شناسهٔ خبر: 54843613 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از چند دهه فعالیت قرآنی حجت الاسلام شهیدی پور؛

کارنامه فعالیت‌های استاد برجسته قرآن کریم که در بستر بیماری است

سمانه نوری زاده قصری

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور استاد پیشکسوت قرآن کریم این روزها حال و روز خوبی ندارد و در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور حافظ قرآن کریم، پژوهشگر و مؤلف کتاب‌های آموزشی قرآن در زمینه قرائت و تجوید است. این استاد مبرز قرائت و تجوید از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی با تهیه تجهیزات ضبط تلاوت خصوصاً از رادیو مصر اقدام به جمع‌آوری تلاوت‌های ستارگان جهان اسلام کرد و در این راستا حدود ۲۰ هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشورها را ضبط کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور استاد پیشکسوت قرآن کریم این روزها حال و روز خوبی ندارد و در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بستری است.

کارنامه فعالیت‌های استاد برجسته قرآن کریم که در بستر بیماری است

حسین اسدی پژوهشگر و فعال قرآنی و از شاگردان استاد محمدرضا شهیدی پور در خصوص وضعیت بیماری این استاد برجسته دینی و قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور استاد پیشکسوت قرآن کریم از مدتی قبل حالشان نامساعد بوده و با بازگشت بیماری سرطان خود در آی سی یو بستری و در وضعیت هشیاری بسیار پایینی قرار گرفته است.

امیدواریم خداوند شفای ایشان را در سلامتی و بازگشت به عرصه آموزش قرار دهد

وی ادامه داد: من خاطرات زیادی از ایشان دارم. من در حوزه علمیه قم با ایشان آشنا شدم و اولین استاد تجوید من بودند و در همه ارکان و علوم و فنون قرآنی بسیار مسلط اند. در همه این ایام افتخار شاگردی ایشان را داریم. بعد از استمرار تلمذ و شاگردی ایشان در بخش‌های دیگری به عنوان همکار علمی در نوشتن طرح‌های آموزشی و درسی در مراکز مختلف و اعضای مشترک شوراهای مختلف قرآنی نیز در خدمتشان بودیم.

اسدی ادامه داد: سفرهای زیادی را در معیت ایشان برای تدریس مشترک همراه بودم و تأثیر پذیری از ایشان همچنان ادامه دارد و امیدواریم خداوند شفای ایشان را در سلامتی و بازگشت به عرصه آموزش و تدریس قرار دهد.

تخصص در تدریس فنون قرائت قرآن

وی ادامه داد: استاد محمدرضا شهیدی پور متولد ۱۳۳۷ شهر مقدس قم است. خانواده ایشان از خانواده‌های روحانی اصیل و در اصل زنجانی هستند. پدر ایشان از فضلای مورد اطمینان و مورد وثوق دفتر آیت الله گلپایگانی بودند. وی فعالیت‌های قرآنی را از سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و به حفظ قرآن کریم پرداخت و همین سال هم به حوزه علمیه قم رفت. او سال ۱۳۵۵ موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و به عنوان یکی از اساتید قرآن معمم کشور معروف شد.

وی ادامه داد: ایشان در مرحله بعد در مدارس حوزه علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت. ضمناً در جلسات قرائت قرآن نیز به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان مشغول بود. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی که احیاگر ارزشهای قرآنی در کشور ایران و جهان اسلام بود فعالیت‌های قرآنی شکل تازه‌ای به خود گرفت و فراگیر شد و فعالیت‌های قرآنی در نهادهای انقلابی و مؤسسات علمی و حوزه و دانشگاه آغاز شد و رشد و توسعه یافت. ایشان نیز در نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی اوقاف و امور خیریه سازمان تبلیغات اسلامی به تدریس فنون قرائت می‌پرداخت.

استاد شهیدی پور چند سال قبل همه آرشیوش را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گرفته و ماندگار شوند

این شاگرد استاد شهیدی پور ادامه داد: داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران طی چند دوره، حضور به عنوان داور در مسابقات کشوری قرآن کریم و بسیاری از مسابقات دیگر، آموزش تخصصی قرآن به قاریان طراز اول کشور و همچنین تألیف چندین اثر در حوزه قرآن کریم از جمله کتاب‌هایی همچون: سبک شناسی تلاوت، تجوید آسان، روان‌خوانی و تجوید قرآن، اصول قرائات سبعه، توضیحات وقف و ابتدا، روانخوانی و تجوید قرآن از آثار و فعالیت‌های استاد شهیدی‌پور است.

به عنوان معلمی که مطالب قرآنی را در عرصه رفتار به اجرا می‌گذارند، سرآمد هستند

همچنین ذبیح الله ترکمن در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابعاد شخصیتی این استاد برجسته قرآنی گفت: استاد شهیدی یکی از اساتید بسیار مبرز و صاحب کرسی علوم و فنون قرائت قرآن هستند و امیدواریم خداوند به حق ائمه بهبودی کامل به ایشان عنایت کند.

این داور مسابقات قرآنی استان قم گفت: از سال ۶۹ که از تهران به قم آمدم از همان سال‌ها یکی از بزرگوارترین و با اخلاق ترین اساتیدی بودند که با ایشان محشور بودم.در علم تجوید، صوت و لحن، تفسیر آیات قرآن استاد و حافظ کل قرآن بودند و اشراف کاملی به آیات قرآن داشتند و همچنین مشغول به مباحثات علمی بودند. ایشان در سالهای متعددی از داوران بین‌المللی مسابقات قرآنی بوده و زمانی که جوان‌تر بودند هم مسابقات را ارزیابی و داوری می‌کردند.

کارنامه فعالیت‌های استاد برجسته قرآن کریم که در بستر بیماری است

وی با بیان خصوصیات شخصیتی این استاد قرآن گفت: استاد شهیدی پور خصوصیات اخلاقی بسیار عالی دارند و واقعاً دستورات قرآنی را عمل می‌کردند و به ویژه نسبت به خانواده خود بسیار محبت دارند و در اردوهایی که در محلات با هم می‌رفتیم برای خانواده و دوستانشان بسیار احترام قائل بودند. استاد شهیدی پور به عنوان معلمی که مطالب قرآنی را در عرصه رفتار به اجرا می‌گذارند، بسیار سرآمد بوده و اخلاق خوبی دارند.

شهرت با عنوان «عبدالباسط داوران»

ترکمن گفت: در بین دوستان به عبدالباسط داوران مطرح شدند و در اظهار نظرهایشان دلسوزی کاملی داشتند و خصوصیات اخلاقی و اجتماعی ایشان بسیار زبانزد بودند.

این استاد قرآنی ادامه داد: امیدوارم خداوند به ایشان سلامتی دهد. ایشان فرد ارزشمندی در مسائل اعتقادی قرآنی اجتماعی بودند که اگر بخواهیم به ایشان بپردازیم ارزش واقعی ایشان قابل نقل نخواهد بود. خدمات وی به قرآن به این موضوعات ختم نمی‌شود، زیرا این استاد عزیز از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی با تهیه تجهیزات ضبط تلاوت خصوصاً از رادیو مصر اقدام به جمع‌آوری تلاوت‌های ستارگان جهان اسلام کرد و در این راستا حدود ۲۰ هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشورها را ضبط کرد.

وی چند سال قبل همه آرشیوش را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال‌سازی، تلاوت‌ها مورد پالایش و تدوین قرار گرفته و ماندگار شوند. وی همان زمان اعلام کرد این کار را برای ترویج آیات الهی انجام داده و هر کس بخواهد این کلکسیون عظیم را رایگان در اختیارش قرار می‌دهد.

خبرگزاری مهر برای این استاد برجسته قرآنی آرزوی سلامتی و شفای عاجل می‌کند.

نظر شما