شناسهٔ خبر: 54844933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

افراسیابی مطرح کرد؛

بازی‌ ویدئویی همچنان در سبد مصرف ایرانی‌ها قرار دارد

زینب رازدشت تازکند

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت:‌با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی‌های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با سفر به استان اردبیل در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی این استان شرکت کردند.

در ابتدای این نشست عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بازی‌های رایانه‌ای امروز جایگاه خود را در بین قشرهای مختلف جامعه باز کرده است و حقیقتی است که نباید از آن غافل شد.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم خودمان پاسخگوی مطالبات جامعه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای باشیم، زیرا اگر این مطالبات از طریق ما تأمین نشود، از جاهای دیگر که با ما خیلی هم سر سازگاری ندارند، این پاسخ داده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: با توجه به ظرفیت‌های ایران بزرگ و فرهنگی در عرصه بازی‌های رایانه‌ای حرف‌های بسیاری برای گفتن از نظر مضمون و موضوع می‌توانیم داشته باشیم و با توجه به فرصت بروز و ظهور مضامینی با تکیه بر فرهنگ غنی و ریشه‌دار مناطق مختلف کشور برای ما بسیار فراهم و آماده است.

وی ادامه داد: عنایت ویژه‌ای بر بازی‌های رایانه‌ای باید صورت گیرد چرا که بخش عمده‌ای از تهاجم‌های فرهنگی شکل گرفته در فضای مجازی مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای است. بسیاری از بچه‌ها بدون اینکه متوجه باشیم و حتی خودشان دقت کافی را داشته باشند، به فراخور روحیاتشان جذب برخی بازی‌ها می‌شوند و اوقات فراغت خود را با آنها سپری می‌کنند؛ در این میان برخی القائات در ناخودآگاه آنها نفوذ می‌کند که به این سادگی نمی‌توان از کنار چنین مسئله‌ای بگذریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: از این رو باید دقت ویژه‌ای در تولید این سرگرمی‌ها و رصد تولیدات بیگانگان داشته باشیم. امید می‌رود از فرصت‌هایی که در این فضا ایجاد خواهد شد، برای توسعه فعالیت استفاده بهینه کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر قسمت اعظمی از آنچه که سبب می‌شود به این قضیه ورود ویژه داشته باشیم، بحث‌های اقتصادی آن است؛ چرا که در عرصه بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر هزینه‌هایی که برای حجم اینترنت و دانلود بازی‌ها انجام می‌شود، در زمان انجام برخی بازی‌ها هم پرداخت‌هایی صورت می‌گیرد که همه اینها از جیب ملت ایران می‌رود.

لزوم توجه به سواد بازی در جامعه نخبگانی کشور

محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مصرف بازی‌های دیجیتال در کشور گفت: با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی‌های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار دارد و رقم قابل توجهی به این موضوع اختصاص می‌دهند.

وی افزود: بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۸ میزان هزینه‌کرد کاربران در بخش سخت افزار و نرم افزار بازی‌های رایانه‌ای چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این رو حوزه بازی‌ها به عنوان یک صنعت بسیار مهم می‌تواند به آینده کشور کمک کند و درآمدهای حاصل از آن در داخل کشور به رونق صنعت بازی منجر شود.

عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اما بازی‌های بومی خوبی داریم که می‌تواند به رشد خلاقیت در کودک و حتی به تمدن‌سازی و آموزش تاریخ کمک کند. بنابراین توصیه می‌شود که بازی‌های باکیفیت ایرانی در سبد مصرف خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

افراسیابی ادامه داد: ما می‌توانیم ازآنچه امروز به عنوان تهدید مطرح است، به عنوان فرصت استفاده کنیم و تاریخ خودمان را در قالب بازی‌های رایانه‌ای طوری روایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن بازی ضمن همزادپنداری با شخصیت اصلی درس را بهتر یاد بگیرند. ما شخصیت‌های بسیاری در تاریخ ایران، اسلام و انقلاب داریم که می‌توانیم آنها را تبدیل شخصیت‌های بازی کنیم تا فرد روح حاکم بر آنها را بهتر درک کند.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنابر نظر اساتید سواد رسانه‌ای، بازی بهترین و بیشترین تأثیر را در کوتاه مدت و کتاب بیشترین تأثیر را در دراز مدت دارد؛ بازی مهارت زندگی را ترویج می‌کند و کودکان می‌توانند برخی مهارت‌ها را در سنین کودکی با همین بازی‌ها یاد بگیرند و در سنین بالا نیز برخی از این بازی‌ها می‌توانند در جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر به افراد کمک کند.

افراسیابی افزود: خواست ما از نخبگان، فعالان بازی، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه‌ها این است که بحث رده‌بندی سنی را برای خانواده‌ها تبیین و موضوع را از فروشگاه‌های مجازی مطالبه کنند تا در هنگام عرضه بازی‌ها رده‌بندی سنی را نیز نمایش دهند. در حال حاضر مخاطب نمی‌داند در فروشگاه‌های مجازی هنگام مواجهه با بازی‌ها کدام یک مجوز دارد و برای کدام گروه سنی رده‌بندی شده است. اگر بازی بدون مجوز و رده‌بندی در داخل کشور عرضه شود، در نهایت تولیدکننده داخلی و یا ناشر دارای نمایندگی و مجوز از این شرایط متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو نیاز به یک نهضت مطالبه‌گری بسیار قوی از فروشگاه‌های مجازی داریم که البته حاکمیت برای این موضوع برنامه دارد اما باید مطالبه‌گری هم انجام شود تا کار پیش برود و فضای گفتمانی لازم را در اختیار قرار دهد که با کمترین هزینه افرادی را که از قانون سرباز می‌زنند، مجبور به حرکت در این مسیر کنیم.

عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: یکی از کارهای خوبی که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش بنیان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفته، ایجاد پلی‌پاد است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به دانلود بازی‌ها در فضای ابری بازی کنند و البته بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته قرار شده است که این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی نسبت به سالم‌سازی فضا برای کاربران هم اقدام کند.

وی در پایان گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که تمایل به بازی‌های رایانه‌ای در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است که امید می‌رود در این راستا در استان اردبیل هم با هم‌افزایی شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی خوبی برای بازی‌سازان باشیم.

تخفیف ویژه برای علاقه‌مندان به آموزش بازی‌سازی در اردبیل

فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست با اشاره به در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای علاقه‌مندان استان اردبیل برای حضور در دوره تابستانه آموزش بازی‌سازی گفت: انستیتو ملی بازی‌سازی سالانه سه دوره ترمیک در دو سطح مقدماتی تا پیشرفته برگزار می‌کند. علاوه بر آن دوره‌های مشاوره برخط هفتگی نیز برگزار می‌شود که افراد از هر نقطه کشور می‌توانند در آن شرکت کنند و پس از پایان دوره هم گواهی معتبری از سوی انستیتو برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود.

شریفی افزود: با توجه به پایان یافتن شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی برای برگزاری بوت‌کمپ‌های بازی‌سازی ۴ تا ۵ روزه در تمام استان‌ها آغاز شده تا شرکت‌کنندگان در سطوح مختلف در نهایت بتوانند یک پروژه بازی را تعریف کنند و افراد مستعد جذب گروه‌های بازی‌سازی شوند.

مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: مهلت ثبت‌نام در دوره تابستانه ۱۴۰۱ تا هفته بعد به پایان می‌رسد، ولی دانش‌آموزان و دانشجویان استان اردبیل می‌توانند با کسب تخفیف ۵۰ درصدی در این دوره شرکت کنند.

وی ادامه داد: حتی در زمینه بازی‌پژوهی نیز این آمادگی وجود دارد که از علاقه‌مندان، دانشجویان و استادان دانشگاهی حمایت محتوایی و علمی صورت گیرد.

شریفی با اشاره به برنامه‌ریزی انستیتو ملی بازی‌سازی برای ارائه مشاوره رایگان بازی‌سازی به دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: این موضوع به طور جدی دنبال می‌شود تا هم بازی‌سازی در نقاطی مانند استان اردبیل توسعه یابد و هم افراد علاقه‌مند به سطح قابل قبولی در بحث طراحی، فنی و هنری بازی‌سازی برسند.

در ادامه این نشست فعالان بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی استان اردبیل نیز در سخنانی به طرح مشکلات خود در این حوزه پرداختند. تسهیل در صدور مجوزهای مراکز بازی، طولانی بودن روند داوری بازی‌ها و ایده‌ها، گسترش کلاس‌های آموزشی و اقدامات حمایتی به استان‌ها، درآمدزا نبودن بازی‌سازی در داخل کشور، کمبود تجهیزات، فقدان حمایت تسهیلاتی، توجه به نیازهای روز جامعه از جمله مشکلات و مطالباتی بود که در این نشست از سوی آنها مطرح شد.

بازدید از بازیگاه‌ها، بازی‌سراها و فروشگاه‌های عرضه بازی از بخش‌های دیگر سفر مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به استان اردبیل بود.

نظر شما