شناسهٔ خبر: 54847451 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

حضور غیر قانونی دو عضو کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال

خبرگزاری ایلنا

دو عضو کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال که وظیفه تایید صلاحیت نامزد‌ها را بر عهده دارند به دلیل تعارض منافع و چند شغله بودن حضورشان در این سمت غیر قانونی است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال برای انتخابات 8 شهریور، کار خود را به طور رسمی شروع کرده و جلسه‌ای هم با کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال برگزار کرده که نتیجه‌اش تعیین تاریخ ثبت‌نام نامزدها و برگزاری انتخابات برای ریاست، نایب رئیس اول و دوم و نماینده مدیران عامل در هیأت رئیسه بوده است.

در فاصله دو ماه مانده تا برگزاری انتخابات و در شرایطی که تا چند روز دیگر ثبت‌نام نامزدها شروع می‌شود و کمیته انتخابات وظیفه ثبت‌نام‌ها و تأیید صلاحیت کاندیداها را برعهده دارد، یک ابهام بزرگ درباره اعضای کمیته انتخابات، قانونی بودن فعالیت این اعضا را با علامت سؤال بزرگی همراه کرده است چرا که صلاحیت برخی اعضای کمیته انتخابات براساس مقررات فیفا و اساسنامه فدراسیون فوتبال زیر سؤال است.

مهم‌ترین آنها هم مهدی گردانی، عضو کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال است که حضورش در کمیته مستقل انتخابات با توجه به شاغل بودنش در سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، اتفاق عجیبی است که تاکنون هیچ یک از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون هم واکنشی به آن نشان نداده است!

گردانی در سازمان لیگ، مسئول امور توسعه فوتبال است و از حیدر بهاروند ابلاغیه دارد اما همزمان در کمیته انتخابات هم فعالیت می‌کند و این موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد. بخصوص که شنیده‌ها از احتمال کاندیداتوری شخص بهاروند هم خبر می‌دهد. بهاروند در انتخابات قبل رد صلاحیت شده و حالا یک رأی هم در کمیته بدوی برای تأیید صلاحیتش یک رأی است و همه اینها به ابهاماتی که می‌تواند حضور یک کارمند سازمان لیگ در کمیته انتخابات داشته باشد، دامن می‌زند.

او علاوه بر شغلی که در سازمان لیگ دارد، مدیر آکادمی فوتبال هم هست و پست‌هایش از هر نظر با عضویتش در کمیته انتخابات تضاد منافع ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه مصوبات این کمیته باید به امضای اعضای هیأت رئیسه هم برسد، عجیب است که هیچ یک از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون هم به این موضوع اشاره‌ای نداشته‌اند و بدون شک در صورت مشخص شدن این موارد، اعضای هیأت رئیسه نمی‌توانند بگویند از آن بی‌اطلاع بودند.

بین اعضای کمیته انتخابات البته علیرضا شاه‌کرمی هم عضو دیگری است که گفته می‌شود به‌دلیل داشتن سمت مدیرکلی در اداره دولتی نمی‌تواند در کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال فعالیت کند. شاه‌کرمی مدیرکل امور مجلس وزارت نفت است و بنا به قانون مصوب که فعالیت منصب‌هایی در سطح مدیرکل اداره‌های دولتی را در اداره‌های غیردولتی ممنوع می‌کرد، گفته می‌شود شاه‌کرمی هم مثل کردانی نمی‌تواند عضویت کمیته انتخابات را داشته باشد اما این موضوع به اندازه تعارض منافعی که حضور کردانی در کمیته انتخابات دارد، تأیید شده نیست.

هرچند پیش از این عده‌ای به همین دلیل از نامزدی کیومرث هاشمی در انتخابات قبل ایراد می‌گرفتند و در نهایت حکم مدیرکلی او در وزارت به مشاور تغییر کرد تا توانست نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شود. با این حال عده‌ای دیگر از آشنایان به قوانین فوتبال معتقدند حضور شاه‌کرمی در کمیته انتخابات مشمول این قانون نمی‌شود. هرچند که دوستی او با کامرانی‌فر، بهاروند و طالقانی، به خودی خود او را هم مثل کردانی در گروه حامیان بهاروند و گزینه‌های مورد تأیید او قرار می‌دهد.

با توجه به حساسیتی که انتخابات پیش رو دارد، آیا کسی به شرایط کمیته انتخاباتی که فیفا تأکید دارد که باید به‌صورت کاملاً مستقل فعالیت کند، نظارت دارد؟

کمیته بدوی انتخابات

علی فلاحتی رئیس، مهدی گردانی معاون، غلامرضا شاه کرمی عضو، حبیب‌الله حبیبی عضو علی البدل، تقی سیاری عضو علی البدل

کمیته استیناف انتخابات

روزبه وثوق احمدی رئیس، مهدی پیروز رام معاون، احمد مؤمن عضو، حسین تقی‌پور عضو علی البدل، فریدون صادقی عضو علی البدل

نظر شما