شناسهٔ خبر: 54838857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حجت الاسلام پناهیان:

شهید بهشتی آداب مظلومیت در راه دین را به‌خوبی متجلی ساخت

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فضای سنگین جامعه، تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که از سوی دشمنان انقلاب اسلامی شکل می‌گرفت؛ عرصه را بر آیت‌الله شهید بهشتی تنگ کرد؛ اما ایشان سرفرازانه آداب مظلومیت در راه دین را به‌خوبی متجلی ساخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، امروز (چهارشنبه) در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم‌تیر که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: دین‌داری و مظلومیت هم‌آمیختگی دارند و در برنامه آزمون‌های الهی، انسان دین‌دار و مؤمن مجبور می‌شود تا داوطلبانه و در برخی از مواقع عاقلانه و عاشقانه از منافع خود گذشت کند.

وی افزود: مسئله اخلاص، تظاهر نکردن و پنهان‌سازی برخی از حسنات و کار‌های خوب، امر بسیار لازمی است؛ با وجود اینکه در برخی از مواقع بیان حسنات تضادی با اخلاص ندارد؛ اما با این حال این مهم، عاملی مؤثر در مظلومیت‌بخشی به دین‌دار واقعی است.

حجت‌الاسلام پناهیان وجود انسان‌های خبیث، بد و تحمل رفتار‌های آن‌ها در جامعه را از دیگر عوامل مظلومیت دین‌داران توصیف کرد و با بیان اینکه دین‌دار واقعی اجازه تقابل مشابه و خارج از دین را به انسان مؤمن نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: انسان در مسیر دین‌داری باید از یک سری حقوق خود صرف‌نظر کند.

وی با تأکید بر این که حق‌طلب و عدالت‌خواه واقعی باید در مسیر دین‌داری از حق خود گذشت کند، یادآور شد: طلحه و زبیر از برجسته‌ترین حق‌طلبانی بودند که هیچ‌گاه حاضر نشدند از حق ظاهری و فرضی خود گذشت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شهید آیت‌الله بهشتی از برجسته‌ترین مظلومان تاریخ انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: فضای سنگین جامعه، تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی که از سوی دشمنان انقلاب اسلامی شکل می‌گرفت؛ عرصه را بر آیت‌الله شهید بهشتی تنگ کرد؛ اما ایشان سرفرازانه آداب مظلومیت در راه دین را به‌خوبی متجلی ساخت.

وی ارتباط با برادران دینی ضعیف و حمایت و تلاش برای ارتقای جایگاه معنوی آن‌ها را از دیگر عوامل مظلومیت‌بخشی توصیف کرد و اذعان داشت: دین‌دار و مؤمن واقعی ضعف‌ها و اشتباهات برادران دینی را به خود نسبت می‌دهد و خوبی‌های خود را نیکی برادر دینی بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان، مظلومیت در راه ارتباط با خدا را جلوه‌ای از زیبایی واقعی جهان هستی توصیف کرد و یادآور شد: در برخی از مواقع انسان بنا به مصالح اسلام و نظام اسلامی در وادی مظلومیت قرار می‌گیرد؛ در برخی از مواقع نیاز است تا دین‌دار از حق واقعی و مسلم خود به‌خاطر مصلحت کلی امت اسلام گذشت کند.

وی به فراز‌هایی از سخنان امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه ۵۰ نهج‌البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: در برخی از مواقع ناظر به مصالح و مفاسدی که وجود دارد، انسان نمی‌تواند مسائل را آن‌گونه که باید تشریح و توضیح دهد. خیانت بنی‌صدر و عدم مخالفت صریح امام خمینی (ره) با ریاست‌جمهوری او، ناظر به مصالح و مفاسد تحمیلی شرایط جامعه شکل گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که با دشمن درگیر است، نمی‌تواند تمام مسائل را دقیق توضیح دهد، خاطرنشان کرد: گاهی از اوقات امیرالمؤمنین علی (ع) نمی‌توانستند برخی از مسائل را حتی به مالک‌اشتر با آن بزرگواری که داشت، توضیح دهند. تحمل اشعث توسط امیرالمؤمنین علی (ع) در دورانی خاص، مظلومیت امام علی (ع) را به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه شرایط جامعه و قدرت تبلیغاتی سنگین بنی‌صدر اجازه حمایت صریح و بی‌پرده امام خمینی (ره) از شهید بهشتی را نمی‌داد، خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله بهشتی با تمسک به جوانمردی دینی و دین‌داری واقعی، همواره تأکید داشتند که هیچ‌گاه نباید رقیب سیاسی را با ضعف در خانواده، زن و فرزندان زمین زد.

حجت‌الاسلام پناهیان، امام علی (ع) را برجسته‌ترین مظلوم مقتدر تاریخ دانست و با بیان این که امام خمینی (ره) در اوج عزت و اقتدار مظلوم واقع شدند، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع ممکن است مدیری به‌خاطر احکام و اخلاق دینی، مظلوم واقع شود؛ لذا بر دیگر مؤمنین لازم است تا برای برطرف‌شدن چالش‌ها نه‌تنها تبیین، بلکه رویه جهاد تبیین را در پیش گیرند.

وی تأکید کرد: با وجود تمام مشکلات تحریم‌ها، تهدید‌ها و بی‌کفایتی برخی از مسئولین و ضعف‌های داخلی، ایران تنها کشوری است که مسیر قدرت را در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و… تصاعدی طی می‌کند؛ در آینده ایران پیشرفته‌ترین کشور جهان خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما