شناسهٔ خبر: 54849517 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

وزیر علوم: حذف کنکور امکان پذیر نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور سراسری ۱۴۰۱ امروز چهارشنبه با رشته هنر آغاز شد‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» زلفی گل در خصوص  حذف کنکور به ویژه در رشته های پرمتقاضی گفت: حذف کنکور مقدور نیست، چرا که تعداد زیادی داوطلب داریم که معدل آنها ۲۰ یا بالاست و هم اینکه متقاضی برخی رشته های پرطرفدار هم هستند.

زلفی گل گفت: برای اینکه تفکیک و مشخص شود که چه کسانی در رشته های پرطرفدار پذیرش می شوند، وقتی سوابق تحصیلی همه یکسان است راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد، پس نمی توانیم کنکور را به صورت کامل حذف کنیم.

او گفت: البته در شیوه و نحوه عملکرد کنکور می توان تغییراتی را اعمال کرد که نتیجه آن منجر به مطالعه عمیق تر مطالب درسی و جدی گرفتن مطالب دوران تحصیل خواهد شد.

به گفته وزیر علوم، نباید انتظار حذف کامل کنکور در شرایط فعلی را داشته باشیم و وزارت علوم مجری مصوبه های مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهترین نحو ممکن است.

به گفته وزیر علوم ، نظم خاصی وجود داشت، البته تاکید کردیم به گونه ای حوزه ها مدیریت شود تا داوطلبان در کمال آرامش بتوانند رقابت عامی را انجام دهند. فردا شاهد رقابت داوطلبان در رشته های ریاضی و انسانی خواهیم بود و در روز جمعه علوم تجربی و شنبه هم زبان خارجی برگزار خواهد شد.

او گفت:  تلاش کرده ایم نظم و انضباط خاصی بر رقابت علمی حاکم باشد و خانواده ها هم اطمینان داشته باشند که تمام تلاش خود را برای بهبود برگزاری کنکور بکار خواهیم گرفت.

زلفی گل درباره فرصت ۶ ماهه وزارت علوم طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی مسئولیت دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان گفت: این مسئله را جدی نگرفته ایم، در گذشته خود دانشگاه ها برای پذیرش دانشجویان دکتری کنکور برگزار می کردند. 

وزیر علوم افزود: هر کدام محاسن و معایبی دارد که مستندات آن ها موجود است و سوال مطرح شده این است که خود دانشگاه ها در مقطع دکتری کنکور برگزار می کردند و دانشجو پذیرش می کردند و اما چرا هم اکنون کنکور برگزار می شود؟ در جواب باید گفت که مستندات این موضوع در اختیار مرجع تصمیم ساز و تصمیم گیر قرار می گیرد و خود آنها تصمیم گیری خواهند کرد. 

زلفی گل بیان کرد: سوابق تحصیلی معدل آزمون نهایی که به صورت کشوری برگزار می شود، در حال حاضر تاثیر مثبت دارد، یعنی اگر رتبه کنکور کم و معدل بالایی داشته باشد رتبه کنکور ارتقا خواهد یافت. 

وزیر علوم ادامه داد: اما اگر یک داوطلب رتبه کنکور بالایی نسبت به معدل داشته باشد، رتبه کنکور داوطلب پایین نخواهد آمد و تاثیری ندارد. 

او گفت: امکان دارد فردی رتبه یک کنکور را کسب کند و معدل او پایین باشد که احتمال دارد رتبه یک او به هزار و دو هزار و چند هزار تبدیل شود، یعنی این موضوع بستگی با اختلاف معدل داوطلب با رقبا دارد و این یعنی تاثیر قطعی معدل بر کنکور.

زلفی گل ادامه داد: در حال حاضر معدل بر کنکور تاثیر مثبت دارد، اما از سال آینده تاثیر قطعی معدل بر کنکور را شاهد خواهیم بود.

او گفت: درست این است که هر کسی در هر رشته ای دوست دارد، امکان تحصیل داشته باشد، در حال حاضر به دلیل اینکه آینده شغلی و جایگاه اجتماعی و درآمد شغلی برای همه رشته ها یکسان نیست؛ بنابراین طبیعی است که داوطلبان جذب رشته های با درآمد بالا شوند. 

وزیر علوم ادامه داد: امیدواریم روزی برسد که داوطلبان بر اساس علایق و لذت و استعداد خود انتخاب رشته کنند، اگر شرایط به گونه ای باشد که داوطلبان نگران آینده شغلی نباشند آن زمان است که می توان پذیرش دانشجویان را به دانشگاه واگذار کرد‌. 

او گفت: در حال حاضر که آینده و تضمین شغلی برای همه یکسان نیست، عملا امکان حذف کنکور هم وجود نخواهد داشت. واقعیت این است که حذف کنکور عزم فرا بخشی می خواهد و شرایطی می خواهد تا شرایط شغلی را برای همه دانشجویان و همه رشته ها تضمین کنیم و سپس فرهنگ سازی کنیم و انتظار نداشته باشیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی حتما شغل دولتی داشته باشند. 

وزیر علوم بیان کرد: شغل دولتی محدود است و باید مشاغل آزاد را در شرکت های دانش بنیان با خدمات اجتماعی گسترش دهیم تا خیلی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاغل آزاد را به دولتی ترجیح دهند.

نظر شما