شناسهٔ خبر: 54846926 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

کاربرد دستکش ایمنی جوشکاری

وجود کارها و فعالیت های متنوع در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک سبب شده تا افراد شاغل در آن حوزه ملزم به رعایت یک سری نکات محافظتی شوند که موجب ارتقاء ایمنی افراد می گردد.

صاحب‌خبر -

دستکش محافظتی بخشی از لوازم جانبی ایمنی است که در بسیاری از مشاغل و صنایع استفاده می شود. این امر کاملا ضروری است که برای هر کاری باید از دستکش ایمنی مخصوص آن کار استفاده کنیم.

به عنوان مثال در صنایع شیمیایی و یا در صنایعی که بخشی از کار شامل برش قطعات بوده ، استفاده از دستکش محافظ بسیار مهم و ضروری است.

در صنعت جوشکاری که افراد مجبورند ساعت ها مشغول فعالیت شوند، استفاده از دستکش بسیار مهم است.

وقتی افراد از دستکش محافظ استفاده می کنند، می توانند به سادگی از صدمات و بیماری های پوستی جلوگیری کنند.

حرفه جوشکاری دستکش های مخصوص به خود را دارد و انواع مختلفی از دستکش جوشکاری در بازار موجود است که جوشکاران می توانند برای فعالیت های خود تهیه کنند.

دستکش های جوشکاری چیست؟

دستکش جوشکاری جزو تجهیزات محافظ شخصی است که از دست و انگشتان جوشکار در برابر صدمات جوشکاری محافظت می کند. علاوه بر این دستکش وظیفه محافظت از فرد در برابر شوک الکتریکی، حرارت شدید و همچنین اشعه ماوراء بنفش را بر عهده دارد. این دستکش ها در برابر سایش نیز مقاوم می باشند. با توجه به نوع فرآیند جوشکاری ، انتخاب و استفاده از دستکش نسوز جوشکاری متفاوت است.

 

  • چرا به دستکش جوشکاری نیاز دارید؟

 خطرات بالقوه ای در صنعت جوشکاری وجود دارد مانند برق گرفتگی و سوختگی های پوستی ، که می توانند موجب صدمات و عوارض بسیار بدی برای فرد شوند . بنابراین جوشکاران باید بصورت کامل از دست هایشان  محافظت کنند. از جمله خطراتی که یک جوشکار با آن مواجه است می توان به افتادن جرقه و  فلز داغ روی دست و لباس، براده های آهن داغ ، گرد و غبار، آلودگی، گریس و مواد شیمیایی اشاره کرد. به همین دلیل استفاده از دستکش ایمنی جوشکاری در حین فعالیت جوشکاری بسیار حائز اهمیت است و استفاده از آنها باید جدی گرفته شود.

ویژگی های دستکش مخصوص جوشکاری

الزامات خاص برای انواع دستکش های محافظ وجود دارد و دستکش مخصوص جوشکاری نیز بسته به فرآیند جوشکاری دارای الزامات و ویژگی های خاص خود است. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های دستکش می پردازیم.

  •  قابلیت مقاومت در برابر رطوبت را دارد.
  •  می تواند هنگام بارندگی و در حین انجام فعالیت دست های شما را خشک نگه دارند.
  • باید انعطاف پذیر باشد تا در حین کار مشکلی ایجاد نگردد.
  • از مواد با کیفیت ساخته شده باشد.
  •  کاملا با سایز دستان شما سازگار باشد.
  •  دارای استحکام و پایداری مناسب
  •  طول عمر و ماندگاری بالا
  • راحتی حرکت دستان شما را برای انجام کار مهیا کند.
  • محافظ دست برای جوشکاری در سه مدل ساق بلند، کوتاه و متوسط ​​می باشد که در سایزهای 30 ، 35 ، 40 سانتی متر وجود دارد.
  •  از چرم ساخته شده و دارای ضخامت 1 تا 1.5 میلی متر می باشد.
  •  عایق حرارتی باشد.

انواع دستکش جوشکاری

انتخاب جنس دستکش های جوشکاری و نوع مواد بکار رفته در تولید یک جفت دستکش مناسب حرفه ی جوشکاری کاملا با  فعالیت مورد نظر مرتبط می باشد. بنابراین می توانیم برای این نوع دستکش 3 دسته بندی را مشخص نماییم .  این دسته بندی شامل دستکش حفاظتی /  دستکش راحتی / دستکش با دوام می شود . هر نوع  از این دسته بندی ها برای جوشکاری خاصی استفاده می شود، اما همچنان می توان از تمام انواع دستکش های جوشکاری در طیف گسترده ای از شیوه های مختلف جوشکاری استفاده کرد. مواد اصلی دستکش چرمی از پوست حیوانات مختلف مانند گاو، آهو، گاومیش، بز و خوک تهیه می شود. در این میان ممکن است با دستکش های روبه رو شوید که راحتی بالایی دارد اما از دوام کمتری برخودار هستند.

دستکش های جوش TIG: این نوع دستکش ها از پوست گاو، پوست بز و خوک ساخته شده اند و برای محافظت از انگشتان دست در برابر آسیب ساخته شده اند.

دستکش های جوش MIG: این دستکش ها معمولاً از پوست خوک، گاو و پوست آهو ساخته می شوند و هدف آنها ایجاد محافظت کامل و حداکثری است.

دستکش جوشکاری استیک: این نوع دستکش به طور کلی بادوام ترین نوع دستکش جوشکاری است که از پوست حیواناتی مانند گاو و گوزن ساخته می شود.

مشخصات مواد دستکش

دستکش های چرمی پوست بز: از ویژگی های این نوع دستکش ها راحتی، سبکی و انعطاف پذیری بالای آن است، علاوه بر این دارای خاصیت ضد آب  بوده و مقاوم در برابر روغن هستند.

  • دستکش های پوست گوزن: این نوع دستکش جوشکاری در برابر حرارت مقاوم است، و به دلیل انعطاف و راحتی بسیار موجب افزایش سرعت کار جوشکاران می شود.
  • دستکش های پوست خوک: پوست خوک به دلیل اینکه برای کار در محیط های مرطوب و وغنی بسیار مناسب است، یکی از پرکاربردترین انواع دستکش های جوشکاری می باشد.

دستکش های پوست گاوی یا چرم: دستکش های تولید شده از پوست گاو در برابر حرارت و شعله مقاومت بالایی دارند. چرم گاوی از نظر دوام و راحتی کاملا تضمین شده است و جزء انتخاب های بسیاری از جوشکاران می باشد.

  • دستکش پوست گوزن: دستکش ساخته شده از پوست گوزن بسیار نرم و ظریف است که می تواند مقاومت زیادی در برابر حرارت بالا و مواد مذاب ارائه دهد.

مهمترین فاکتور در انتخاب دستکش

همانطور که می دانید فرآیندهای جوشکاری شبیه به هم نیست، بنابراین دستکش های مورد استفاده در این فرآیندها نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال، در مورد جوشکاری گاز بی اثر MIG که از برق برای اتصال استفاده می شود، جوشکاران از دستکش های چرم گاوی استفاده می کنند. این چرم بسیار بادوام است و مقاومت بسیار بالایی در برابر پاشش مضر، جرقه و حرارت ناشی از برق دارد.

بنابراین  در زمان انتخاب یک جفت دستکش جوشکاری باید به نوع فعالیت جوشکاری که انجام می دهید دقت داشته باشید. زیرا رعایت این نکته برای برخی از فعالیتهای جوشکاری که گرمای زیادی مصرف می کنند باید دستکشی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشد.  همچنین برای فعالیت های جوشکاری که باید بسیار مرتب و ظریف انجام شود باید دستکشی را انتخاب کنید که در حین کار راحتی زیادی برای شما ایجاد کند و شما با آزادی عمل در حرکت دستانتان بهره وری مناسبی داشته باشید.

مشخصات فنی دستکش

دستکش های جوشکاری پس از مدتی که از استفاده آنها می گذرد، در دماهای بالا  دچار خشکی می شوند. به طور معمول شایع ترین نقطه ای که دستکش دچار خشکی و شکستن می شود در امتداد قسمت انگشت شصت دست صورت می گیرد.  به همین دلیل در ناحیه متاکارپ (در امتداد انگشت اشاره) هنگام ساخت دستکش از دو لایه چرم استفاده می شود.

  • درزهایی که روی دستکش طراحی شده است باعث افزایش طول عمر دستکش و افزایش انعطاف پذیری آن می شود.

برای افزایش طول عمر و محافظت از دستکش هامی توانید از اسپری هایی که از سوختن چرم جلوگیری می کنند استفاده کنید که به عنوان یک عایق در برابر حرارت و سوختن از دستکش شما محافظت می کند.

در این نوع دستکش برای محافظت بهتر از دست در برابر ورود باکتری ها، از یک لایه آستر از جنس پشم، فوم یا فویل استفاده می‌شود.

  • دستکش کار جوشکاری در برابر رطوبت و گرد و غبار بسیار مقاوم است.

جوشکاری در اعماق آب یکی از پیشرفته ترین نوع جوشکاری در جهان به شمار می رود و جوشکاران زیر آب از تجهیزات اسکوبای استاندارد و همچنین دستکش های مخصوص برای جوشکاری زیر آب استفاده می کنند، استفاده از این تجهیزات در قدم اول برای جلوگیری از برق گرفتگی است.

استاندارد EN 12477

 استاندارد EN 12477 راهی برای ارزیابی و رتبه بندی دستکش های چرمی جوشکاری است و ترکیبی از قوانین استاندارد EN388 برای خطرات فیزیکی و استاندارد EN407 برای خطرات حرارتی مانند پاشش فلز مذاب و گرمای تابشی می باشد. این استاندارد علاوه بر این توضیح می دهد که چگونه این دستکش ها برای محافظت از دست ها و مچ ها در هنگام جوشکاری و شرایط کاری مشابه طراحی شده اند. ارزیابی دستکش ها بر اساس طراحی و هدف به دو دسته تقسیم می شود.

نوع A: دستکش هایی که محافظت بهتری در برابر گرما ارائه می دهند اما انعطاف پذیری کمتر و خاصیت لمس مناسبی ندارند.

نوع B: به دستکش هایی گفته می شود که محافظت در برابر حرارت کمتری دارند اما انعطاف پذیری و راحتی بیشتری دارند.

نتیجه

اکنون که اطلاعاتی در مورد دستکش جوشکاری دارید، دیگر نباید عملیات جوشکاری را بدون تجهیزات حفاظتی انجام دهید. همه ما می دانیم که از این تجهیزات برای اطمینان از ایمنی خود استفاده می شود و عدم استفاده از آنها نوعی بی احتیاطی است.

دستکش های جوشکاری با کیفیت

استفاده از دستکش با کیفیت در هنگام جوشکاری دارای اهمیت فراوانی است. بنابراین باید از دستکش هایی استفاده کرد که در آنها موارد زیر رعایت شود:

 

  • برای افزایش سرعت و ایمنی جوشکارها باید بهترین دستکش با بالاترین کیفیت را خریداری کرد. استفاده از دستکش مناسب باعث افزایش راندمان کار و کاهش زمان تلف شده خواهد شد.
  • استفاده از دستکش باید به سهولت در اختیار کاربران قرار گیرد و سایز آن متناسب با اندازه دست افراد باشد.
  • دستکش باید در برابر حرارت مقاوم باشند.
  • امکان ایجاد شوک الکتریکی که از تجهیزات جوشکاری  به جوشکار وارد می شود وجود دارد بنابراین جوشکاران باید توسط مناطق ایزوله تابش محافظت شوند.
  • دستکش های استفاده شده باید قسمت زیادی از دست را بپوشانند تا خطر سوختگی کاهش یابد.

در کارگاه های صنعتی، دستهای جوشکاران در معرض جرقه و فلزات مذاب قرار می گیرد. به همین دلیل، مهم ترین آسیبی که جوشکاران را تهدید می کند، سوختگی پوست است. اگر فرد در حین جوشکاری به نکات ایمنی توجه نکند و پوشش مناسبی مانند دستکش ایمنی جوشکاری نداشته باشد چه؟ خطر سوختگی جدی وجود دارد. همچنین امکان تماس کنتاکت های الکتریکی با جریان های بسیار زیاد در پریزهای برق وجود دارد، به همین دلیل است که دستکش مناسب جوشکاری نیز باید در برابر جریان الکتریکی عایق باشد.

علاوه بر استفاده از دستکش ایمنی، باید توجه داشت که سایر قسمت های بدن نیز مانند صورت و چشم ها با پوشش و محافظت کافی در برابر خطرات جوشکاری محافظت شوند. در واقع، بیشتر سوانحی که حین جوشکاری ایجاد می شود، مربوط به آسیب های دست و صورت است.

نظر شما