شناسهٔ خبر: 54847407 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توصیه به تغییر ترکیب واکسن کرونا در آمریکا برای مقابله با سویه اُمیکرون در ابتدای پاییز

هیات مستقل کارشناسان «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) روز سه‌شنبه با اکثریت ۱۹ به ۲ رای به توصیه به استفاده از واکسن‌های جدید کرونا برای هدف قرار دادن سویه اُمیکرون در ابتدای فصل پاییز رای داد که انتظار می‌رود موج جدید عفونت‌ها رخ دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌بی‌سی این برای نخستین بار است که این هیات به شرکت‌های واکسن‌سازی پیشنهاد کرده است ترکیب واکسن‌هایشان را برای هدف قرار دادن یک سویه متفاوت تغییر دهند. انتظار می‌رود FDA توصیه این کمیته را بپذیرد و این تغییر واکسن را تایید کند. اما این هیات توصیه‌ای درباره اینکه کدام زیرسویه کرونای اُمیکرون باید هدف قرار گیرد نکرده است.

هر چهار شرکت‌های فایزر، مدرنا، نواواکس و جانسون اند جانسون که واکسن‌های کرونایشان در آمریکا تایید شده است، این واکسن را بر اساس سویه اصلی کووید ظهوریافته در شهر ووهان چین ساخته‌اند.

اما ویروس کرونا به سرعت در طول دوره پاندمی تحول یافته است و واکسن‌ها اثربخشی کمتری در محافظت از آن در برابر عفونت و بیماری‌های خفیف پیدا کرده‌اند، گرچه اآنها هنوز عمما در حفاظت در برابر بیماری شدید موثر هستند.

این واکسن‌ها پروتئین‌های شاخکی یا اسپایک‌ها در سطح ویروس را هدف قرار می‌دهند که ویروس از آن برای تهاجم به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. اما  با جهش‌های بیشتر ویروس‌ها و دور شدن پروتئین‌های شاخکی از شکل اولیه‌شان، این واکسن‌ها در بازشناسی و حمله به آنها دچار مشکل می‌شوند. سویه اُمیکرون یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های این تغییر است که در آن بیش از ۳۰ جهش رخ داده است. همین خصوصیت یکی از دلایل اصلی این است که اُمیکرون باعث چنین موجی از عفونت‌ها حتی در میان افراد کاملا واکسینه شد.

ویروس کرونا آنقدر به سرعت تحول یافته است که شرکت‌های واکسن‌سازی در دنبال کردن آن دچار مشکل شده‌اند، فایزر و مدرنا واکسن‌های اُمیکرون‌شان را بر اساس سویه اصلی آن یعنی BA.1 ساخته‌اند. اما BA.1 دیگر آمریکا در حال گردش نیست. زیرسویه واگیرتر BA.2 از بهار امسال جایگزین آن شد. زیرسویه‌های ‌BA.4 و BA.5‍ اکنون به سرعت دارند در آمریکا مستقر شده‌اند و در مسیر غالب شدن هستند.

فایزر و مدرنا داده‌هایی بر اساس بررسی‌های کوچک در چند صد نفر را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد واکسن‌های اُمیکرون آنها به طور قابل‌توجهی پاسخ ایمنی در برابر زیرسویه ‌BA.1 اُمیکرون بالا می‌برند.

با این حال، این واکسن‌ها در همان حد در مقابل زیرسویه‌های BA.4  وBA.5 موثر نیستند، گرچه پاسخ ایمنی هنوز قوی است. از طرف دیگر هنوز داده‌هایی درباره تاثیربخشی این واکسن‌های روزآمدهشده در جهان واقعی در دست نیست. هر چند که معمولا قدرت پاسخ ایمنی به عنوان شاخصی از میزان  حفاظت واکسن درباره بیماری‌ها در نظر گرفته می‌شد.

نظر شما