شناسهٔ خبر: 54844523 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کاهش 18 درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش 18 درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران نسبت به روز مشابه سال آبی گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران، به حدود 637 میلیون مترمکعب رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمد شهریاری" با اعلام این مطلب، تصریح کرد: میزان کل حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای تامین کننده آب شرب استان تهران، به حدود 637 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با ذخیره 776 میلیون مترمکعبی سدها در روز مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش 18 درصدی در ذخایر سدهای پنجگانه استان و کاهش 41 درصدی در مقایسه با حجم مخازن نرمال انتهای تیرماه است.

شهریاری با اشاره به اینکه میزان ورودی آب سدهای پنج گانه استان، از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، به حدود 959  میلیون متر مکعب رسیده و این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از 1184 میلیون متر مکعب بوده است، گفت: این میزان ورودی آب به سدهای تهران نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 19درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش چشمگیر میزان بارندگی ها و افزایش شدید دمای هوا، موضوع کم آبی و مدیریت مصرف آب باید کاملا جدی گرفته شود، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1400) تاکنون، حدود 180  میلی متر بارندگی در حوزه عملکرد استان تهران ثبت شده است که این مقدار نسبت به متوسط بلند مدت در همین بازه زمانی که 268 میلیمتر می باشد با کاهش 32 درصدی مواجه شده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت، در خصوص وضعیت ذخیره آبی در دو سد طالقان و امیرکبیر تصریح کرد: حجم ذخیره آب سد امیرکبیر درحال حاضر 135 میلیون مترمکعب است که این حجم در روز مشابه سال گذشته 179 میلیون مترمکعب بوده است؛ همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از 290 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 266  میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه ذخیره آب در سد لار از 145 میلیون مترمکعب در روز مشابه سال گذشته به 117 میلیون مترمکعب رسیده است، افزود: ذخیره آب در سد ماملو به 60  میلون متر مکعب رسیده  که نسبت به 103 میلیون متر مکعب در روز مشابه سال گذشته، 42  درصد کاهش یافته است.

شهریاری همچنین به وضعیت ذخیره آبی سد لتیان اشاره کرد و گفت: این سد در حال حاضر 58 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و حجم آن نسبت به سال گذشته 2 درصد و در مقایسه با مخزن نرمال انتهای تیرماه 24 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت با تاکید بر اینکه خط قرمز وزارت نیرو تامین آب شرب پایدار است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش همکارانمان در حوزه صنعت آب، همراهی شهروندان و نیز مدیریت مصرف و صرفه‌جویی، شرایط خشکسالی و وضعیت کم آبی را پشت سر گذاشته و کمترین چالش را در تامین آب شرب پایدار به ویژه در روزهای اوج مصرف آب داشته باشیم.

نظر شما