شناسهٔ خبر: 54849726 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سرپرست امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان:

۱۷ هزار موسسه خیریه مجوزدار در کشور فعالند/لزوم توانمندسازی نیازمندان کردستان

رستگارنسب گفت: ۱۷ هزار موسسه خیریه دارای مجوز در کشور وجود دارد که در استان کردستان نیز ۱۲۸ موسسه فعال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، فرانک رستگار نسب سرپرست امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان صبح چهارشنبه هشتم تیرماه در جمع خیرین استان کردستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: کار خیر از وظایف دینی مسلمانان است و خیرین براساس اصول اخلاقی به همنوعان کمک می‌کنند.

 

 

وی با بیان اینکه خیرین هدف مشترکی دارند و نتیجه کار آنها نتیجه‌ای سازنده‌ای برای کمک به همنوعان خواهد بود، افزود: ۱۷ هزار موسسه خیریه دارای مجوز در کشور وجود دارد که در استان نیز ۱۲۸ موسسه فعال هستند.

 

 

رستگارنسب یادآور شد: باید موسسات دارای مجوز شناسایی و در صورت عدم فعالیت جدی مجوزشان فسخ خواهد شد و در این راستا نیاز است با مراجع قضایی نیز در این زمینه هماهنگی شود.

 

 

سرپرست امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان خواستار شناسایی فعالان اجتماعی استان شد و بیان کرد: این افراد پس از شناسایی با خانه خیرین برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی همکاری کنند.

 

 

وی تصریح کرد: نیاز است راهکارهای لازم برای پیشبرد بهتر فعالیت موسسات خیریه ارائه شود.

 

 

رستگارنسب اعلام کرد: باید به سمت توانمندسازی نیازمندان و‌ کمک به مستقل شدن آنها پیش برویم و مردم را توانمند بار بیاوریم.

 

 

رضا طوسی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: وظیفه اجتماعی هر موسسه و شخصی چهار چوب خاص خود را دارد و هر کسی که به کتر خیر ورود یابد باید روزانه سعی داشته باشد که کارهای خیر را براساس چهارچوب خود پیش ببرد.

 

 

وی افزود: هیچ نهاد و موسسه خیریه‌ای برای سواستفاده شخصی قدمی بر نمیدارد و همه برای اهداف خیر فعالیت می‌کنند تا کمکی به نیازمندان و همنوعان خود داشته باشند.

 

 

طوسی تصریح کرد: از مراکز نیکوکاری انتظار می‌رود که خدمت بی‌منت به مردم ارائه شود و با اثرگذاری بالا به محرومان کمک کنیم تا کرامت، جایگاه انسانیت و شخصیت وی حفظ بماند.

 

 

وی با اشاره به اینکه منابع خیرین و نهادهایی مانند کمیته امداد برای کمک به نیازمندان کافی نیست، افزود: باید با همراهی و هم‌افزایی بین خیرین و مراکز خیریه زمینه کمک به همنوعان را فراهم آوریم.

 

 

مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۹۴ مجوز برای موسسات خیریه در استان صادر شده و نظارت و ارزیابی بر این موسسات نیز انجام می‌گیرد.

 

 

حسین رسولی اعلام کرد: سامانه ثبت کمک‌های مردمی و ثبت کمک‌های خیرین در بهزیستی فعال است و تمامی وجوه، کالا و خدمات انجام شده در این سامانه ثبت می‌شود.

 

 

وی بیان کرد: افرادی که چندبار کمک دریافت می‌کنند باید با کمک موسسات خیریه شناسایی شوند تا کمک‌ها به همه نیازمندان برسد.

 

 

مدیرکل بهزیستی استان کردستان یادآور شد: نیاز است هم‌افزایی ثبت اطلاعات انجام شود تا مستحقین شناسایی و کسانیکه خدمات چند باره از کمیته امداد و بهزیستی دریافت می‌کنند نیز شناسایی شوند.

 

 

رسولی اضافه کرد: تذاکرات لازم به موسسات غیرفعال ارائه و نتایج نیز به استانداری اعلام خواهد شد.

 

 

معاون امور داوطلبان هلال احمر استان کردستان نیز در این جلسه یادآور شد: سامانه سقا نیز برای ثبت بیمارانی که از هلال احمر خدمات می‌گیرند فعال است و بیشترین خدمات هلال احمر برای بحث درمان نیازمندانی است که به این نهاد مراجعه می‌کنند.

 



جبار رحمانی یادآور شد: معتقدم کمک‌های موسسات و نهادهای خیریه یکپارچه شود تا کمک‌های موثرتری به نیازمندان ارائه شود.

 

 

حشامی رئیس هیئت مدیره خانه خیرین کردستان هم بیان کرد: خانه خیرین کشور در سال 1383 تشکیل شد که تحت نظر بهزیستی فعالیت دارد و در کردستان نیز از سال ۹۰ فعالیت می‌کند.

 

 

وی گفت: خانه خیرین برخواسته از دل مراکز خیریه بوده که هماهنگ کننده بین موسسات خیریه و مراکز دولتی است.

 

 

حشامی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود دبیرخانه مشترکی برای صدور مجوز  موسسات خیریه در استان راه‌اندازی شود تا زمینه جذب خیرین در استان به شیوه بهتر و اعتماد بالاتر فراهم شود.

 

 

وی گفت: ۹۰ درصد موسسات خیریه شفاف فعالیت می‌کنند اما ۱۰ درصد مابقی که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند فعالیت مابقی موسسات را نیز زیر سوال خواهند برد.

 

 

امین‌الاسلام نماینده خانه خیرین استان کردستان اعلام کرد: خانه خیرین استان از موفق ترین خانه‌های خیرین کشور است که توانسته ارتباط موثری با بهزیستی داشته باشد.

 

 

وی برگزاری چهار کارگاه آموزشی در حوزه مالیات برای موسسات خیریه، تشکیل کارگروه دانش‌آموزی، بیماران و اشتغال را از فعالیت‌هایی دانست که توسط خانه خیرین استان پیگیری شده است.

پایان پیام/713

نظر شما