شناسهٔ خبر: 54836376 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بهترین گجت های پوشیدنی (جدیدترین + پرکاربردترین)

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی/ بهترین گجت های پوشیدنی کدامند؟ آیا با فناوری نوظهوری به نام گجت های پوشیدنی آشنا هستید؟ اصلا گجت پوشیدنی چیست و چه کاربردی دارد؟ خرید گجت به صورت اینترنتی هم امکان پذیر است؟ می دانیم که این سوالات و هزاران سوال دیگر ذهن شما را در مورد گجت های پوشیدنی، انواع آن ها و نحوه استفاده از این ابزار مشغول کرده است. بنابراین در ابتدا  قصد داریم تا بدانیم که اصلا گجت های پوشیدنی چه هستند.

به طور کلی گجت های پوشیدنی هر نوع وسیله الکترونیکی هستند که برای پوشیدن روی بدن کاربر طراحی شده اند. چنین وسایلی می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله جواهرات، لوازم جانبی، وسایل پزشکی، لباس یا اکسسوری.  اصطلاح گجت های پوشیدنی به قابلیت‌های پردازشی یا ارتباطی اشاره دارد، اما در واقعیت، پیچیدگی در میان انواع آن ها می‌ تواند متفاوت باشد.

پیچیده ترین نمونه های گجت پوشیدنی شامل سمعک های هوش مصنوعی (AI)، عینک گوگل و هولولنز مایکروسافت و یک کامپیوتر هولوگرافیک به شکل هدست واقعیت مجازی (VR) است. نمونه‌ای از شکل کمتر پیچیده ‌تر گجت پوشیدنی، یک پچ پوستی یکبار مصرف با حسگر هایی است که داده‌ های بیمار را به‌ صورت بی ‌سیم به یک دستگاه کنترل در یک مرکز مراقبت ‌های بهداشتی منتقل می‌ کند. مثل دستگاه کنترل قند خون یا ضربان شمار قلب و نبض.

نحوه عملکرد گجت های پوشیدنی در دنیای امروز

گجت های پوشیدنی مدرن تحت طیف گسترده ای از قابلیت های استفاده قرار می گیرند؛ از جمله ساعت های هوشمند، ردیاب های تناسب اندام مانند Fitbit Charge، هدست های واقعیت مجازی، جواهرات هوشمند، عینک های مجهز به وب و هدست های بلوتوث. گجت های پوشیدنی بر اساس دسته بندی که به آن تعلق دارند، مانند سلامت، تناسب اندام یا سرگرمی، متفاوت عمل می کنند. عمدتاً، گجت های پوشیدنی با ترکیب ریز پردازنده‌ ها، باتری ‌ها و اتصال به اینترنت کار می ‌کنند تا داده ‌های جمع‌آوری ‌شده را بتوان با سایر وسایل الکترونیکی مانند دستگاه‌ های تلفن همراه یا لپ ‌تاپ همگام‌ سازی کرد.

گجت های پوشیدنی با حسگرهای داخلی تعبیه شده‌ اند که حرکات بدن را ردیابی می ‌کنند؛ شناسایی بیومتریک را ارائه می ‌دهند یا به ردیابی مکان و موقعیت شما کمک می‌ نمایند. به عنوان مثال، ردیاب ‌های کنترل و مدیریت فعالیت یا ساعت‌های هوشمند، رایج ‌ترین انواع گجت های پوشیدنی هستند. این گجت ها دارای بندی هستند که دور مچ دست کاربر می ‌پیچد تا فعالیت ‌های فیزیکی یا موارد حیاتی او را در طول روز کنترل کند. خرید گجت پوشیدنی ردیابی مکان می تواند برای فردی که به بیماری اختلال حواس یا آلزایمر دچار است، بسیار مناسب باشد.

نحوه اتصال گجت های پوشیدنی

در حالی که بیشتر گجت های پوشیدنی یا روی بدن پوشیده می شوند یا به لباس متصل می شوند، برخی از آن ها نیز بدون هیچ گونه تماس فیزیکی با کاربر عمل می کنند. تلفن ‌های همراه، برچسب ‌های هوشمند یا رایانه ‌ها همچنان می‌ توانند جابجا شوند و حرکات کاربر را ردیابی کنند. سایر پوشیدنی ها از حسگر های هوشمند و شتاب سنج از راه دور برای ردیابی حرکات و سرعت استفاده می کنند و برخی از سنسورهای نوری برای اندازه گیری ضربان قلب یا سطح گلوکز استفاده می نمایند. یک عامل مشترک در میان این ابزار های پوشیدنی فناوری این واقعیت است که همه آن ها داده ها را در زمان واقعی نظارت می کنند.

معرفی کاربرد های گجت های پوشیدنی

لوازم الکترونیکی مصرفی، مانند ساعت های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام، موارد استفاده برجسته برای معرفی بهترین گجت های پوشیدنی هستند. با این حال، با پیشرفت ‌های اخیر در اینترنت اشیا (IoT) و هوش مصنوعی، فناوری توسعه و ساخت گجت ای پوشیدنی در همه انواع سناریو ها - از مراقبت ‌های بهداشتی گرفته تا سیستم‌ های ناوبری، کالاهای مصرفی و ورزش‌ های حرفه ‌ای و منسوجات پیشرفته گنجانده شده است.

گجت های پوشیدنی کاربرد های زیادی دارند، از جمله ردیابی سلامت و تناسب اندام، مدیریت بیماری های مزمن، بازی های تعاملی، نظارت بر عملکرد و ردیابی ناوبری.

موارد زیر محبوب ترین کاربردهای فعلی و نسل بعدی فناوری گجت های پوشیدنی هستند:

1.     تکنولوژی پوست اپیدرمی

به گزارش ScienceDaily، موسسه تراساکی برای نوآوری های زیست پزشکی پوست، یک وسیله الکترونیکی پوشیدنی را برای نظارت بر سلامت اختراع کرد. به کمک نسل بعدی گجت های پوشیدنی می توان، پچ پوست الکترونیکی بسیار نازکی را به همراه یک فرستنده بی ‌سیم کوچک با استفاده از اسپری آب به ناحیه قفسه سینه کاربر متصل کرد و تا یک هفته می ‌توان آن را پوشید. حساسیت این دستگاه به اندازه ای است که بتواند سیگنال های الکتریکی مانند ضربان قلب و حرکات عضلانی را دریافت و ضبط کند، که می تواند از طریق ابر برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ارسال شود تا آن ها بتوانند از راه دور موارد حیاتی کاربر را نظارت کنند. این گجت پوشیدنی قدرتمند، پله ای برای نظارت بر بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی و دیابت است.

2.     نظارت بر سلامت مردم از طریق فناوری گجت های پوشیدنی

افراد زیادی برای ردیابی و دریافت اعلان‌ های ضربان قلب و فشار خون، تماشای کالری دریافتی خود یا مدیریت رژیم‌ های تمرینی شان از این گجت های پوشیدنی استفاده می‌ کنند. به هنگام همه گیری بیماری کرونا، استفاده از این گجت پوشیدنی افزایش یافت؛ زیرا مصرف کنندگان آگاهی گسترده تری از بهداشت شخصی و اتخاذ اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از گسترش عفونت ها به دست آوردند. به عنوان مثال، اپل برنامه Cardiogram خود را با معرفی یک ویژگی جدید ضربان در دقیقه خواب که بر نوسانات ضربان قلب بیماران مبتلا به کرونا نظارت می کند، به روز کرد.

3.     سرگرمی و بازی

مدیران صنایع بازی و سرگرمی اولین کسانی بودند که از هدست های VR، عینک های هوشمند و کنترلر به عنوان اولین نسل گجت های پوشیدنی رونمایی و استفاده کردند. نمایشگرهای مشهور روی سر VR مانند Oculus Quest، Meta Quest و Sony PlayStation VR، برای همه نوع مقاصد سرگرمی، از جمله بازی، تماشای فیلم و سفر های مجازی استفاده می ‌شوند.

4.     مد و لباس هوشمند

لباس‌ هایی که به عنوان لباس هوشمند یا مد هوشمند شناخته می‌ شوند، در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌اند. ژاکت‌های هوشمند، مانند ژاکت Levi's که با فناوری Project Jacquard Google ساخته شده و نخ ‌های آن از الیاف الکتریکی تشکیل شده است، به پوشنده این امکان را می ‌دهد که به تماس‌ها پاسخ دهد، موسیقی پخش کند یا مستقیماً از آستین خود عکس بگیرد. ساعت‌ های هوشمند، مچ ‌بند، کفش‌ های هوشمند و جواهرات هوشمند نیز نمونه‌های محبوبی برای مثال زدن و البته خرید گجت هوشمند هستند.

بهترین گجت های پوشیدنی (جدیدترین + پرکاربردترین)

آینده گجت های پوشیدنی هوشمند

در زیر برخی از محصولات و مفاهیم آینده ‌نگر پیش‌بینی ‌شده توسط کارشناسان فناوری و چگونگی شکل‌ دهی به فناوری گجت های پوشیدنی در آینده آمده است:

عینک اپل

گزارش‌های اولیه بلومبرگ و The Information نشان می ‌دهند که اپل گلس‌ ها تا سال 2023 عرضه می ‌شوند. این عینک ‌های هوشمند AR برای انتقال اطلاعات از تلفن کاربر به صورت آن ‌ها طراحی شده‌ اند. این عینک می ‌تواند با آیفون کاربر همگام شود تا متون، ایمیل ‌ها، بازی ‌ها و موارد دیگر را در میدان دید کاربر نمایش دهد.

برداشت انرژی

یکی از ایراد های استفاده از فناوری گجت های پوشیدنی این است که برای شارژ منظم باید آن را جدا کرد. برداشت انرژی در حال تحقیق است و می تواند با تبدیل گرمای بدن، حرکت یا انرژی خورشیدی به انرژی، عمر باتری را افزایش دهد. پیزو الکتریک یکی از نمونه های برداشت انرژی است که در آن می توان از سرامیک پیزو الکتریک برای تبدیل ارتعاشات بدن تولید شده در طول حرکت به انرژی استفاده کرد.

لنزهای تماسی هوشمند

استفاده از لنز های تماسی هوشمند، چیزی کمتر از دیدن یک فیلم علمی تخیلی نیست. لنز های تماسی هوشمند که می توانند اطلاعات بلادرنگ را به چشم انسان برسانند به زودی در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت. غول‌ های فناوری، از جمله گوگل، موجو ویژن، سامسونگ و سونی، در حال کار بر روی توسعه این لنزهای تماسی هوشمند الکترونیکی هستند که می ‌توانند با گوشی ‌های هوشمند یا سایر دستگاه ‌های خارجی همگام شوند تا اطلاعات هندزفری و بلادرنگ را همراه با تصحیح بینایی ارائه دهند.

هوش مصنوعی برای مغز انسان حسگرهای غیرتهاجمی ادغام شده با هوش مصنوعی که به انجام عملکردهای مرتبط با تفکر کمک می کنند در حال حاضر در حال توسعه هستند. فیس بوک در حال توسعه یک رابط مغز و کامپیوتر است که می تواند افراد را قادر سازد تا به روزرسانی های وضعیت فیس بوک را با استفاده از ذهن خود به جای تایپ کردن، تایپ کنند. شرکت ایلان ماسک Neuralink نیز در حال کار بر روی رابطی است که می تواند به افرادی که از آسیب های مغزی آسیب دیده رنج می برند کمک کند.

هر گجت پوشیدنی دارای قابلیت های محاسباتی و همچنین چندین مزایا و معایب است. با مزایا و چالش های مدیریتی ناشی از گجت های پوشیدنی آشنا شوید و سپس اقدام به خرید آن ها نمایید. برای خرید بهترین گجت های پوشیدنی هوشمند، می توانید این کار را از طریق سایت معتبر لوسیدشاپ انجام دهید.

نظر شما