شناسهٔ خبر: 54850358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سهم ۶۴ درصدی منابع متحرک در آلودگی هوای مشهد؛

جولان آلاینده‌ها در شهر

سایه آلودگی این روزها لحظه‌ای از سر ساکنان کلانشهرها کم نمی‌شود و به گفته محققان بیش از ۸۰ درصد این آلایندگی‌ها، حاصل تردد خودروهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، سایه آلودگی این روزها لحظه‌ای از سر ساکنان کلانشهرها کم نمی‌شود و به گفته محققان بیش از ۸۰ درصد این آلایندگی‌ها، حاصل تردد خودروهاست.

در این بین ریزگردها هم گاه و بیگاه به آلودگی هوا می‌افزاید، اما این پرسش همچنان بی‌پاسخ مانده که چرا با وجود تشدید آلودگی، هنوز شاهد جولان خودروهای دودزا به‌ویژه موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها در شهر هستیم و چرا طبق قانون با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

براساس آمارها یک سوم آلودگی هوا در شهرها به تردد خودروهای سنگین و کامیون‌هایی مربوط می‌شود که شاید بیش از ۵۰درصد آن‌ها حتی معاینه فنی هم ندارند که اگر هم داشته باشند باید به چگونگی دریافت آن شک کرد؛ از طرفی این سؤال همیشه وجود داشته که باوجود مصوبه‌های مختلف و تشکیل کمیته‌های مختلف اضطرار آلودگی هوا، نه با خودروهای دودزا برخورد شده و نه از تردد کامیون‌ها در هنگام شب جلوگیری می‌شود.

پیاده‌روی با طعم دود!

یکی از شهروندان که به همراه همسر و دو فرزند خود برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به پارک نزدیک محل سکونت خود در بولوار آموزگار مشهد آمده با ابراز تعجب از اینکه خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا از جلو ماشین پلیس عبور می‌کنند؛ اما اراده‌ای برای متوقف کردن و جریمه آن‌ها وجود ندارد، ادامه می‌دهد: از پلیس و یا هر مرجع مسئولی می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهد که چرا خودروهای دودزا و حتی خودروهای سنگین در شب آزادانه تردد می‌کنند و کسی هیچ توجهی به این موضوع نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه مگر تردد خودروهای سنگین در شب بر اساس قانون ممنوع نیست؛ می‌گوید: تردد خودروهای سنگین در روزهای اخیر در سطح شهر افزایش داشته و این روزها بیشتر از قبل و طی روز این خودروها را در خیابان‌های شهر مشهد مشاهده می‌کنیم.

فعالیت هشت گشت خودرویی در شهر

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه درخصوص خودروهای دودزا اخطارهایی توسط گشت‌های نظارتی به رانندگان اعلام می‌شود، افزود: مالکان باید طی مدت دوهفته خودرو خود را رفع نقص کنند و درصورت عدم رفع نقص اخطار بعدی درِ منزل داده می‌شود و درصورت رعایت نشدن موارد، با حکمی که از دادستانی گرفته شده، پلاک خودرو توقیف می‌شود.

محمد پذیرا با اشاره به اینکه هشت گشت خودرویی در شهر فعالیت دارند که هفت گشت مربوط به خودروهای سواری و یک گشت هم مربوط به خودروهای دیزل و البته اتوبوس‌های شهرداری در سطح شهر فعالیت می‌کنند، افزود: در یکی دو سال اخیر با پایش‌های انجام شده دیگر شاهد حضور اتوبوس‌های دودزا در شهر مانند سالیان گذشته نیستیم، چراکه این موضوع در پایانه‌ها و همین‌طور توسط گشتی‌ها به طور مرتب بازدید می‌شود و درصورت نقص، از همان پایانه اجاره تردد به آن‌ها داده نمی‌شود. وی افزود: ملاک ما تنها دریافت معاینه فنی نیست و بازبینی‌های دوره‌ای هم در این خصوص به طور مرتب انجام می‌شود.

پذیرا با اشاره به اینکه درصد بالایی از خودروها و سرویس‌های کارخانه‌ها و ادارات، دودزا هستند که باید به آن‌ها رسیدگی کرد، افزود: یکی از منابع مهم آلودگی هوا موتورسیکلت‌های فرسوده هستند. الزام به دریافت معاینه فنی یکی از راه‌های کاهش سطح آلاینده‌ها در موتورسیکلت‌هاست؛ هرچند زیرساخت‌های این موضوع از سوی شهرداری فراهم است اما باید مجوز آن توسط وزارت کشور داده شود که تاکنون به دلیل نبود دستورالعمل و سامانه‌ای منسجم هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

آلایندگی ۱۰ برابری موتورسیکلت‌ها

مدیر محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد موتورسیکلت‌ها را با توجه به احتراق ناقص وهمچنین تجمع یافتن در هسته مرکزی شهر و عدم رغبت و توانایی مالی استفاده‌کنندگان به تغییر نوع موتورها و سخت‌بودن برخورد با آن‌ها جزو یکی از آلوده‌کننده‌ترین منابع متحرک مشهد عنوان کرده و افزود: بر اساس اعلام نظر کارشناسان یک موتور سیکلت به اندازه ۱۰دستگاه خودرو کاربراتوری آلایندگی دارد. در حال حاضرحدود ۸۸۰هزار دستگاه موتورسیکلت در مشهد تردد دارند که سهم یک درصد از کل سیاهه انتشار را به خود اختصاص می‌دهند.  

وی با اشاره به اینکه براساس سیاهه انتشار، منابع تولیدکننده آلودگی هوا شامل منابع ثابت و متحرک هستند، افزود: منابع متحرک شامل وسایل نقلیه درحال حرکت و تردد ازجمله خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها، وانت‌ها، کامیون‌ها و غیره و منابع ثابت شامل صنایع، مراکز تجاری و پالایشگاه‌ها و حتی منازل مسکونی و غیره می‌شوند.

پذیرا اظهار کرد: براساس محاسبات انجام شده، سهم منابع متحرک حدود ۶۴درصد معادل ۱۵۷هزار تن و سهم منابع ثابت ۳۶درصد معادل ۸۸هزارتن از مجموع انتشار آلاینده‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه سیاهه انتشار، نخستین گام مدیریتی مبارزه با آلودگی هواست، بیان کرد: با این حال این طرح موجب کاهش آلودگی هوا نمی‌شود، بلکه تدوین برنامه مبتنی بر سیاهه انتشار، اجرای بدون اغماض برنامه و پایش مداوم اثربخشی برنامه‌ها کاهش‌دهنده آلودگی هواست.

پذیرا منابع متحرک با ۶۴درصد را دارای بیشترین سهم میزان آلایندگی در مشهد عنوان کرده و افزود: در این بین خودروهای شخصی با ۱.۳۳ درصد بیشترین سهم آلایندگی و کامیون‌ها هم به دلیل فرسودگی و هزینه بالای نوسازی ۱.۱۳درصد از کل آلایندگی شهر مشهد را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین سهم پایانه‌های زمینی، ریلی و هوایی را ۷.۲ درصد و سهم اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی را هم ۳.۱ درصد از کل سیاهه انتشارعنوان و اضافه کرد: ناوگان تاکسیرانی دارای سهم ۲.۱درصدی از کل سیاهه انتشار بوده و خودروهای وانت ۶.۶ درصد آلایندگی شهر مشهد را تشکیل می‌دهند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

انتهای پیام/

نظر شما