شناسهٔ خبر: 54849332 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

به مناسبت هفتم تیرماه سالروز شهادت دکتر بهشتی و شهید دیارمان رحمن استکی ؛

آیین گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۷ تیر با حضور جمعی از مسوولان ، مدیر روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مردم چهارمحال و بختیاری دوشنبه و سه شنبه شب در مسجد جامع شهرکرد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری فیروز صفوی مسئول روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  گفت :حمیدرضا مقدم‌فر شامگاه سه‌شنبه(7 تیر1401) در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر که با حضور جمعی از مردم و مسوولان چهارمحال و بختیاری در مسجد جامع شهرکرد برگزار شد، افزود: پدیده نفوذ، حربه‌ای است که نظام سلطه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از آن برای مقابله با انقلاب اسلامی استفاده کرده است و امروز عرصه این نفوذ بسیار سخت‌تر، متنوع‌تر و پیچیده‌تر شده است به طوری که امکان شناخت آن را نیز با دشواری مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ناشناختگی و پرده‌پوشی جنبه ذاتی پدیده نفوذ است، تصریح کرد: در شرایط کنونی این ناشناختگی و پرده بسیار ضخیم‌تر و قوی‌تر شده است و دیگر در بعد فیزیکی و شکل‌دهی حوادثی چون هفتم تیر و هشتم شهریور و شهادت نیروهای انقلابی محدود نمی‌شود.

مقدم‌فر از جنبه فکری و نرم‌افزاری به عنوان بُعد دیگری از پدیده نفوذ نام برد و اظهار داشت: در این بعد از نفوذ، انواع نفوذ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز نهفته شده است که پیچیدگی و لایه لایه شدن این بعد از نفوذ و سخت‌تر شدن شناخت آن، لزوم دقت و مراقبت را نیز افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جنبه نرم‌افزاری و شناختی پدیده نفوذ بسیار مهم‌تر از جنبه فیزیکی آن است و دشمن در شرایط کنونی بنا به گفته مقام معظم رهبری با انواع جنگ‌های ترکیبی همچون جنگ نیابتی، اقتصادی و سایبری به میدان آمده است، گفت: اگر جنبه نفوذ شناختی، ادراکی، رسانه و روانی وجود نداشته باشد به واقع هیچ‌یک از انواع جنگ‌ها نیز محقق نخواهد شد و این جنبه از نفوذ، نقش مکمل را برای شکل‌گیری دیگر جنگ‌ها، ایفا می‌کند.

مقدم‌فر به توطئه دشمن برای در دست گرفتن قدرت ادراک و فهم مردم اشاره کرد و افزود: دشمن در بُعد نرم‌افزاری نفوذ به دنبال آن است تا با استفاده از شایعات و دروغ‌پراکنی‌ها، هر رویداد و مساله‌ مرتبط با کشور همچون خروج قطار از ریل و یا ریزش ساختمان را به یک موضوع بسیار بزرگ تبدیل کرده و با بهانه قرار دادن آن‌، مسوولان و نظام را مقصر جلوه دهد و در این راه با سرمایه‌گذاری بالا و با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای، تلویزیونی، سایت‌های اینترنتی و کانال‌های خبری، نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرد.

وی نقطه کانونی و کلیدی در این بعد از جنگ روانی و شناختی را، جامعه نخبگانی و خواص دانست و تصریح کرد: اگر روزی دشمن با این تصور که با ترور ۷۲ نفر از بزرگان انقلاب، کار نظام را یکسره خواهد کرد، امروز نیز با تصور غلط دیگری بر این باور است که سبک زندگی جامعه را تغییر دهد و در کنار فشار اقتصادی و تحریم‌های سنگین و همراه با جنگ‌های سایبری، نوعی دشمن هراسی و ترس از خود را به میان مردم بیاورد.

مقدم‌فر ادامه داد:  امروز تکیه دولت و حاکمیت به ظرفیت‌های داخلی است و طرف‌های مذاکره‌کننده ملتمسانه می‌خواهند که ایران به مذاکرات بازگردد، امروز دولت‌مردان با اقتدار در مذاکرات شرکت می‌کنند و دیگر دشمن بزرگ نیست.

وی هدف دوم دشمن در بعد فتنه نرم‌افزاری و شناختی را، قطع کردن امید مردم و ایجاد یاس بیان و تصریح کرد: انواع جنگ‌هایی که تاکنون به وجود آمده است، همگی برای تحقق این موضوع است تا مردم از حل مشکلات ناامید شوند.

مقدم‌فر با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار اخیر رییس و مسوولان قوه قضاییه با ایشان گفت: مقام معظم رهبری در این سخنرانی، سختی‌های دهه ۶۰ و حزن و اندوه مردم، جنگ فیزیکی و ترورهای منافقین را یادآور شدند، شرایطی که وضعیت سیاسی کشور آشفته بود، شرایط دفاعی به هم ریخته و ناامیدکننده و اوضاع اقتصادی متلاشی بود، اما مردم در این شرایط سخت ایستادند و خداوند به پاس این ایستادگی و مقاومت، در اندک زمانی درهای نصرت و پیروزی را بر آن‌ها گشود.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط امروز سخت‌تر شرایط دهه ۶۰ نیست و لازم است همچنان ایستادگی کرد و مقابل دشمن ایستاد، ادامه داد: دولت انقلابی، حرکتی اساسی را آغاز کرده است، دولتی که وارث شرایط خاصی چون تورم ۶۰ درصدی دوران قبل است اما امروز خداوند راه‌ها را به روی دولت و مردم گشوده و تحریم‌ها یکی پس از دیگری در حال بی‌اثر شدن است.

مقدم‌فر به خروج ذلت‌بار آمریکایی‌ها از افغانستان، تخلیه آرام و بی‌صدای عراق و رویارویی با مقاومت ۶ ساله یمن اشاره و تصریح کرد: استکبار، داعش را ایجاد کرد تا قدرت منطقه را در دست بگیرد اما حضور مقتدرانه حاج قاسم موجب شد تا بساط آن‌ها برچیده شود و اسرائیلی که می‌خواست در منطقه قدرت‌نمایی کند امروز به پشت دیوارهای خود عقب نشسته است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی می‌داند که در جنگ سایبری علیه ایران، عقب است و شهرها و مناطق مختلف آنان روی آتش خوابیده است، یادآور شد: امروز دست برتر از آن جبهه مقاومت و نظام جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: امروز دیگر دشمن بزرگ نیست و در سراشیبی سقوط قرار دارد ولی آنچه باید در داخل نگران آن باشیم آن است که دشمن همچنان می‌کوشد تا در جنگ شناختی، خود را بزرگ جلوه دهد و با نا امید کردن مردم، آن‌ها را مقابل نظام قرار دهد اما مردم ایستاده‌اند و به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه این ملت سکوت نمی‌کند و پای دین و امام زمان و انقلاب خود ایستاده است، گفت: با این حال باید مراقب بود و اجازه نداد شایعات بر ما و مردم احاطه کند، امروز شرایط سیاسی کشور در شرایط عالی و خوبی قرار دارد، سران سه قوه متحد و همه به دنبال حل مشکلات هستند، مسوولان سالم و معتقدی که به خدمتگزار مردم هستند.

وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی نیز تاکید و تصریح کرد: اگر مردم از اقدامات و کارهای انجام‌شده مطلع نشوند، دشمن وارد می‌شود و بستر دروغ ، شایعه و تهمت را ایجاد می‌کند که باید مراقب بود.

شهید بهشتی از استوانه‌های نظام جمهوری اسلامی است

مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به درخشش شهید بهشتی در بین شهدای انقلاب اشاره کرد و گفت: شخصیت ممتاز ایشان و نوع شهادت وی موجب شد تا مقام معظم رهبری نیز درباره این شهید بزرگوار بفرمایند که ایشان یک انسان فوق‌العاده و ممتاز بودند.

وی افزود: شهید بهشتی از ابتدای انقلاب همواره به فکر کادر سازی، سازمان‌دهی و ایجاد نگاه راهبردی بود و دوگانه‌ای که این شهید در آغازین سال‌های انقلاب درباره انواع تفکرهای شکل گرفته در جریان انقلاب مطرح کردند مبنی بر آنکه عده‌ای اسلام فقاهتی را قبول دارند و عده‌ای دیگر آن را نمی‌پذیرند، همچنان پس از ۴۰ سال در مراحل و قطعات مختلف تاریخ انقلاب دیده می‌شود.

مقدم‌فر یادآور شد: شهید بهشتی به عنوان موسس حزب جمهوری هیچ‌گاه به این حزب به عنوان یک کار تشکیلاتی که به دنبال دست یافتن به قدرت باشد، نگاه نکرد و حزب را معبد دانست، حزب جمهوری در نگاه وی، محلی برای کمک به مردم در انتخاب صحیح و برای کادر سازی و تربیت نیرو قلمداد می‌شد.

وی با اشاره به بیان امام راحل (ره) درباره شهید بهشتی و مظلومیت وی که موجب شد، شهادتش در برابر این خصوصیتش کوچک دانسته شود، نیز اشاره کرد و یادآور شد: شهادت وی و ۷۲ نفر از یارانش نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به شمار می‌رود و بسیاری از افراد بعد از شهادت شهید بهشتی متوجه دروغ‌ها و تهمت‌های دشمن شدند.

مقدم‌فر از شهید بهشتی به عنوان یکی از استوانه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: این شهید بزرگوار همچنان به خوبی در جامعه شناخته نشده است.

وی همچنین شهید رحمان استکی را افتخار چهارمحال و بختیاری و شهر شهرکرد خواند و ادامه داد: اگر امروز امثال شهید استکی ها در نظام وجود داشتند بسیاری از خلاها پر می‌شد، اگرچه در روزهای شهادت این شهدا در مقابل دشمن رجزخوانی می‌شد که کشور از چنین ظرفیت‌هایی خالی نخواهد شد اما بدون شک، شهادت شهید بهشتی و امثال استکی ها خلاهایی را در کشور ایجاد کرد.

یکی از استادان حوزه و دانشگاه در مراسم دوشنبه شب 6تیر نیز  در  بخشی از سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآنی بنا گذاشته شده و تبیین‌کننده مکتب جهاد و شهادت است به تشریح انواع کمال از منظر قرآن پرداخت و گفت: خداوند متعال همه انسان‌ها را با فطرت کمال طلب خلق کرده و مسیر کمال را نیز برای انسان روشن ساخته است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، کمال را به ۲ نوع کمال واقعی و کمال مجازی تقسیم و تصریح کرد: پروردگار عالم ۱۲۴ هزار پیغمبر خود را به میان مردم فرستاد تا کمال حقیقی را به آنان بشناساند چرا که در صورت شناخت این نوع کمال و بندگی خداوند، انسان به مرتبه خلیفةالله خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه خداوند راه‌یافتگان در مسیر کمال حقیقی را یاری داده و راه را بر آنان آسان می‌نماید، ادامه داد: از زمانی که امام خمینی‌(ره) یک نفره، جریان انقلاب را آغاز کرد تاکنون بیش از ۷۷ سال می‌گذرد و کسی باور نداشت آن اطلاعیه سیاسی امام راحل در دهه ۲۰ و انقلابی که ایجاد کرد روزی خواب را از چشمان ابرقدرت‌های جهان بگیرد.

این استاد اخلاق یادآور شد: امام خمینی (ره)، انقلاب، شهدا و مقام معظم رهبری یک رهنمود مهم از قرآن کریم را برای همگان بیان کرده و مردم را به آن فرا می‌خوانند و آن این است که تکلیف خداوند بجا آورده شود.

ماندگاری، تکلیف خداوند را هدایت مردم و تکلیف مردم را شکر این هدایت خواند و گفت: گروهی از مردم که توانستند این شکر هدایت را بجا آورده و رستگار شوند، شهدا هستند.

وی با اشاره به اینکه پیام شهدا برای رسیدن مردم به کمال، حرکت در مسیر هدایت الهی است، افزود: مردم ایران در دوران طاغوت، حرکت و جنبش خود را آغاز کردند و خداوند برکتی چون انقلاب را اعطا کرد و از طرفی دیگر نیز هیچ انقلابی همچون انقلاب جمهوری اسلامی با سرعت به پیروزی نرسید چرا که مردم به خوبی در وادی حرکت و پیروی از امام خمینی (ره) به میدان آمدند و از هیچ کمکی فروگذاری نکردند.

این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: امثال شهید بهشتی و ۷۲ شهید هفتم تیر می‌توانستند فارغ از دغدغه‌ها و مشکلات، جریان عادی زندگی خود را ادامه دهند اما رسالت را در سربازی ولایت دیدند و از آنجایی که پس از واقعه هفتم تیر، بساط منافقین در کشور برچیده شد، امام خمینی (ره) از این واقعه هفتم با عنوان انقلاب سوم یاد کردند.

ماندگاری به ترفندها و توطئه‌های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: منافقین بیش از ۱۷ هزار نفر از فرزندان ایران را به شهادت رساندند و پس از آن نیز دشمن با حمایت تمام‌قد از صدام، جنگی نابرابر را پیش آورد اما انقلاب همچنان ایستاده  و مبارزه کرد و امروز هم دشمن پس از جنگ سیاسی، نظامی و فرهنگی به جنگ اقتصادی امید بسته است اما شهدا از همه مردم می‌خواهند که در این نبرد نیز با تمام توان ایستادگی کنند و کم نگذارند.

وی یادآور شد: بدون شک برای پروردگار آسان است که به ملت ایران پیروزی در این جنگ اقتصادی را نیز اعطا کند اما لازمه آن حرکت و ادای شکر هدایت است.

شایان ذکر است ، حادثه بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیر ۱۳۶۰ منجر به شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ نفر از اعضای این حزب شد. رحمان استکی نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این واقعه به خیل شهدا پیوست.

نظر شما