شناسهٔ خبر: 54846915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

افشای شنود تلفنی گسترده در ونزوئلا

شرکت مخابراتی اسپانیایی تلفونیکا شنود گسترده مکالمات تلفنی در ونزوئلا را افشا کرد. به گفته این شرکت، در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۹۰۰ هزار شنود تلفن در ونزوئلا انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مدافعان حقوق بشر در ونزوئلا این شنود گسترده را محکوم کردند.

آندرس آزپودوا، مدیر یک سازمان غیردولتی در ونزوئلا که با انسداد و محدودیت های اینترنت مبارزه می کند گفت این یک سوء استفاده سیستماتیک از شنود ارتباطات است.

وی معتقد است این شاهدی بر "یک برنامه نظارتی گسترده از طریق شنود ارتباطات و ضبط داده ها و "نقض گسترده حقوق بشر" و  نشان دهنده سناریوی "اقتدارگرا" است.

بنابر اعلام شرکت اسپانیایی تلفونیکا که از سال ۲۰۰۵ در ونزوئلا حضور دارد، "شنودهای قانونی" خطوط تلفن و دسترسی به اینترنت این شرکت از ۳۸۰هزار مورد در سال ۲۰۱۶ به ۸۶۱ هزار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته بود.

براساس این گزارش، درخواست های شنود از سوی سرویس امنیتی و به "درخواست مدعی العموم وبا مجوز قاضی مربوطه"، پلیس علمی و نیروهای مسلح و همچنین "سایر نهادهای ویژه تحقیقات جنایی" ارائه می شد.

تلفونیکا در "گزارش شفافیت در ارتباطات ۲۰۲۱" خود می گوید در مورد درخواست شنود و مسدود کردن وب سایت هایی از ۱۲ کشور دریافت کرده بود.

طبق این گزارش، از نظر دسترسی به اینترنت در ونزوئلا بیش از ۱۳۰۰ سایت بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ مسدود یا با محدودیت روبه رو شدند.

روزنامه نگاران و سازمان های حقوق بشری مسدود شدن گسترده سایت های منتقد نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را محکوم می کنند.

"کارلوس کوریا" مدیر سازمان غیردولتی "اسپاسیو پوبلیکو" که بر حملات به آزادی بیان نظارت می کند از این "افزایش شنود تلفنی" انتقاد کرد و گفت این وضعیت "دلیلی بر سطح بسیار بالای نظارت از سوی دولت" است. به گفته اسپاسیو پوبلیکو، ۴۵ درگاه از ۱۰۰ درگاه خبری ونزوئلا در حال حاضر مسدود هستند.

آلمان، بریتانیا، اسپانیا، آرژانتین، برزیل، شیلی کلمبیا، اکوادور، مکزیک، پرو، اروگوئه و ونزوئلا کشورهایی هستند که شرکت تلفونیکا در آن حضور دارد. شرکت تلفونیکا در سال ۱۹۲۴ در مادرید تاسیس شده و ارائه دهنده اصلی خدمات مخابراتی در ونزوئلا است.

نظر شما