شناسهٔ خبر: 54844560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست اداره کل هواشناسی استان خبر داد:

تغییرات اقلیمی و افزایش پدیده گرد و غبار در آذربایجان شرقی/کاهش ۱۴ درصدی بارندگی‌ها

اسرا درویشی

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: با کاهش بارندگی‌ها، تداوم خشکسالی و افزایش دما نسبت به سال‌های گذشته روبرو هستیم که سبب تغییرات اقلیمی و افزایش بروز پدیده گرد و غبار در استان می‌شوند و با توجه به ایجاد چشمه‌ها و مراکز گرد و خاک در سوریه و عراق و ایجاد سلول‌های بادی در منطقه، اغلب موارد هجوم گرد و خاک‌ها از منطقه‌ی جنوب غرب به تبریز بوده است.

صاحب‌خبر -

حبیب عبدلی روز چهارشنبه، هشتم تیرماه، در جلسه‌ی کارگروه بلایای جوی و طوفان‌های آذربایجان شرقی اظهار کرد: در ایجاد خشکسالی پارامترهای مختلفی تاثیرگذار هستند که در گذشته صرفاً بارندگی مطرح می‌شد اما امروزه فاکتورهای بسیاری دخیل هستند و متدهای دیگری چون رطوبت خاک و دیگر موارد نیز دخیل هستند که این شاخص‌ها قابل استناد است. 

وی ادامه داد: میانگین میزان بارندگی بر پایه‌ی دیدگاه‌ها و ایستگاه‌های بررسی شده از مهر گذشته تاکنون ۲۵۵ میلی‌متر بوده و در سال زراعی گذشته نیز ۲۱۸ میلی‌متر بود و در بلند مدت نیز ۲۹۵ میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش و نسبت به مدت بلند مدت ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: افزایش دما عامل اصلی در تعیین جهت و نوع بارندگی است که برمبنای پارامترها به طور میانگین ۱.۶- درجه سلسیوس کاهش دما و در بلند مدت ۰.۵ درجه افزایش دما داشته‌ایم که این ماندگاری و افزایش دما به دلیل آلودگی هوا و دیگر پارامترهای جوی متفاوت است همچنین مراغه ۱.۵ درجه افزایش دما و ورزقان ۰.۳- درجه کاهش دما داشته است اما بارندگی در شهرهای مختلف متفاوت بوده است. 

عبدلی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در آذربایجان شرقی بارندگی کمتر بوده اما نسبت به میانگین کشوری حالت بهتری دارد؛ اختلاف بارندگی در استان نسبت به میانگین کشوری در بلند مدت ۴۱ درصد کاهش داشته که جایگاه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است همچنین افزایش بارندگی‌ها در هرمزگان بوده و بقیه‌ی استان‌ها با کاهش روبرو بوده‌اند.

وی گفت: یکی از مناطق پایش، ارزیابی و دقت در امور جغرافیایی، حوزه‌ها هستند، برای نمونه در پسروی آب دریاچه ارومیه باید باد و بارندگی این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی یادآور شد: متدهای مختلفی که وضعیت شاخص خشکسالی SPEI را ارزیابی می‌کنند، لکه‌هایی از بارندگی بیش از نرمال در استان دیده می‌شود اما در بیشتر مناطق کمتر از حد نرمال است و به‌ویژه در غرب استان به سمت خشکسالی می‌رود.

سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در ادامه بیان کرد: لازم است دقت شود که تنها با یکسال میزان بارندگی بیشتر، وضعیت بهتر نمی‌شود و اگر نمودار بارندگی‌ها از نمودار دما بیشتر باشد، نباید ما را فریب دهد که ما از حالت خشکسالی به سمت ترسالی حرکت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: انباشت خشکسالی موضوع مهم دیگری است که لازم است برنامه‌ریزی شده و دستگاه‌های اجرایی بر روی کار بیایند و تولیدات و محصولات هواشناسی به روزتر شده و تدابیر جدیدتری اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: نسبت به دوره‌های قبل گرد و خاک در منطقه ما افزایش یافته است، زمانی که موضوع ما تغییرات اقلیمی است، روند نزولی بارندگی و تداوم و روند صعودی دما بحث می‌شود و موضوع خشکسالی‌های دیگری هم پیش می‌آید؛ بنابراین باید هم فکری، هم اندیشی و تهیه‌ی نقشه راه را در برنامه‌ی خود داشته باشیم.

عبدلی خاطرنشان کرد: باتوجه به نمودارهای موجود در خصوص داده‌های هواشناسی، اگر پارامتری به نام بارندگی مطرح باشد، باید بر حسب وسعت شهرستان و اختلاف ارتفاع، نمودار مناسبی تهیه شود.

وی متذکر شد: موضوعی که طی هفته‌های گذشته خود را نشان داد، پدیده گرد و خاک بود که بیشتر در کشورهای سوریه و عراق اتفاق می‌افتد اما جهت باد در این امر مهم است و با چرخش و نوع حرکت باد باید وضعیت را در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، سرپرست اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی در خصوص پیش بینی بارش‌ها برای کوتاه، میان و بلند مدت تاکید کرد: بررسی داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در یک تا دو ماه آینده نسبت به میانگین بلند مدت شاهدکاهش بارندگی خواهیم بود و هر چند در نیمه دوم مرداد بارندگی نرمال خواهیم داشت، به دلیل اینکه در کل بارندگی‌های مرداد در دوره‌های مختلف چندان قابل توجه و اعتنا نیست، باید بگوییم که میزان بارش سال زراعی امسال نسبت به بلند مدت کاهشی خواهد بود.

انتهای پیام 

نظر شما