک میلیارد پوند کمک نظامی بیشتر به اوکراین خبر داد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

 بوریس جانسون امروز (پنجشنبه ۳۰ ژوئن) در اجلاس سران ناتو با اعلام این تصمیم ادعا کرد:‌ وحشیگری پوتین همچنان جان اوکراینی ها را می گیرد و صلح و امنیت را در سراسر اروپا تهدید می کند.

وی مدعی شد: از آنجایی که پوتین نتوانست دستاوردهایی را که پیش بینی می کرد و امیدوار بود، به دست آورد و بیهودگی این جنگ برای همگان روشن شد، حملات او علیه مردم اوکراین به طور فزاینده ای وحشیانه شده است.

نخست وزیر انگلیس عنوان کرد:‌ ما مستقیماً پشت سر مردم اوکراین خواهیم ایستاد تا از شکست پوتین در اوکراین اطمینان حاصل کنیم.

بر اساس این گزارش، کمک مالی انگلیس برای افزایش قابلیت‌هایی از جمله سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی، وسایل نقلیه هوایی بدون خدمه، تجهیزات نوآورانه جنگ الکترونیکی و هزاران قطعه کیت حیاتی برای سربازان اوکراینی اختصاص یافته است.

انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین تاکنون ۲.۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین ارائه داده که شامل ۵ هزار فروند موشک ضد تانک، سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه دوربرد و سامانه‌های توپخانه است. این کشور همچنین برنامه جامعی را برای آموزش نظامی نیروهای اوکراینی ترتیب داده که در خاک انگلیس جریان دارد.

دولت انگلیس با تخصیص یک میلیارد پوند کمک نظامی بیشتر به اوکراین، اکنون در رده دومین کشور ارائه دهنده کمک نظامی بعد از ایالات متحده قرار دارد.

اما این تصمیم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم محبوبیت نخست وزیر انگلیس در داخل کشور بسرعت رو به کاهش است و او برای بقاء در قدرت به جنگ اوکراین متوسل شده است.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان برکناری بوریس جانسون از قدرت هستند. طبق این نظرسنجی‌ حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است.

جانسون از سوی هم‌حزبی‌های خود تحت فشار است تا برای جلوگیری از سقوط اعتبار حزب محافظه‌کار از قدرت کناره‌گیری کند؛ اما او که بشدت شیفته قدرت است، تلاش می‌کند تا به بهانه شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و مشغله‌های دولت ادامه حضور خود را توجیه کند.

نخست وزیر انگلیس می‌گوید که مشکلات داخل کشور را درک می‌کند اما درصورتی از قدرت کنار می رود که قرار باشد اوکراین و حمایت از این کشور در برابر روسیه را رها کند

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

این روزها نارضایتی عمومی از وضع موجود به شکل برگزاری اعتصاب نمود گسترده‌ای پیدا کرده است.

هفته پیش بالغ بر ۴۰هزار نفر از کارکنان شبکه ریلی انگلیس دست به بزرگترین اعتصاب در سه دهه اخیر زده و به مدت یک هفته نظام حمل و نقل این کشور را زمین گیر کردند.

وکلای دادگستری انگلیس به مدت ۴ هفته دست از کار کشیده و دیروز هم رانندگان تراموا در جنوب لندن به مدت ۴۸ ساعت اعتصاب کرده‌اند.

زمزمه‌هایی درباره برگزاری اعتصاب از سوی کارکنان سایر بخش‌های عمومی نیز شنیده می‌شود.

جانسون اخیرا در گفت‌وگویی مدعی شد که رای دهندگان انتظار دارند که دولت روی مسائل مهم از جمله جنگ در اوکراین متمرکز شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوعی اصولی وجود دارد که او را وادار به استعفا کند، گفت: اگر مجبور شود اوکراین را به دلیل پیچیدگی اوضاع و یا افزایش هزینه‌های حمایت از این کشور رها کند، استعفا می دهد.

irna.ir/xjJRCQ

**۴ میلیون زائر به زیارت مرقد امام جواد(ع) شتافتند

عتبه مقدسه کاظمیة (آستان مطهر امامین کاظمین) روز پنجشنبه اعلام کرد که به مناسبت سالروز شهادت امام جواد علیه السلام ۴ میلیون زائر به زیارت این امام آمده اند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

دبیرکلی عتبه مقدسه الکاظمیه در بیانیه ای اعلام کرد که تمام نیروها و همچنین داوطلبان و خادمان افتخاری را به همراه طرف هایی از موسساتی مانند حوزه های علمیه، نهادهای دینی، امنیتی، خدماتی، بهداشتی و مدنی، بسیج کرده و با موفقیت زیارت میلیون ها زائر را در سالروز شهادت امام  محمد بن الجواد (علیه السلام) ساماندهی کرده است.
در این بیانیه  تصریح شد: تعداد زائرین به این مناسبت در چند روز اخیر بالغ بر ۴ میلیون نفر شده است.

تعداد داوطلبان خدمت یا خادمان افتخاری اعم از مرد و زن ۲ هزار و ۴۵۰ تن بود که یک هزار و ۲۵۰ نفر از آنان در داخل صحن شریف و نقاط عتبه مقدسه و یک هزار و ۲۰۰ نفر نیز خارج از صحن شریف و در مسیرهای منتهی به عتبه امامین شریفین خدمت رسانی کردند.  

همچنین ۷۰ تن از اهالی رسانه به پوشش این رویداد بزرگ پرداختند.

در همین حال فرماندهی عملیات بغداد امروز پنجشنبه اعلام کرد که با موفقیت طرح امنیتی ویژه تامین زوار امام جواد (ع) را به پایان رسانده است.

فرماندهی عملیات بغداد در این بیانیه تاکید کرد که در طرح بزرگ تامین امنیت زوار بخش هایی از وزارتخانه های دفاع و کشور عراق و نیز دستگاه های امنیتی و دوایر دولتی خدماتی و بهداشتی مشارکت کردند و در سایه این تلاش ها هیچ نقض امنیتی رخ نداد.  

عملیات بغداد اعلام کرد که برای اجرای این طرح، پیش تر، اطراف بغداد در طرحی جامع امنیت سازی و تامین شد تا مقابل اقدامات احتمالی تروریست های داعشی گرفته شود.

irna.ir/xjJRFh

**انفجار و تیراندازی در نزدیکی محل برگزاری لویی جرگه افغانستان

همزمان با برگزاری نشست علمای طالبان در کابل (لویی جرگه)، منابع محل از شنیده شدن پی درپی صدای شلیک گلوله خبر می دهند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

افراد حاضر در این منطقه  با فرستادن ویدیویی به رسانه ها می‌گویند که احتمالاً در اطراف محل برگزاری لویی جرگه درگیری جریان دارد.

در این ویدیو صدای شلیک های ادوات جنگی سبک و سنگین به گوش می‌رسد.

محل برگزاری لویی جرگه در حوزه پنجم امنیتی شهر کابل قراردارد و طالبان از یک هفته پیش تدابیر امنیتی شدیدی را برای برگزاری نشست علما در این محل اتخاذ کرده بود.

عبدالنافغ تکور؛ سخنگوی وزارت امور داخله طالبان وقوع انفجار و درگیری در این ساحه را رد کرده است.
 
براساس گفته‌های تکور، نشست بزرگ عالمان دینی با نظم و امنیت جریان داشته و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان نیز در توییترش نوشته است که در اطراف گردهمایی هیچ کدام مشکلی وجود ندارد.

همزمان، جریانی موسوم به «جبهه‌ ملی آزادگان» ادعا کرده که این حمله کار نیروهای این جبهه است.  

در خبرنامه‌ این جبهه آمده که این حمله با هدف از بین‌ بردن طالبان راه‌اندازی شده است.

irna.ir/xjJRDS

**تورم در فرانسه رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند

بلومبرگ نوشت: در حالی که بانک مرکزی اروپا خود را برای افزایش نرخ تورم آماده می کند، تورم در فرانسه در ماه جاری میلادی به ۶.۵ درصد افزایش یافت.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

بلومبرگ افزود: موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی (اینسی) فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد: افزایش شدید بهای انرژی و غذا رشد قیمت مصرف کننده در فرانسه را در ماه ژوئن به ۶.۵ درصد افزایش داد. قیمت مصرف کننده در ماه قبل از آن (مه) ۵.۸ درصد بود.

این آمار با انتظارات در تحلیل های انجام شده در نظرسنجی بلومبرگ مطابقت دارد.

افزایش تورم در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، توجیه بیشتری را برای بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخ بهره ایجاد کرده است. این طرح برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، از ماه بعد اجرایی می شود.

بعد از افزایش ۱۰ درصد نرخ تورم در اسپانیا، امار جدید در فرانسه خواسته مقامات منطقه را برای در نظر گرفتن  افزایش بیش از ۲۵ درصدی نرخ پایه به خود جلب کرده است.

در حالی که تورم در آلمان آن طور که انتظار می رفت در ماه جاری قوی نبود، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا گفته تمرکز اصلی بر آمار تورم بقیه ۱۹ کشور عضو منطقه یورو خواهد بود.

اقتصاددان ها تخمین می زنند که افزایش ۵.۸ درصدی در قیمت ها دراین منطقه ثبت شود.

فرانسه در مهار تورم در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی تا حدی موفق بوده  و دولت اینکشور ۲۵ میلیارد یورو برای محدود کردن افزایش هزینه های انرژی هزینه کرده است.

اما توجه به این که مکرون در انتخابات اخیر  این کشور، اکثریت پارلمان را از دست داد تحت فشار قرار گرفته تا اقدامات بیشتری را انجام دهد.

هفته آینده دولت او قصد دارد بودجه بازنگری شده سال ۲۰۲۲ را ارائه دهد که شامل ۲۵ میلیارد یوروی دیگر برای تمدید اقدامات موجود و طرح های جدید از جمله در زمینه افزایش حقوق بازنشستگی است.

با این وجود در فرانسه تورم تاکنون باعث کاهش اعتماد و فشارهای اقتصادی شده است. این در حالیست که آمار جداگانه که امروز پنجشنبه منتشر شده نشان می دهد که هزینه مصرف کننده در ماه مه در مقایسه با آوریل ۰.۷ درصد افزایش یافته است.

irna.ir/xjJRFS

**آتش سوزی گسترده در اردوگاه آوارگان شمال عراق

منابع عراقی امروز (پنجشنبه) از وقوع آتش سوزی گسترده در اردوگاه آوارگان استان دهوک اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

آتش سوزی در اردوگاه «باجد کندلا» شهر زاخو از توابع استان دهوک در اقلیم کردستان عراق رخ داده است.  

این اردوگاه محل سکونت آوارگان ایزدی است که در حملات گروه تروریستی داعش طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ آواره شده بودند.

بر پایه گزارش ها، حجم آتش سوزی سنگین و گسترده است و تاکنون ۲۲ چادر آوارگان به خاکستر تبدیل شده است.  

منابع رسمی در عراق هنوز به علت آتش سوزی و تلفات احتمالی آن اشاره نکرده اند.

irna.ir/xjJRGd

**لغو ده‌ها پرواز در اثر تراکم بیش از حد مسافران در سالن فرودگاه اصلی انگلیس

تراکم بیش ازحد مسافران در سالن فرودگاه اصلی انگلیس (هیترو) باعث لغو ده‌ها پرواز در آستانه تعطیلات تابستانی شد.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

امروز ۳۰ پرواز در فرودگاه هیترو لندن لغو و باعث سرگردانی هزاران مسافر شد. یک سخنگوی فرودگاه وضع موجود را به تکمیل ظرفیت سالن فرودگاه نسبت داد و گفت: برای حفظ امنیت همه، از خطوط هوایی خواستیم تا ۳۰ پرواز را حذف کنند.

اما بسیاری از مسافران هنگامی از لغو پروازهای خود مطلع شدند که در سالن فرودگاه انتظار می‌کشیدند. یکی از مسافران با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود اوضاع فرودگاه را آشفته توصیف کرد و گفت که کسی به مسافران پاسخگو نیست.

یکی دیگر از مسافران که با یک نوزاد ۱۲ هفته ای سفر می کرد، به اسکای نیوز گفت که از لغو پروازش به یونان  هنگامی مطلع شده که فقط ۵ دقیقه تا فرودگاه فاصله داشت.

این برای چندمین بار در هفته‌های اخیر است که پروازها از فرودگاه هیترو لغو می‌شود. هفته پیش اختلال در سامانه توزیع‌بار علاوه بر لغو پروازها باعث تلنبار شدن چمدان هزاران مسافر در فرودگاه شد که تعداد زیادی از آن همچنان باقی‌مانده است.

دیروز رسانه‌ها در انگلیس گزارش دادند که انتشار بوی نامطبوع از چمدان‌ها، فضای فرودگاه را پر کرده و باعث اعتراض مسافران شده است.

شرکت‌های هواپیمایی ۲۱ روز فرصت دارند تا چمدان هایی را که با تاخیر ارسال می‌شود، پیدا کرده و به مشتریان خود تحویل دهند. طبق قانون اگر مقصر شرکت هواپیمایی باشد، مشتریان می‌توانند ادعای غرامت کنند، اما هرج و مرجی که شاهدان آن را «فرش چمدان‌ها» نامیدند، به نقص فنی در فرودگاه نسبت داده شده و امکان دریافت غرامت وجود ندارد.  

این روزها، بیشتر فرودگاه‌های انگلیس در نتیجه سیاست تعدیل نیرو در دوران همه‌گیری کرونا، هم زمان با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و اوج مسافرت‌های هوایی با اختلالات گسترده‌ای روبروست و هر هفته بسیاری از پروازها لغو می‌شود.

فرودگاه گاتویک لندن در هفته‌های اخیر بیشترین میزان لغو پروازها را تجربه کرده است. فقط در یک هفته تعطیلات عید پاک بالغ بر ۲۰۰ پرواز در این فرودگاه لغو شد و در اثر آن هزاران مسافر سرگردان شدند.

این فرودگاه اعلام کرد که تعداد پروازهای روزانه خود را در ماه های شلوغ تابستان کاهش می دهد. به این ترتیب که از ۹۰۰ پرواز در روز به حدود ۸۲۵ پرواز  خواهد رسید.

هم زمان شرکت هواپیمایی ایزی‌جت اعلام کرده که قصد دارد پروازهای بیشتری را در طول دوره شلوغ تابستان کاهش دهد. این شرکت هواپیمایی کمبود کارکنان زمینی و فرودگاه‌ها و همچنین تاخیر در کنترل ترافیک هوایی را عامل تاخیر و لغو پروازها دانسته است.

طبق برآورد صورت گرفته ۴ هزار پرواز در تابستان امسال از فرودگاه گاتویک انگلیس لغو خواهد شد که در نتیجه آن برنامه مسافرتی ۸۰۰ هزار نفر نابود می‌شود. نشریه انگلیسی سان گزارش داد: مسافران خطوط هوایی چندین ماه است که با اخلال مواجه هستند و اوضاع در ایام تابستان وخیم‌تر خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند که صنعت هواپیمایی این کشور، پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، با یک رشد ۴۰ ساله در عرض چهار مواجه بوده است.

irna.ir/xjJRGr

**رئیس جمهوری چین: هنگ‌کنگ از میان خاکستر برخاست

شی جین پینگ رییس جمهوری چین که به منظور حضور در مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد بازگشت هنگ‌هنگ به سرزمین اصلی چین به این شهر سفر کرده، گفت: هنگ‌کنگ با غلبه بر چالش‌هایش از میان خاکسترها برخاسته است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

شی جین پینگ در یک سخنرانی کوتاه و در حالی که ماسک بر چهره داشت، اظهار داشت: هنگ‌کنگ بارها و بارها برابر آزمون‌های سخت مقاومت کرده و چالش‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است؛ پس از باد و باران، باید گفت که هنگ‌کنگ از خاکستر برخاسته است.

شی جین پینگ با استفاده از یک قطار سریع‌السیر برای اولین بار از سال ۲۰۱۷میلادی وارد این شهر شد. این سفر همچنین اولین سفر رییس جمهور چین به خارج از سرزمین اصلی چین از سال ۲۰۱۹ و آغاز همه گیری کرونا محسوب می‌شود.

کری لام و همسرش رهبر سابق هنگ کنگ در زمان ورود شی جین پینگ به هنگ کنگ از سوی استقبال کردند.

شی جین پینگ در آخرین سفر خود به این مرکز مالی نسبت به هرگونه اقدامی که حق حاکمیت ملی این کشور را به خطر بیاندازد هشدار داد و تاکید کرد که هنگ کنگ نیازمند تدوین رژیم امنیتی خود است.

مراسم تحلیف جان لی رهبر جدید هنگ کنگ قرار است فردا (جمعه) برگزار شود. آمریکا وی را که در گذشته یک افسر پلیس بود به دلیل نقش او در فرونشاندن اعتراضات سال ۲۰۱۹ هنگ کنگ و اجرای قانون امنیت ملی تحریم کرده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که سفر شی به هنگ‌کنگ بعد از اعتراضات سال ۲۰۱۹ و بدست گرفتن کنترل این جزیره با اجرای قانون امنیت ملی یک موفقیت و پیروزی برای رییس جمهور چین محسوب می‌شود.

جان برنز استاد دانشکده سیاست و مدیریت دولتی دانشگاه هنگ‌کنگ در این خصوص گفت: در حقیقت این سفر جشن پیروزی دولت مرکزی در چین بر مخالفان سیاسی در هنگ‌کنگ است.

هنوز برنامه کامل سفر شی جین پینگ به هنگ کنگ اعلام نشده و با توجه به طوفان پیش بینی شده مشخص نیست که مراسم تحلیف در چه شرایطی برگزار خواهد شد.

در حالی که چند سال پیش و در جریان اولین سفر شی جین پینگ به هنگ‌کنگ هزاران نفر در خیابان‌های این شهر دست به تظاهرات زده بودند اما در زمان ورود امروز وی به این شهر هیچ‌گونه اعتراضی در خیابان‌ها صورت نگرفت.

irna.ir/xjJRGj
 

**اصرار فرانسه بر ادامه مقصرنمایی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها

دیپلمات ارشد فرانسه در ادامه مقصرنمایی ایران در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بدون اشاره به اینکه کدام طرف مقصر وضع موجود است و باید گام‌های لازم را برای ازسرگیری اجرای برجام بردارد گفت که موضع تروئیکا و آمریکا در خصوص اختلافات باقی‌مانده روشن است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

«فیلیپه اره‌را» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد در پاسخ به گزارش فرافکنانه نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در خصوص مطالبات ایران پیرامون پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تروئیکا و ایالات متحده موضع خود را در وین کاملاً روشن اعلام کردند.

وی مدعی شد که این مساله «در نتیجه جلسات فشرده و سخت اواخر شب بین تروئیکا و ایران، با راه حلی که توسط ایالات متحده، روسیه و چین پشتیبانی می شد، حل شده بود.»

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران لازمه تحقق توافق نهایی است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این باره گفته است: در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو بطور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد.

تاکید طرف ایرانی برای بستن پرونده ادعاها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ناظر بر این است که طرف غربی اجرای توافق احتمالی را دوباره به گروگان نگیرد. اما گزارش‌ها از نقش منفی فرانسه در پرونده ادعایی آژانس علیه ایران حکایت دارد.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان به عنوان اعضای اروپایی برجام و ایالات متحده آمریکا، ماه پیش بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

وزیر امور خارجه ایران هم هشدار داده است که اگر طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

irna.ir/xjJRGK

**عراق از آغاز گفت وگوها در بغداد میان ایران، اردن و مصر خبر داد

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق امروز (پنجشنبه) از آغاز گفت‌وگوها در بغداد میان ایران، اردن و ایران - مصر خبر داد و گفت که کشورش پیشنهاد تبدیل مذاکرات میان ریاض و تهران به گفت‌وگوی علنی و عمومی را داده است.

از پیگیری تعاملات و مناسبات با روسیه تا ادامه مذاکرات دوحه

وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با العربیة با بیان اینکه سیاست خارجی عراق موفق بوده و بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کنند، به پیشنهاد عراق برای تبدیل گفت‌وگوی تهران - ریاض- به گفت‌وگوی عمومی و باز اشاره  و اعلام کرد که گفت‌وگوهایی در بغداد بین اردن - ایران و مصر - ایران آغاز شده است.

وزیر خارجه عراق همچنین افزود که روابط با عربستان سعودی بسیار خوب و در حال توسعه است.

وی در باره سفر شنبه گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به عربستان، تاکید کرد که سفر الکاظمی به روابط تجاری و گفت وگوی ریاض - تهران مربوط بود.

فواد حسین وزیر خارجه عراق ۲۵ خرداد در دوحه پایتخت قطر خواستار گفت و گوی همسایگان بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه ها و تقویت راهکار مذاکره به منظور حل مسائل مهم منطقه شده بود.  

وی در دیدار با «سامح الشکری» همتای مصری خود در حاشیه سفر به دوحه برای شرکت در نشست مشورتی وزیران خارجه عرب به میزبانی قطر بر «اشتیاق عراق برای تقویت رایزنی با مصر با توجه به نقش فعال آن در منطقه» تاکید کرد.

فواد حسین با اشاره به اهمیت برگزاری نشستی سه جانبه بین عراق، مصر و اردن خواستار برگزاری گفت و گویی با حضور همه کشورهای همسایه عراق شده بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق شنبه گذشته در سفر به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در باره روابط بغداد و ریاض و مسائل منطقه گفت و گو کرد.  

وی پس از ریاض عصر شنبه به تهران آمد و در مدت حضور خود تا روز یکشنبه در پایتخت جمهوری اسلامی ایران، با آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلندپایه کشورمان در باره روابط دو کشور در بخش های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز مسائل منطقه و جهان تبادل نظر کرد.

irna.ir/xjJRHd


 

نظر شما