شناسهٔ خبر: 54844265 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مرکز تماس سامانه جامع تجارت در اغما؛ افزایش مراجعات حضوری

خبرگزاری مهر

اظهارات برخی فعالان اقتصادی حکایت از آن دارد که عملکرد مرکز تماس سامانه جامع تجارت در هفته‌های اخیر مختل شده است؛ موضوعی که استمرار آن ...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، در روزهای اخیر پاسخگویی مرکز تماس سامانه جامع تجارت با مشکل مواجه شده است و همین قضیه رویه ثبت سفارش تجاری بازرگانان و فرآیندهای مرتبط با اخذ شناسه کالا و حتی متقاضیان رجیستری و خرید تلفن همراه را مشکل مواجه کرده است.

بنا بر اظهارات برخی تجار و فعالان اقتصادی، این مشکل از آنجا آغاز شده است که وزارت صمت در یک تصمیم غیرکارشناسی پشتیبانی سامانه جامع تجارت را به شکل ناگهانی به شرکتی واگذار کرده است که زیرساخت مناسبی برای پاسخگویی به حجم انبوهی از کاربران این سامانه را به شکل حرفه‌ای و تخصصی نداشته است.

طبق اعلام وزارت صمت، از ابتدای تیرماه سالجاری، مرکز گسترش فناوری اطلاعات به عنوان شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو)، مسئولیت مرکز تماس و پاسخگویی به سوالات کاربران سامانه جامع تجارت ایران را بر عهده گرفته است.

مرکز تماس وزارت صمت در اغما

در همین باره، یکی از فعالان صنعت حوزه قطعات خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، عنوان کرد: اخیراً کیفیت پاسخگویی مرکز تماس سامانه جامع تجارت به مراتب نسبت به گذشته روند نزولی پیدا کرده است.

وی در ادامه تشریح کرد: اکنون هنگام تماس با این مرکز با پخش آهنگ انتظار ممتد یا بوق اشغال مواجه می‌شویم که این روند بعضاً ساعتها به طول می‌انجامد و در آخر هم پاسخی از اپراتور دریافت نمی‌شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه صف انتظار پاسخگویی سامانه جامع تجارت بسیار زمان‌بر و کلافه‌کننده شده است، اظهار داشت: بعضاً اپراتورهای پاسخگو نیز از دانش فنی مناسبی برای راهنمایی برخوردار نیستند و همین قضیه خود باعث سردرگمی برخی از فعالان صنعتی شده است.

وی با بیان اینکه این قضیه باعث شده است که ما برای حل مشکلات خود ناچار به نامه‌نگاری اداری و یا مراجعه حضوری به وزارت صمت شویم، خاطرنشان کرد: متأسفانه کارشناسان مستقر در وزارتخانه صمت نیز توانایی حل مشکلات پیش آمده در سامانه جامع تجارت را نیز ندارند.

وی در ادامه افزود: مرکز پاسخگویی سامانه جامع تجارت باید به گونه‌ای باشد که تمامی مشکلات فوری تجار و اصناف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهترین شیوه پاسخگویی مرتفع کند.

افزایش مراجعات حضوری به ادارات وزارت صمت

در این میان متضرر اصلی تصمیمات غلط وزارت صمت، تجار، اصناف، رانندگان ترانزیت و خریداران تلفن همراه هستند که هر روزه با سامانه جامع تجارت و زیرسامانه‌های آن به مشکل مداوم تعامل دارند.

اکنون این کاربران امکان رفع مشکل خود را ندارند و طبیعتاً این قضیه حجم بالایی از نارضایتی‌ها را به دنبال داشته و مراجعات حضوری به ادارات را افزایش داده است.

بر اساس اظهارات فعالان بازار تلفن همراه در بخش سامانه همتا نیز در حال حاضر اگر شخصی به شکل فوری و در هنگام خرید، سوال و یا ابهامی در مورد رجیستری تلفن همراه داشته باشند، باید در مدت طولانی و نامعینی پشت خط تلفن منتظر مانده و شاید هم در نهایت نیز موفق به دریافت پاسخ سوالات خود نشوند.

همچنین اخبار حاکی از آن است که واردکنندگان متقاضی ارز و ثبت سفارش واردات نیز دچار مشکلات مشابه این‌چنینی هستند و همین قضیه روند راهنمایی و حل مشکلات تجار را با مشکل مواجه کرده است.

شواهد حاکی از آن است که با بروز اختلال در مرکز تماس سامانه جامع تجارت، حجم مراجعات حضوری بازرگانان به سازمان توسعه تجارت ایران وابسته به وزارت صمت برای دریافت خدمات حضوری، افزایش داشته است.

کاربران بزرگترین سامانه تجاری کشور کماکان سرگردان

سامانه جامع تجارت به عنوان بزرگترین و جامع‌ترین زیرساخت هوشمند اقتصادی، با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان در حوزه تجارت داخلی طراحی شده است.

مرکز تماس سامانه جامع تجارت یکی از شلوغ‌ترین و تخصصی‌ترین مراکز پاسخگویی دولتی است که به گروه‌های گوناگونی از مردم مانند تجار، اصناف، رانندگان ترانزیت و خریداران تلفن همراه خدمات‌رسانی می‌کند و طبق آمار منتشر شده این سامانه در طول سال تقریباً به بیش از ۳ میلیون تماس پاسخ می‌دهد.

با توجه این آمار و اختلالات مکرر صورت گرفته در هفته‌های اخیر در این مرکز تماس، می‌توان تخمین زد چه میزان انبوهی از کاربران تاکنون سردرگم و حیران شده باشند.

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حمل‌ونقل سامانه جامع امور گمرکی و سامانه همتا از جمله زیرسامانه‌های سامانه جامع تجارت هستند که با کسب‌وکار انبوهی از فعالان اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.

نظر شما