شناسهٔ خبر: 54844679 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش قیمت‌ها؛ محور کلیدی مبارزات انتخابات پارلمانی ژاپن

تهران- ایرنا- احزاب سیاسی در ژاپن همزمان با افزایش قیمت اقلام ضروری مانند مواد غذایی و برق بدنبال حمله روسیه به اوکراین، در حال ارائه راه‌حل‌های خود برای این موضوع در آستانه انتخابات پارلمانی دهم جولای هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری کیودو در گزارشی درباره انتخابات آتی پارلمانی در این کشور نوشت: از آنجایی که ژاپن یکی از کشورهای واردکننده منابع است، جهش قیمت انرژی و سقوط سریع ارزش ین برابر دلار آمریکا به عنوان ۲ عامل اصلی افزایش قیمت‌ها عمل کرده‌اند و حالا رای دهندگان از این ۲ عامل به عنوان عواملی اصلی فشار در انتخابات پیش رو یاد می‌کنند.

اقتصاددانان البته می‌گویند برداشتن گام‌هایی در جهت محدود کردن افزایش بهای کالاها و افزایش ارزش ین، بدلیل اختلاف در میزان نرخ سود بین آمریکا و ژاپن تنها به عملکرد توکیو بستگی ندارد.

تاکیشی مینامی اقتصاددان ارشد در موسسه تحقیقاتی نورینچوکین می‌گوید: اقدامی که دولت در حال حاضر می‌تواند انجام دهد مانند درمان مقطعی و مسکن است اما درمان آن نیست.

اقداماتی که این اقتصاددان به عنوان مسکن از آنها یاد کرده به مسائلی مانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خانوارهای با درآمد پایین و یارانه برای عمده فروشان نفت به منظور کاهش قیمت بهای بنزین در خرده‌فروشی مربوط می‌شود.

با این حال هم این اقتصاددان و هم سایر کارشناسان اقتصادی می‌گویند طرح‌هایی مانند کاهش نرخ مالیات بر مصرف و افزایش تسهیلات پولی –اقداماتی که احزاب مخالف دولت اصرار دارند در مقابله با چالش‌های اقتصادی کنونی ژاپن موثر است- به دلیل آسیب‌های وارد شده از همه‌گیری کرونا غیر واقعی هستند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و رهبر حزب لیبرال حاکم در جریان مبارزات انتخاباتی گفت که بر کاهش قیمت نفت، برق، گندم، کود و خوراک دام تمرکز خواهد کرد.

براساس این گزارش، حدود ۶۰ درصد از جهش قیمت‌ها در ژاپن مربوط به افزایش بهای انرژی، ۲۰ درصد مواد غذایی و ۲۰ درصد دیگر هم سایر اقلام ضروری مربوط می‌شود.

جنگ روسیه و اوکراین به جهش قیمت مواد غذایی به ویژه گندم و غلات منجر شده زیرا هر دو کشور از جمله عمده‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این اقلام در دنیا بودند.

افزایش قیمت‌ها؛ محور کلیدی مبارزات انتخابات پارلمانی ژاپن

حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن که عمده‌ترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شود، وعده داده تا نرخ مالیات بر مصرف را از ۱۰ درصد فعلی به ۵ درصد کاهش داده و کسری ناشی از درآمد دولت از این محل را با انتشار اوراق بدهی پوشش دهد.

حزب سوسیال دموکرات نیز برنامه خود را تعیین نرخ صفر مالیاتی برای سه سال آینده داده است.

احزاب دموکراتیک مردمی و کمونیست ژاپن نیز سیاست خود را کاهش ۵۰ درصدی نرخ مالیات بر مصرف و همزمان کاهش کلی مالیات برای یک دوره مشخص زمانی اعلام کرده‌اند.

براساس این گزارش انتخابات پارلمانی ۱۰ جولای در ژاپن به منظور انتخاب یک دولت جدید در این کشور طراحی نشده اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این انتخابات بر روندهای سیاست در این کشور و همین طور سرنوشت فومیو کیشیدا نخست وزیر و رییس حزب لیبرال در چند سال آتی بسیار اثرگذار خواهد بود.

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری کیودو، حزب لیبرال حاکم در انتخابات پیش رو ۱۲۵ کرسی را بدست خواهد آورد و این موضوع به ائتلاف حاکم اجازه می‌دهد که اکثریت را در پارلمان با ۲۴۸ کرسی حفظ کند.

نظر شما