شناسهٔ خبر: 54854544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تلکسیران | لینک خبر

دبیرکل ناتو: چالش با چین جدی است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت که چین دشمن ناتو نیست، اما چالش‌های جدی برای این ائتلاف ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الجزیره، وی چهارشنبه‌شب گفت: ما اکنون با عصر رقابت راهبردی مواجه هستیم.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: چین به طور قابل توجهی در حال افزایش نیروهای خود از جمله سلاح‌های هسته‌ای است و همسایگان خود مانند تایوان را مورد آزار قرار می‌دهد.

استولتنبرگ تاکید کرد: چین دشمن ما نیست، اما ما باید در مورد چالش‌های جدی نشات گرفته از پکن آگاه باشیم.

به گزارش ایرنا، چین و جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی توافق امنیتی را امضا کرده‌اند که گفته می‌شود اجازه می‌دهد سربازان چینی در این منطقه مستقر شوند؛ تحولی که در صورت محقق شدن نگرانی‌هایی را در بین قدرت‌هایی شامل استرالیا، نیوزلند، آمریکا و ژاپن برخواهد انگیخت.

ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند کشورهای عضو ناتو نیستند اما به عنوان کشورهای شریک در اجلاس ناتو در کشور اسپانیا شرکت کرده‌اند.

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه و در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو در مادرید اسپانیا پیش‌بینی کرد، فنلاند و سوئد به سرعت عضو این سازمان نظامی خواهند شد.

رئیس ناتو در ادامه سخنان خود بار دیگر چین را چالشی علیه ارزش‌ها و منافع ناتو خواند و گفت که این سازمان باید پیامدهای امنیتی سرمایه‌گذاری چین در سلاح‌های دور برد را لحاظ کند.

به گفته استولتنبرگ، در پی جنگ اوکراین، ناتو با "بزرگترین چالش" از زمان جنگ جهانی دوم مواجه شده و روسیه تهدیدی مستقیم علیه امنیت این پیمان به شمار می‌رود. وی اجلاس مادرید را "تاریخی و دگرگون کننده" دانست و خبر داد که کشورهای عضو با استقرار یگان‌های رزمی بیشتر در شرق اروپا موافقت خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما