شناسهٔ خبر: 54845383 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکسیناسیون همگانی بزرگترین موفقیت جمهوری اسلامی ایران علیه کرونا است

تبریز - ایرنا - نماینده سازمان بهداشت جهانی در کشورمان با بیان اینکه یکی از بزرگترین موفقیت‌های ایران واکسیناسیون همگانی در برابر کووید-۱۹ است، این کشور توانست در مدت سه ماه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کند که در این مدت محدود قابل توجه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر سید جعفر حسین روز چهارشنبه، ششم تیرماه در آیین اختتامیه کارگاه ملی نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹/ آنفولانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید) در تبریز، با اشاره به همکاری‌های مطلوب مجموعه بهداشت و درمان ایران با سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد: در دوران کرونا حتی کشورهای بسیار پیشرفته نیز آمادگی مواجهه با پاندمی کرونا را نداشتند و آمادگی این کشورهای قدرتمند برای پاسخگویی به شرایط نیز بسیار طول کشید.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون مردم کشور ایران در طول همه گیری کرونا باعث شده است که این کشور یکی از پنج کشور برتر منطقه در امر واکسیناسیون باشد و این اقدام قابل تقدیر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طرح‌های یگانه و بی نظیر در حوزه سلامت در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و  وزارت علوم در دست اجرا دارد و این تجربه می‌تواند سهم مهمی را در توسعه سطح بهداشت داشته باشد.

دکتر حسین تاکید کرد: چنین فضایی در حالی در ایران شکل گرفته است که این کشور با تحریم‌های پیچیده‌ای رو به رو بوده و در زمینه واردات و صادرات نیز مشکل دارد. 

وی افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران، سیستم بهداشتی قوی نداشت، بدون شک در برابر همه گیری کرونا با مشکلات بیشتری مواجه می‌شد.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی موارد بسیاری را از فعالیت‌های این سیستم آموخته و توانایی برخورد و پژوهش‌های خاص جمهوری اسلامی ایران در همه گیری کرونا برای همگان روشن بوده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بهداشت جهانی در حوزه کمک رسانی به مناطق محروم و دورافتاده جهان، اظهار کرد: خود را برای اپیدمی ویروس آبله در آینده آماده کرده‌ایم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که نیازمند یک برنامه سیستمی در زمینه مقابله با بیماری‌های تنفسی هستیم، گفت: هر سیاستی در کشور باید با شرکت مردم انجام گیرد و عنصر همراهی مردم در اجرای برنامه‌ها امری بسیار ضروری است.

لزوم تقویت برنامه‌های مقابله با اپیدمی‌های احتمالی 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، بر لزوم تقویت برنامه‌های مقابله با اپیدمی‌های احتمالی در کشور تاکید کرد.
دکتر محمدمهدی گویا در این کارگاه ملی اظهار کرد: تجربه دو و نیم ساله اپیدمی کرونا، یکسری تلخی‌ها و دستاوردهایی با خود به همراه داشته است. 

وی، با اشاره به خسارت‌های اقتصادی، علمی و آموزشی، تضعیف مشاغل، تعطیلی فعالیت‌ها، آثار بد روانی و اجتماعی در دوران کرونا در سطح دنیا، افزود: یکی از عوارض این پاندمی، طولانی شدن عوارض آن است.

دکتر گویا خاطرنشان کرد: بخشی از مبتلایان کرونا به رغم بهبودی مدت زیادی است که درگیر عوارض آن هستند و هنوز به بهبودی کامل دست نیافته‌اند.

وی، با اشاره به اقدامات مطلوب کشور در حوزه مدیریت این شرایط، ادامه داد: طی کمتر از سه ماه، یک شبکه تشخیص آزمایشگاهی کرونا که قبل از آن وجود نداشت، با مشارکت بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور راه اندازی شد. ظرف شش ماه بعد از تولید اولین واکسن در دنیا نیز ۶ کمپانی تولید واکسن بخش خصوصی و دولتی کشور توانستند با امکانات داخلی به واکسن ضدکرونا دست یابند که مطالعات ما نشان می‌دهد،  برخی از این واکسن‌ها حتی بهتر از مشابه خارجی خود عمل می‌کنند.

دکتر گویا، با بیان این‌که ایران در عرصه تولید داروهای ضدکرونا نیز به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است، گفت: اکنون کرونا در دنیا رو به فروکش است اما صاحب نظران دنیا معتقد هستند هنوز نمی‌توان گفت که کرونا تمام شده است. 

وی، افزود: تجربه نشان می‌دهد که با کاهش محدودیت‌های  بهداشتی، وضعیت بیماری تشدید می‌شود و امروز نیز با سویه جدیدی در جهان مواجه هستیم که بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی می‌تواند از نظر بیماری زایی با سویه دلتا کرونا برابری کند.

وی، افزود: کرونا، آخرین همه گیری جهانی نیست و بر اساس اطلاعات جهانی، امکان تکرار بیماری با خسارت‌های اقتصادی و سلامتی بیشتر وجود دارد و لازمه آن این است که هماهنگی لازم برای آمادگی بیشتر به این پاندمی‌ها ایجاد شود.

لزوم قاطعیت در اجرای برنامه‌ مقابله با بیماری‌های تنفسی در کشور

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بر داشتن قاطعیت در اجرای برنامه‌ مقابله با بیماری‌های تنفسی تاکید کرد.

دکتر مسعود پزشکیان هم در این کارگاه با تاکید بر این‌که مقابله با بیماری‌های تنفسی نیاز به همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: ۷۵ درصد سلامتی جامعه وابسته به توده افراد و مردم بوده و تنها ۲۵ درصد آن به کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و ‌کادر بهداست و درمان بستگی دارد.

وی، با اشاره به تلاش ها و خدمات کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اگر مردم و سازمان‌ها در پاندمی‌هایی که بروز می‌کند، کمک کنند تا ۷۵ درصد مشکلات حل می‌شود. 

وی، با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی و روابط بین بخشی در حوزه بهداشت، گفت: در زمان مشاهده موارد اولیه بروز بیماری کرونا به عنوان نایب رئیس مجلس وقت بر قرنطینه جدی تاکید داشتم ، چرا که در چنین حالتی نباید موارد مشکوک به ابتلا به صورت آزاد در جامعه تردد کنند و باعث به خطر افتادن جان بقیه افراد شوند.

دکترپزشکیان، با تاکید بر تاثیر واکسیناسیون در کاهش بار بیماری افزود: کسی که واکسن دریافت نکرده است، نباید وارد جامعه شود و به صورت بسیار خاموش، بین مردم بچرخد و خانواده‌ها را در خطر ابتلا قرار دهد.

وی، با تاکید بر ضرورت هماهنگی و قاطعیت، گفت: باید از تجربیات  بین المللی در زمینه بروز اپیدمی‌ها در کنار کارشناسان خبره حوزه بهره مند شویم.

وی، افزود: هنگام بروز بیماری‌های واگیر در جامعه باید یک ستاد جنگ علیه بیماری شکل بگیرد و تمامی ارگان‌ها در یک هماهنگی کامل برنامه‌ای جامع برای این امر داشته باشند چرا که بحث بیماری مربوط به کل حاکمیت است.

کارگاه ملی "نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)" از چهارم تیر ماه آغاز شده است و تا فردا نهم تیر ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۲۹۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۵۹ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۱۵۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۴۱۱ دُز رسیده است.

نظر شما