شناسهٔ خبر: 54843220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لیز تراس: حمله چین به تایوان یک اشتباه محاسباتی فاجعه بار است

وزیر امورخارجه انگلیس مدعی شد که حمله به تایوان یک اشتباه محاسباتی فاجعه بار از سوی چین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس، در نشست سران ناتو امروز (چهاشنبه) ادعا کرد حمله به تایوان یک اشتباه محاسباتی فاجعه بار از سوی چین خواهد بود و نشان دهنده این است که انگلیس و سایر کشور‌ها باید در روابط تجاری خود  با کشور‌هایی که از قدرت اقتصادی خود به عنوان ابزار تنبیهی استفاده می‌کنند، تجدید نظر کند.

به گزارش گاردین، تراس گفت: «من فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که با گسترش نفوذ چین از طریق سوء استفاده از قدرت اقتصادی خود و ایجاد ارتشی قوی، چین دچار یک اشتباه محاسباتی فاجعه بار مانند حمله به تایوان شوند.»

او در ادامه مدعی شد که با گسترش جاه طلبی‌های استراتژیک چین، ناتو قصد دارد به طور ویژه به مسئله چین تمرکز کند و مفاهیم استراتژیک خود را گسترش دهد. همچنین کشور‌های گروه هفت و کشور‌هایی مانند استرالیا باید از قدرت اقتصادی خود برای به چالش کشیدن چین استفاده کنند و کشور‌هایی مانند انگلیس حتی می‌توانند در رویکرد خود برای تجارت با پکن تجدید نظر کنند.

از همان اواخر فوریه ۲۰۲۲ که جنگ روسیه و اوکراین آغاز شد، کاملاً تصور می‌شد که دو کانون اصلی امنیت جهانی، یکی در اروپا و دیگری در آسیا، به‌طور غیر قابل انتظاری به یکدیگر مرتبط هستند و کارشناسان بر این باورند جنگ در اوکراین به‌راستی تفکر راهبردی در مورد تایوان را دستخوش تغییر کرده است.

آمریکا با وجود فقدان روابط رسمی دیپلماتیک، مهمترین حامی بین المللی تایوان و تامین کننده تسلیحات آن است. ارتش چین نیز اعلام کرده که اخیرا رزمایشی را در اطراف تایوان به عنوان هشدار جدی علیه تبانی تایوان و آمریکا انجام داده است.

نظر شما