شناسهٔ خبر: 54854388 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

شبکه برق تاکنون آزمونش را با موفقیت طی کرده است

افزایش دما و مصرف برق، امضای تفاهم نامه وزارت دفاع و وزارت نفت و تصویب دستورالعمل اوراق صرفه جویی انرژی از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش دما و مصرف برق، خبر احداث پالایشگاه شهید سلیمانی در آینده‌ای نزدیک، امضای تفاهم نامه وزارت دفاع و وزارت نفت و تصویب دستورالعمل اوراق صرفه جویی انرژی از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

آزمون سخت شبکه برق

از مهمترین اتفاقات هفته گذشته که نیاز به هیچ خبررسانی نداشت و به وضوح در زندگی روزمره احساس می‌شد افزایش بی سابقه دمای هوا بود. گرمایی که در برخی استان‌ها رکوردهای چند ده ساله را شکست. طبیعتاً افزایش مصرف برق نیز ملازم با افزایش دما بوده و هست و از همین جهت این هفته، هفته بسیار سختی برای شبکه برق بود.

روز گذشته مصرف برق در کشور از مرز ۶۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات عبور کرد. رقمی که بیش از ۲ هزار مگاوات با روز مشابه سال گذشته اختلاف دارد و تنها ۳۸۸ مگاوات تا رسیدن به رکورد تاریخی مصرف برق که سال گذشته و در روز چهارم مرداد به ثبت رسید فاصله دارد.

شبکه برق تاکنون آزمونش را با موفقیت طی کرده است

با این حال طبق گفته مسئولین وزارت نیرو و شرکت توانیر تاکنون خاموشی و قطعی برق برنامه ریزی شده‌ای وجود نداشته و این موفقیت بزرگی است. آنطور که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید هر ساله بین سه تا پنج درصد مصرف برق افزایش می‌یابد و امسال شبکه برق آمادگی برای افزایش ۶ درصدی مصرف، یعنی بیشترین سناریو ممکن را دارد.

موضوع جالب دیگری که در این هفته خبرساز شد کاهش قیمت سیمان در پی تأمین پایدار شبکه برق بر خلاف تابستان‌های سال گذشته بود. طبق گفته دبیر انجمن سیمان توافق با وزارت نیرو به منظور تداوم عرضه در بورس کالا موجب کاهش قیمت شده است.

همچنین از دیگر اقدامات وزارت نیرو برای مهار مصرف برق، الزام به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ادارت و مراکز تجاری است. در صورتی که ادارات این مقررات را را رعایت نکنند برق آنها قطع و در صورت تداوم اسامی مراکز دولتی اعلام می‌شود. توانیر هم در اطلاعیه‌ای از هموطنان درخواست کرد که اشکالات شبکه برق و اداره‌های پرمصرف را اعلام کنند و به قید قرعه هدیه دریافت کنند.

البته توانیر اعلام کرده است با توجه به اینکه شبکه‌های برق کشور از نوع هوایی است و احتمال وقوع اتفاقاتی مثل افتادگی درختان روی شبکه‌های برق، برخورد شاخه و برگ درختان با شبکه‌های برق و… وجود دارد و از همین جهت همه هموطنان می‌توانند قطعی برق را از طریق شماره تلفن ۱۲۱ یا اپلیکیشن برق من (بخش خاموشی‌ها- اعلام خاموشی) به شرکت برق اطلاع دهند تا اکیپ‌های عملیاتی به فوریت برای رفع مشکل شبکه در محل حاضر شوند.

کلنگ زنی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در آینده‌ای نزدیک

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طی روزهای آینده با حضور وزیر نفت، کلنگ ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به زمین خواهد خورد.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (۲۰ درصد)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌دهند.

امضای تفاهم نامه وزارت دفاع و وزارت نفت

وزارتخانه‌های نفت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای همکاری در زمینه مسائل مهندسی، ساخت و تأمین کالا و خدمات مورد نیاز صنعت نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. جواد اوجی در این رابطه اظهار کرد: صنایع نظامی یکی از پیشران‌های فناوری در جهان هستند و بسیاری از فناوری‌ها برای اولین‌بار در این صنایع توسعه پیدا کردند.

وی ادامه داد: با امضای تفاهم‌نامه با وزارت دفاع، این ظرفیت را برای تولید تجهیزات پیچیده و تحریمی موردنیاز صنعت نفت به‌خصوص در بخش "های‌تک" High-Tech فعال کردیم.

تصویب دستورالعمل اوراق صرفه جویی انرژی

وزیر اقتصاد پس از نشست دولت و بخش خصوصی با اشاره به نارضایتی بخش خصوصی از قطعی‌های برق و خواسته آنان مبنی بر انتشار اوراق صرفه جویی انرژی گفت: امروز عصر در شورای عالی بورس، دستورالعمل آن را تصویب کردیم و پیگیر اجرایش خواهیم بود.

نظر شما