شناسهٔ خبر: 54846147 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

سوءمدیریت وزارت نیرو دلیل پرداخت نشدن حق‌آبه‌هاست

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: حق‌آبه تالاب‌ها مشخص شده و وزارت نیرو نیز آن را تأکید کرده است، اما دلیل عدم تخصیص این حق آبه‌ها سوء مدیریت وزارت نیرو در مدیریت منابع آب و رهاسازی به موقع آب پشت سدهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید کریم حسینی, نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی و نماینده مرد خوزستان در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه مثبت سلامت در رابطه با معضل گرد و غبار در کشور اظهار کرد: گرد و غبار پدیده‌ای است که در 10سال گذشته در خوزستان شدت بیشتری گرفته و از سال 1395 دولت مجبور شد که به موضوع گرد و غبار در استان ورود کند. مردم خوزستان معتقدند که تا زمانی که گرد و غبار به مرکزنشینان نرسد اقدامی در این رابطه صورت نمی‌گیرد. ما در این رابطه از قبل هشدار داده بودیم که اگر اقدامی برای مهار کانون‌های داخلی و کانون‌های موجود در کشورهای همسایه صورت نگیرد این معضل گریبان‌گیر بیشتر استان‌های کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: مسئولین باید هم در برنامه‌ریزی و هم در بودجه‌ریزی برای مهار ریزگردها برنامه‌های جدی داشته باشند و ما در مجلس شورای اسلامی بارها این موارد را تذکر داده‌ایم. در حال حاضر علاوه بر کانون‌های خارجی, 7 کانون شناسایی شده در اطراف خوزستان هم می‌توانند نقش بسزایی در ایجاد طوفان‌های گرد و غبار داشته باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیگیری مجلس در خصوص کانون‌های خارجی گفت: ما در چهارمین جلسه ستاد سیاست‌گذاری موضوع گرد و غبار, اعلام آمادگی کردیم تا از دیپلماسی پارلمانی و جایگاه مجلس برای پیگیری این موضوع کمک کنیم. کشور ترکیه سهم 50 درصدی در بحران‌های کم‌آبی و گرد و غبار منطقه دارد و این موضوع ورود مجامع جهانی را می‌طلبد. نیاز است که در این مورد اقدامات جدی شود و مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.

حسینی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارشات سازمان محیط زیست بیان شده که با سفرای کشورهای عرق سوریه و ترکیه در این مورد صحبت شده و مقرر شده است که در تیر ماه نیز نشستی با حضور همه کشورهای درگیر در این موضوع برگزار شود.

وی در خصوص کانون‌های داخلی اظهار کرد: در خوزستان 7 کانون فعال گرد و غبار وجود دارد که تنها در یکی از این 7 کانون در جنوب شرق اهواز, دولت در سال 1396 اقدام به نهال‌کاری کرده است و این اقدام نیز در حالی است که کارشناسان معتقدند که نهال‌کاری در بستر تالاب‌های خشک شده نفعی ندارد. این طرح شتاب‌زده اجرا شد و در حال حاضر بسیاری از این نهال‌ها از بین رفته و علی‌رغم صرف هزینه نتیجه‌ای نیز حاصل نشده است.

نماینده مرد خوزستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها توضیح داد: این حق‌آبه‌ها محاسبه شده و وزارت نیرو نیز آن را تأکید کرده است اما دلیل عدم پرداخت این حق‌آبه‌ها مشکل مدیریتی است و اگر مدیریت منابع آب در پشت سدها و رهاسازی آب به درستی انجام شود, حق‌آبه تالاب‌ها, دریاچه‌ها, رودخانه‌ها و ..., تخصیص داده می‌شود و در نتیجه آن طوفان ریزگردها نیز تا حد زیادی فروکش خواهد کرد.

حسینی به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان اشاره کرد، گفت: متأسفانه حق‌آبه تالاب هورالعظیم و رودخانه کرخه داده نمی‌شود و سدهایی که بالادست این تالاب‌ها و رودها هستند, حق‌آبه‌ها را رهاسازی نمی‌کنند. تخصیص حق‌آبه علاوه بر کاهش ریزگردها به رونق کسب و کارهای وابسته به آب و همچنین رونق زندگی مردم بومی این مناطق کمک می‌کند و سود این فعالیت‌ها به کل کشور می‌رسد.

وی ادامه داد: ما از ابزارهای قدرت خود برای اجبار کردن وزارت نیرو استفاده کردیم اما سوء مدیریت‌ها ادامه دارد و آبی که می‌تواند به تدریج از پشت سدها رهاسازی شود و به احیا تالاب‌ها کمک کند, در موارد ضروری به یک‌باره رهاسازی شده و هدر می‌رود. به دستور مقام معظم رهبری مقرر شده 550 هزار هکتار کشاورزی در استان‌های ایلام و خوزستان انجام می‌شود اما به دلیل عدم تخصیص حق‌آبه, 50 درصد این کار مغفول مانده است. خوزستان قطب کشاوزی و دامپروری کشور است و پرداختن به ظرفیت آن می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای مهار ریزگردها حدود 325 میلیارد تومان و بودجه بیابان‌زدایی 3 هزار میلیارد تومان است که به عقیده کارشناسان کافی نیست. اگر اعتبارات لازم تأمین شود و حق‌آبه تالاب‌ها نیز تخصیص داده شود, می‌توان امیدوار بود که معضل ریزگردها در کشور تا حد زیادی حل شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما