شناسهٔ خبر: 54843616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با رؤسای جمهور ایران، آذربایجان و قزاقستان

رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار رؤسای جمهور کشورهای ایران، آذربایجان و قزاقستان در «عشق‌آباد» با اشاره به وجود روابط حسنه بین کشورهای خزر بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان امروز با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر وارد «عشق‌آباد» شده است، دیدار کرد.

در این دیدار تاکید شد که دو کشور به واسطه نزدیکی جغرافیایی و ریشه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی به هم متصل شده‌اند.

طرفین ضمن صحبت در مورد چشم انداز مشارکت سنتی که نشانه های بارز آن اعتماد و احترام متقابل بوده است، از تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها حمایت کردند.

در عین حال خاطرنشان شد که گام‌های مشخصی که برای توسعه روابط سودمند دوجانبه برداشته می‌شود، مستقیماً به گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی کمک می‌کند ضمن این که همکاریهای دو کشور در حال حاضر وارد سطح جدیدی شده است.

در ادامه روسای جمهور ایران و ترکمنستان در میان حوزه‌های اصلی گفت‌وگوی بین‌دولتی، موضوعات مهمی از جمله در زمینه برق و گاز، حمل‌ونقل و ارتباطات، ساخت‌وساز و همچنین کشاورزی، گردشگری و سایر صنایع را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین بر اهمیت فعالیت کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و ایران در تشدید روابط دوجانبه تاکید شد.

 سران دو کشور همسایه نیز با تاکید بر اهمیت ایجاد ارتباطات انسانی مثمر ثمر، از ایجاد روابط سنتی در زمینه آموزشی، علمی و فرهنگی و نیز تداوم رویه برگزاری رویدادهای مشترک حمایت کردند.

در ادامه همچنین رئیس جمهور ترکمنستان با «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در مورد موضوعات اولویت دار، بحث و گفتگو کنند. همانطور که اشاره شد، مشارکت ترکمنستان و آذربایجان بر اساس اصول برابری و منفعت متقابل، امروز محتوای کیفی جدیدی به خود گرفته است.

رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه کشور ما روابط خوبی با نزدیک ترین همسایگان خود دارد، مجدداً بر تمایل همکاری های مثمر ثمر به نفع دو ملت برادر که اساساً توسط یک جامعه فرهنگی و تاریخی مرتبط هستند، تأکید کرد.

مقامات ارشد دو کشور در ادامه به وجود پتانسیل عظیم موجود در دو کشور بر تقویت همکاری ها در زمینه‌های مختلف اشاره کردند.

در این زمینه، سران ترکمنستان و آذربایجان، حوزه های تجاری و اقتصادی، سوخت و انرژی، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی و غیره را از اولویت های روابط دوجانبه برشمردند.

رئیس جمهور ترکمنستان هم چنین امروز با «قاسم تاکایف» رئیس جمهوری قزاقستان نیز دیدار کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان ضمن خوشامدگویی صمیمانه به میهمان خود از پذیرش دعوت وی برای شرکت در نشست سران دریای خزر که فرصت مناسبی برای شناسایی زمینه های اولویت دار همکاری در کوتاه مدت و بلندمدت برای تبادل نظر فراهم می‌کند، تشکر و قدردانی کرد.

در این دیدار، جنبه‌های کلیدی گفتگوی بلندمدت پربار ترکمنستان و قزاقستان، که با موفقیت در قالب دوجانبه و چندجانبه، از جمله بر بستر سازمان‌های بین‌المللی پیشرو - سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اکو و تعدادی دیگر سازمان ها توسعه یافته است، مورد بحث قرار گرفتند.

انتهای پیام/ح

نظر شما