شناسهٔ خبر: 54853782 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت خبر داد:

مورد اثبات‌شده‌ای از آبله‌میمون شناسایی نشد/ضرورت رعایت بهداشت زائران حج و عتبات

رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت گفت: تاکنون مورد اثبات شده آزمایشگاهی آبله میمون در کشور شناسایی نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، بهزاد امیری اظهار کرد: تاکنون موردی از ابتلاء به آبله میمون که در کشورهای مختلف شیوع فراوانی یافته، گزارش نشده است و مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

وی افزود: با توجه به اینکه حجاج و زائران کربلا و عتبات عالیات در خارج از کشور هستند و ممکن است سایر کشورها از لحاظ شرایط بهداشتی، شرایط چندان مناسب نداشته باشند، توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری آبله میمون دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویند یا از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنند و تنها گوشتی را بخورند که کاملاً پخته شده باشد.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله بین حیوان و انسان وزارت بهداشت ادامه داد: به حیوانات وحشی یا ولگرد به خصوص حیوانات مرده نزدیک نشوید. همچنین به هیچ حیوانی (اعم از اهلی یا وحشی) که بیمار به نظر می‌رسد نزدیک نشوید. گوشت حیوانات وحشی و شکار را نخورید و به آن‌ها دست نزنید. از لباس، حوله و رختخواب شخصی استفاده کنید و به صورت مشترک با سایر افراد استفاده نکنید.

وی تصریح کرد: با افرادی که حال خوبی ندارند یا بیمار به نظر می‌رسند، به خصوص اگر روی بدنشان بثورات پوستی به صورت جوش‌های تاولی وجود دارد، تماس نزدیک نداشته باشید و از آن‌ها فاصله بگیرید.

علائم آبله میمون

امیری اضافه کرد: آبله میمون معمولاً با علائم شبیه آنفلوانزا مانند تب، بدن درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی آغاز و سپس دانه‌های پوستی شاخص بیماری در چندین نقطه بدن ظاهر می‌شود که اغلب صورت و دست‌ها و پاها را در بر می‌گیرید.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نوع ویروس آبله میمون که در شیوع اخیر در آمریکا و کشورهای دیگر از خارج از آفریقا درحال چرخش است، به دسته «آفریقای‌غربی» این ویروس تعلق دارد. در شیوع‌های گذشته این سویه ویروس حدود یک درصد از مبتلایان درگذشته‌اند درحالی که در موارد شیوع سویه دیگر ویروس به نام سویه «حوضه کنگو» میزان مرگ‌ومیر تا ۱۰ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما