شناسهٔ خبر: 54836344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کریدور بزرگراهی غرب کشور روی میز مهر-۴

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

خرم‌آباد- کریدور غرب کشور یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور بوده که بخش‌هایی از آن در لرستان به دلیل کمبود اعتبار همچنان متوقف مانده و تکمیل نشده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کریدور بزرگراهی غرب کشور به موازات مرز غربی کشور و از مرز بازرگان در شمال غربی کشور شروع و تا بندر امام خمینی (ره) امتداد می‌یابد و در طول مسیر از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان عبور می‌کند، طول کلی مسیر هزار و ۴۸۲ کیلومتر بوده که در قانون بودجه سال ۱۳۹۶، مسافت ۸۳۰ کیلومتر دارای ردیف اعتباری شده است.

احداث این شبکه حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند در راستای تجاری سازی این منطقه در ایران با سایر کشورهای همسایه عمل کند و علاوه بر کاهش مسافت و زمان سفر باعث سهولت در جا به جایی‌های استانی از شمال غرب به جنوب غرب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد را فراهم آورد.

خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌های خود آخرین وضعیت و تحولات این پروژه مهم و کلیدی را در استان‌های مرتبط با این بزرگراه مورد رصد و بررسی قرار داده است.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

پیش از این کریدور بزرگراهی مذکور در استان‌های آذربایجان غربی (اینجا)، کردستان (اینجا) و کرمانشاه (اینجا) مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمتی از کریدور بزرگراهی غرب کشور از استان لرستان و از محورهای خرم آباد- نورآباد و… می‌گذرد که متأسفانه تا کنون این پروژه در لرستان تکمیل نشده و علت این امر نیز با توجه به اعلام مسئولان استانی، کمبود اعتبارات است.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

۲۳ کیلومتر از پروژه در لرستان باقی مانده است

گودرز بابا عباسی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محور نورآباد - خرم آباد و فیروزآباد- الشتر به طول ۹۵ کیلومتر (محور خرم آباد نورآباد ۸۱ کیلومتر و محور فیروز آباد الشتر ۱۴ کیلومتر) بخشی از کریدور بزرگراهی غرب است.

وی عنوان کرد: تا کنون ۷۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده و ۲۳ کیلومتر آن در دست اجرا است.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان داشت: در حال حاضر از ۲۳ کیلومتر باقی مانده در محور فیروز آباد دو کیلومتر و از محور نورآباد به فیروزآباد محدوده «گاوکش» دو کیلومتر آسفالت شده و پیش بینی می‌شود تا پایان تیر ماه ۱۰ کیلومتر از محور نورآباد - خرم آباد آسفالت شود.

تکمیل پروژه در انتظار تخصیص اعتبار

بابا عباسی گفت: در صورت تأمین اعتبار کافی و قیر مورد نیاز پروژه، تا پایان شهریور ۲۰ کیلومتر از محور به بهره برداری برسد در غیر این صورت متناسب با میزان اعتبار و تخصیص پروژه تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: سه کیلومتر باقی مانده نیز به دلیل حجم عملیاتی سنگین خاکبرداری سنگی و خاک ریزی حجیم، تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان، میزان پیشرفت فیزیکی کل پروژه را ۷۸ درصد و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه در دست اقدام را ۴۰ درصد اعلام کرد.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه کریدور غرب در استان لرستان در قالب چند پروژه راهسازی در حال اجرا است.

وی، کوهدشت - خرم آباد را یکی از این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین خرم آباد - نورآباد - کرمانشاه بخش دیگری از این پروژه در لرستان به حساب می‌آید.

معاون عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه دلیل عمده عدم تکمیل این پروژه در لرستان بحث اعتباری است تصریح کرد: امسال بخش خرم آباد - کوهدشت را تکمیل خواهیم کرد.

دالوند با بیان اینکه چهار خطه شدن خرم آباد - کوهدشت امسال جمع می‌شود گفت: خرم آباد - نورآباد و در نهایت کرمانشاه در بخش‌هایی در حال کار هستیم.

اتصال لرستان به کریدور غرب چشم انتظار اعتبار

وی گفت: به تناسب اعتباراتی که جذب می‌شود قطعاً کار را پیش می بریم.

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه پروژه خرم آباد - کوهدشت بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر از آن باقی مانده است گفت: این بخش را امسال جمع دمی کنیم، اما از پیشرفت فیزیکی دقیق بخش خرم آباد - نورآباد - هرسین اطلاع ندارم و باید بررسی کنم.

دالوند با تاکید بر اینکه بخش‌هایی از پروژه کریدور غرب در استان لرستان در میان مصوبات سفر دولت به استان قرار گرفته است بیان داشت: به تناسب اعتباراتی که اختصاص پیدا می‌کند امیدواریم خرم آباد - نورآباد - هرسین را با این اعتبارات جمع کنیم.

وعده وزیر برای افتتاح پروژه طی امسال

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای خرداد ماه امسال در بازدید از روند اجرای پروژه کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور در ارومیه اظهار داشت: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند و ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای با طول ۵۶۹ کیلومتر در این استان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود، گفت: احداث کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور کمک شایانی به این امر می‌کند.

قاسمی اعلام کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان‌غربی به طول ١٨٩ کیلومتر و شمال آذربایجان‌غربی به طول ۱۱۱ کیلومتر در حال اجرا است که طی امسال به بهره برداری خواهد رسید.

نظر شما