شناسهٔ خبر: 54846655 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مهمترین تست های روانشناسی

تست های روانشناسی تمام جوانب زندگی افراد را مورد ارزیابی قرار می دهند. این تست ها نمونه های مختلف دارند که روانشناس متناسب با وضعیت افراد تست ها را در اختیار آنها قرار می دهد.

صاحب‌خبر -

برخی تست ها کاملا تخصصی هستند و پاسخ به آنها می تواند به شناخت بیشتر اشخاص کمک کند. تعداد سوالات مطرح شده در هر آزمون متنوع بوده و بستگی به نوع آن دارد.

تست mbti ، تست کهن الگو و تست دیسک جز مهمترین تست های مطرح شده هستند که کاملا استاندارد می باشند و کودکان و نوجوانان و بزرگسالان همه قادر به انجام آن هستند.

تست های شخصیت شناسی جز پر کاربردترین ها هستند که امروزه به وفور مورد درخواست متقاضیان قرار می گیرند. روانشناس به کمک این تست ها تکنیک و ترفندهای خود را به کار می گیرد تا سطح علایق و نیازها و خواسته های افراد را محک بزند.

پاسخ برخی تست ها تشریحی و برخی دیگر به صورت تستی است. در واقع افراد با پاسخ به این سوالات بخشی از شخصیت خود را معرفی می کنند‌. این آزمون ها به صورت کاملا هوشمندانه طراحی شده اند و در صورتی که فردی قصد دروغگویی داشته باشد این رفتار بد او در پاسخگویی به تست های بعدی به سرعت فاش می شود.

این تست ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و بروزرسانی آنها باعث شده تا محدودیت و نواقص آنها به راحتی برطرف شود و به صورت کامل در اختیار متقاضیان قرار بگیرند.

اشخاصی که تست های روانشناسی را انجام می دهند بیشتر به دنبال خودشناسی هستند و دوست دارند تا اطلاعات بیشتری از شخصیت خود داشته باشند. تست های مهم نیاز به جوابهای مهمی هم دارند و صداقت در پاسخگویی به آنها به روانشناس کمک می کند تا شناخت بهتر و دقیق تری از شما داشته باشد.

کاربرد تست روانشناسی

تست های روانشناسی نمونه های مختلفی دارند و هر کدام برای امری مهم طراحی شده اند تا به شناخت شخصیت افراد کمک کنند. از کاربردهای مهم است تست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی مهمترین تست های روانشناسی

  • همانطور که در بالا اشاره کردیم تست های روانشناسی نمونه های مختلفی دارند و هر کدام برای کارایی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به نمونه مهم آن اشاره می کنیم:
  • تست mbti : برای شخصیت شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. روانشناس به کمک آن به ارزیابی تیپ های شخصیتی درونگرا، برونگرا، منطقی و احساسی بودن و ..‌. می پردازد. افراد به کمک این تست می توانند شناخت بهتری از یکدیگر داشته باشند.
  • تست دیسک : که ویژگی های رفتاری انسان را در چهار بعد مورد بررسی قرار می دهد. این پرسشنامه به صورت خوداظهاری طراحی شده تا فرد بتواند تمام رفتارهای خود را در آن ثبت کند. بیشتر از یک قرن از طراحی این تست می گذرد و استفاده از آن قدمتی پیشینه دارد.
  • تست کهن الگو: که متناسب با جنسیت های مختلف طراحی می شود و الگوهای ناخودآگاه رفتاری را در زمان و مردان مورد ارزیابی قرار می دهد. تست کهن الگوها پیش بینی کننده رفتار و شخصیت افراد هستند.
  • تست mmpi : که یک تست معروف بوده و برای نیمرخ های شخصیتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این تست واقعیت های ناشناخته از شخصیت افراد مشخص می شود.
  • تست ریون: که برای سنجیدن هوش و استعداد کودکان در سنین پایین استفاده می شود. در واقع این بهترین تست روانشناسی برای استعداد یابی و هوش سنجی به شمال می رود.
  • تست نئو: بیشترین کاربرد را در زمینه ازدواج، استخدام و شغل یابی و بررسی سلامت روانی دارد و شناخت شخصیت افراد کمک زیادی می کند.
  • تست گودیناف: برای کودکان کاربرد دارد‌‌. در واقع روانشناس به کمک نقاشی که کودک آن را ترسیم کرده می توانید شخصیت و همچنین میزان هوش و استعداد او را مورد سنجش قرار دهد.
  • تست بندر: برای شروع مقاطع تحصیلی کاربرد دارد و سلامت روحی و روانی و جسمی فرد را مورد سنجش قرار می دهد تا سطح سلامت اشخاص مشخص شود.
  • تست اضطراب سنجی: برای سنجش احساسات آن هم در شرایط پر استرس و تنش زا استفاده می شود. در واقع این تست به فرد کمک می کند تا میزان استرس را به خوبی کنترل کرد.

نظر شما