شناسهٔ خبر: 54849348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

با بیانیه پایانی تعجب برانگیز؛

گروه 7، شمشیر را علیه ایران از رو بست

انتظار می رود از این به بعد سازمان های دولتی و غیر دولتی در خصوص موضوعات اشاره شده در بیانیه از نقض حقوق بشر تا سلاح های هسته ای و از بازداشت اتباع دو تابعیتی و خارجی تا سرنگونی پرواز ۷۵۲ وارد فضاهای جدید اقدامی علیه ایران شوند.

صاحب‌خبر -

آسیا نوشت*: در روز پایانی نشست گروه ۷ که در آلمان برگزار شد ، سران کشورهای گروه هفت شامل آمریکا ،انگلستان‌ ،آلمان،فرانسه، کانادا ، ایتالیا و ژاپن شفاف تر و صريح تر از همیشه به موضع گیری علیه ایران پرداختند.

دامنه موضع گیری های گروه هفت علیه ایران در بیانیه پایانی این گروه تعجب برانگیز است و از بیانیه‌های عادی فراتر رفته است.

در بیانیه پایانی گروه هفت به تداوم نقض حقوق بشر در ایران ، دستگیری و بازداشت خودسرانه اتباع ایرانی ، دو تابعیتی و خارجی ، افزایش مجازات اعدام فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه، انجام تعهد ایران به حل و فصل مشکلات با آژانس ، تعهد غرب به نداشتن سلاح هسته‌ای توسط ایران ، توقف تمام فعالیت های موشکی بالستیک ایران و موضوعات اشاعه هسته ای قطعنامه ۲۲۳۱ و حمایت از تلاش ها برای مسئول کردن ایران در سرنگون کردن پرواز۷۵۲ اشاره شده است.

در واقع سران گروه ۷ تمامی مسائل موجود با ایران را در بیانیه خود به صراحت آورده‌اند و در مواجهه با ایران از تردید و محافظه کاری خارج و شمشیر را از رو بسته اند.

موضوعات اشاره شده بیانیه سران گروه هفت ، نه تنها جهت گیری‌های آتی گروه ۷ علیه ایران را مشخص می کند بلکه در واقع چراغ راهنمایی برای مواجهه آشکارتر نهادها های مرتبط با این گروه ، سازمانهای بین المللی دولتی و غیردولتی و همچنین نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل است.

بنابراین انتظار می رود از این به بعد سازمان های دولتی و غیر دولتی در خصوص موضوعات اشاره شده در بیانیه از نقض حقوق بشر تا سلاح های هسته ای و از بازداشت اتباع دو تابعیتی و خارجی تا سرنگونی پرواز ۷۵۲ وارد فضاهای جدید اقدامی علیه ایران شوند.

باید گفت که مجموعه غرب در مواجهه با ایران دو راه متفاوت ولی با مقصد یکسان را طی می کند:

اول تشویق ایران به همکاری و دوم بستر سازی برای تحدید ایران . اولی به سان هویج و دومی به سان چماق.

* دکتر سید علی طباطبایی

نظر شما