شناسهٔ خبر: 54846625 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مسکو: توسعه ناتو به کشورهای عضو امنیت بیشتری نمی‌دهد

اقتصاد ایران: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورش درباره قصد فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو دیدگاهی منفی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به تلاش ناتو برای عضویت سوئد و فنلاند واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه «یاهو نیوز»، خبرگزاری ریا نووستی به نقل از ریابکوف نوشته است، روسیه دیدگاهی منفی در قبال قصد این دو کشور برای عضویت در ناتو دارد.

این مقام روس خاطرنشان کرد، توسعه ناتو اقدامی «ثبات زدا» بوده و برای کشورهای عضو این اتحاد نظامی امنیت افزوده‌ای به همراه نخواهد داشت.

ریا نووستی همچنین نوشته است، ریابکوف درباره توسعه گروه «بریکس» شامل (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت، مسکو از این امر استقبال می‌کند.

وی با اشاره به درخواست جمهوری اسلامی ایران و آرژانتین برای عضویت در این گروه اقتصادهای نوظهور متذکر شد: «در مورد هر درخواست، نباید انتظار تصمیم‌گیری فوری را داشت».

ریابکوف افزود، روند انتخاب نامزدهای عضویت در این گروه «دشوار و پیچیده» است و برای ارائه جزئیات و اظهار نظر درباره نامزدهای احتمالی، زود است.

روز گذشته (سه‌شنبه) نیز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از پیشنهاد ایران و آرژانتین در پیوستن به  گروه بریکس استقبال کرد و گفت که این دو کشور این شایستگی را دارند.

او پس از نشست وزرای خارجه کشور های حاشیه دریای خزر به خبرنگاران گفت: «ایران و آرژانتین شایسته پیوستن به بریکس هستند و روند مقدماتی برای گسترش این گروه آغاز شده است».

 «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز پس از درخواست ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه بریکس گفت که پکن با شرکای بریکس همکاری خواهد کرد تا با مداومت گسترش اعضای این سازوکار را برای پیوستن شرکای هم فکر بیشتر به خانواده بریکس پیش ببرند.

برچسب‌ها:

نظر شما