شناسهٔ خبر: 54836168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من|تسهیلات خاص کاری برای مادران شاغل باردار و شیرده اعلام شد

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و مادران دارای فرزند شیرخوار و پدران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مادران باردار و شیرده مانند همه افراد جامعه که نیازهای ویژه دارند. آنها در برهه‌هایی از زندگی دارای شرایط خاصی مانند بارداری یا نگهداری از نوزاد خود و ضرورت شیر دهی به فرزند دلبند خود دارند.

جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با راه اندازی پویشی خواستار در نظر گرفتن تسهیلات برای چنین مادرانی شده‌اند.

آنها در این پویش متذکر شده‌اند:‌این مادران از این حق برخوردارند که در حین برگزاری انواع آزمون‌های رسمی نظیر کنکور و آزمون‌های استخدامی از امکانات متناسب با نیازهای خود اعم از امکانات پزشکی و اتاق شیردهی به نوزاد زیر شش ماهه خود برخوردار شوند.

این مخاطبان خواستار در نظر گرفتن تمهیدات لازم در این قبیل شرایط مانند برگزاری آزمونهای مختلف شده‌اند.

بر اساس طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص  نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و همچنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی نوزاد، در مشاغل و فعالیت‌هایی که نیازمند نوبت کاری شب می‌باشند، اختیاری است.

 
همچنین طبق ماده ۲۹ این قانون مادران پس از شروع بکار مجدد می‌توانند در صورت تمایل تا 12 ماهگی کودک از برنامه شیفت کاری شب معاف شوند و در صورت انجام نوبت کاری، استفاده از مرخصی شیردهی در شیفت شب دو ساعت و در شیفت های مضاعف به ازاء هر شیفت کاری یک ساعت است.

 

در این راستا وزارت بهداشت برای این موضوع تسهیلاتی در نظر گرفته است.به طوری که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اعلام کرد:دستورالعمل نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و مادران دارای فرزند شیرخوار ابلاغ شده است.

 بهروز رحیمی،معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و براساس مصوبه معاون امور مجلس ریاست جمهوری، نوبت کاری شب برای مادران شاغل باردار و همچنین مادران دارای فرزند شیرخوار تا دو سال و پدران تا یک ماهگی نوزاد،در مشاغل و فعالیت هایی که نیازمند نوبت کاری شب است، اختیاری است.

وی افزود: در صورت انجام نوبت کاری، استفاده از مرخصی شیردهی در شیفت شب دو ساعت و در شیفت‌های مضاعف به ازای هر شیفت کاری یک ساعت است.

 انتهای پیام/

نظر شما