شناسهٔ خبر: 54854499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/شهادت امام محمد تقی(ع)/

زندگی امام جواد(ع) الگویی برای جوانان

یک کارشناس مذهبی گفت: جوانان می‌توانند با پژوهش در سیره و روش زندگی امام جواد(ع) به زندگی معناداری دست یابند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: دوره زندگی امام جواد(ع) متعلق به زمان خلفای بنی‌عباس است که بعد از بنی‌امیه به قدرت رسیدند. آن‌ها از ظلمی که بنی‌امیه بر مردم روا داشتند به نفع خود استفاده کرده و مردم را به سمت خود دعوت کردند اما به دلیل اینکه اصالت، جایگاه و محبوبیتی نزد مردم نداشتند، به نام اهل بیت(ع) که متشکل از سادات حسنی و حسینی مانند عبدالله محض که از فرزندان امام حسن(ع) بود نهضت خود را پیش بردند و تحت لوای آن‌ها مردم را به سمت خود دعوت کردند.

وی افزود: بنی‌عباس پس از ۳۲ سال توانستند بنی‌امیه را ساقط کنند و به قدرت برسند، اما پس از رسیدن به قدرت تسویه حساب‌های شخصی و ستم به اهل بیت(ع)، بزرگان و امامان شیعه را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ چراکه نمی‌خواستند رقیبی داشته باشند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خلفای بنی‌عباس زیرکانه و پنهانی به اهل بیت(ع) ظلم می‌کردند و تفاوت آن‌ها با بنی‌امیه این بود که بنی‌امیه آشکارا امام حسین(ع) را به شهادت رساندند و  سر مبارک ایشان را پیروزمندانه شهر به شهر چرخاندند اما خلفای حکومت بنی‌عباس از پشت خنجر می زدند و با دستکش مخملی که دست چدنی در آن بود، کار خود را انجام می‌دادند. 

واعظ موسوی بیان کرد: آن‌ها پس از به قدرت رسیدن با امامان شیعه به مخالفت برخاستند و سادات بزرگوار را یکی پس از دیگری به شهادت می‌رساندند اما اثری از خود بر جای نمی‌گذاشتند و به نحوی که هویت واقعی آنان مشخص نباشد این کار را انجام می‌دادند و حتی برای رد گم کردن مانند مامون بر مزار امامان گریه هم می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: بنی‌عباس همین رفتار را با امام جواد(ع) نیز انجام دادند و مرموزانه، با نفوذی که داشتند ایشان را توسط همسرشان مسموم کردند و به شهادت رساندند. اگر بخواهیم مثالی برای آن‌ها بیاوریم باید بگوییم که بنی‌عباس مانند انگلیسی‌ها زیرکانه و مرموزانه عمل می‌کردند و بنی‌امیه مانند آمریکایی ها قلدرماب بودند. در دوره حکومت بنی‌عباس ستم های بسیاری بر امامان شیعه شد و در آن دوره امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام عسگری(ع) را زیرکانه مسموم می کردند و به شهادت می‌رساندند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره بر الگو برداری جوانان از زندگی امام جواد(ع) گفت: هر شخصیتی را می‌توان به دو نحو شناخت که یک راه از گفتار و سخنان او یعنی منطق نظری و دیگری منطق عملی، یعنی سیره و روش زندگی اوست. من توصیه می کنم که جوانان از کلمات و سخنانی که از ائمه بزرگوار، به‌خصوص از امام جواد(ع) رسیده غفلت نکند و مناظرات امام جواد(ع) را مطالعه کنند و دیگر اینکه به سیره رفتاری امام جواد(ع) دقت کنند و توجه کنند که این امام بزرگوار در عمر کوتاه خود چگونه با مردم رفتار و معاشرت می‌کردند و مواضع سیاسی خود را چگونه انتخاب می‌کردند.

واعظ موسوی ادامه داد: جوانان می‌توانند با مطالعه کتب و منابع و پرورش روح دانشجویی که حوصله‌طلب است، عمیق‌تر به موضوعات نگاه کنند و به صورت سطحی به خواندن مطالب از وبلاگ‌ها کفایت نکنند. اگر جوانان با پژوهش در جستجوی حقیقت باشند، در خلال سیره و روش و منطق نظری و عملی اهل بیت(ع) به حقایق زیادی می‌رسند و می‌توانند زندگی معناداری داشته باشند

انتهای پیام

نظر شما